Bild
Nästa artikel

Bilarnas sista vila på Kyrkö Mosse

SMÅLAND

Det är en andäktig plats. Bland träd och stenar tar tiden sakta ut sin rätt. Mycket sakta. De otaliga bilvraken var en gång en berömd bilskrot, nu är det istället en turistattraktion nästan utan motstycke.

Iförd ordentliga skor skrider människor runt i den mäktiga skogen. Här har tiden stannat. Allt andas nostalgi och svunna tider. Och allt är samtidigt lite spöklikt. De förr så eftertraktade bilarna från 1930-talet och framåt som glänste i bilhallarna antar sakta en roströd ton och bara i små detaljer går det att skymta den forna glänsande lacken. Sakta sjunker de ner i mossan medan ormbunkarna hittar ett hål i durken och tar sig upp mellan sätena och spindlarna bygger sina nät mellan spakarna. Kyrkö mosse lämnar ingen oberörd. Utanför går väg 119 mellan Ryd och Hässleholm och där rusar de moderna bilarna fram, ofta ovetandes om sin historia. 

Det här var Åke Danielssons värld. Han visste det mesta om sina bilar och det visste hans kunder. Udda modeller, sådana som bilhandlarna för länge sedan slutat lagerföra reservdelar till, kunde han i många fall hjälpa till ett nytt liv, de i skogen var ju redan döda. Skroten blev hans livsverk och han blev synonym med sin verksamhet. Åke Danielsson kom att kallas för Åke på myren. Idag är det en fantastisk plats att uppleva. en samling som tog Åke Danielsson ett halvt sekel att få ihop. Bilarna blev över tid en provkarta på modeller från hela 1900-talet.

Här har bilarna växt fast i naturen och den mjuka grönskan ger fantastiska kontraster till den roströda plåten. Solens silade strålar spelar mellan växter och plåt, vackrast är det i skymning och gryning när släpljuset förhöjer upplevelsen. Många kikar in i bilarna och beundrar inredningen med samma entusiasm som de som tittade in i dem när de stod och glänste i bilhallen. Bredvid finns hans boningshus kvar och besökare kliver in i det lilla rummet. Det är en märklig värld. En värld vars klocka både stannat och inte. Växternas kraft, tidens kraft att bryta ner materialen men samtidigt ett tidsdokument som förblir vid den tid klockan på instrumentpanelen stannade.


I slutet av det billösa 1800-talet var tiderna hårda och det var inte mycket bättre 1914 när Åke Danielsson föddes. Hans liv som skånsk dräng där han i Hässleholm bodde i stallet var säkert inte lätt och det skulle dröja ett par år innan han på 1930-talet kunde återvända till sin hemtrakt och köpa en bit torvmark. Där började han bryta torv som han använde för att skapa gödsel. Att gräva upp den var ett tungt arbete och han kom på att han kunde köpa en uttjänt bil för att driva en rivmaskin. Det blev fler bilar vars motorer kom att förenkla hans arbete men efterfrågan på torv minskade ändå över tid.

Istället blev bilar allt vanligare, både i bilhallarna och som utskrotade. Det blev lättare att få tag på uttjänta fordon och Åke på myrens torvbrytning hade nu ändrat karaktär till en bilskrot. En verksamhet som inte upphörde förrän fram emot slutet på 1980-talet, den sista skrotbilen köpte han 1974. Först 26 år senare gick han ur tiden men bodde kvar på mossen till 1991. Han kom att bli en självlärd expert på olika bilmodeller och reservdelar till dem. Noggrann som han var tömdes motorer på olja, batterier avlägsnades och tankarna på de sista dropparna bensin. Det var kanske det som i slutändan räddade hans livsverk som idag består av cirka 130 bilar.

Inte bara bilarna blev äldre, det blev även Åke på myren. När han till slut flyttade från sitt tolv kvadratmeter stora hus till ett servicehem krävde kommunen att bilvraken skulle forslas bort men så blev det inte. Platsen hade redan då kultstatus och det blev opinion mot kommunens beslut. Myndigheterna gav till slut med sig vilken ledde till att bilskroten kom att skyddas med ett 49-årigt bygglov som kulturreservat.

Men för att komma dit krävdes en högljudd folkopinion, tidningsrubriker, protester och stormöten. Kommunens representanter samlades ute på myren vilket fick dem att slutligen backa. Bilvraken fick ligga kvar och ingen ska belastas med några saneringskostnader.

Detta unika resmål är helt gratis, allemansrätten råder men låt alla delar vara kvar! Här hittar du skrotens hemsida.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.