Bild
Nästa artikel

Göta kanal, en resa i tiden

GÖTALAND

Göta kanal, området vibrerar av energi och aktiviteter under sommarmånaderna. Men vad ska man inte missa? Här är några förslag för en oförglömlig resa!

Nej, Göta kanal som är ett av Sveriges mest besökta turistmål med över 3 miljoner besökare varje år behöver kanske inte någon närmare presentation. Men efter den genomgripande renovering som skett de senaste åren och att husbilsturismen längs med kanalen blivit allt populärare tar vi upp några höjdpunkter även om det är resan i sig själv som är nog så spektakulär!

Man kan faktiskt säga att idén till kanalen föddes ur ilska för en av de främsta anledningarna att kanalen byggdes var att man på så sätt kunde lura danskarnas på deras höga tullavgifter. 1798 invaldes Baltzar von Platen i styrelsen för Trollhätte kanal och samtidigt började han utarbeta planer på en förbindelseled mellan Nord- och Östersjön. 1810 satte han igång med bygget och 1832 stod ett av de största byggnadsprojekt som någonsin genomförts i Sverige klart. 58 000 indelta soldater från 16 regementen hade slitit hårt med plåtskodda trädspadar för att bygga kanalen och det gick åt cirka sju miljoner effektiva dagsverken på tolv timmar vardera. Översatt till 1995 års penningvärde blev kostnaden för att bygga Göta kanal cirka 12,3 miljarder skriver de på sin hemsida, nio miljoner riksdaler på den tiden. Den 19 mil långa kanalen med 58 slussar sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Slätbaken och av sträckan är 87 km grävd kanal. Det är inte bara ett ingenjörsmässigt mästerverk, det är en spektakulär resa som inte längre bara lockar båtturister. Det är helt enkelt en unik kanal med en intressant historia.


Vem var det då som åtog sig att organisera detta gigantiska bygge? Baltzar von Platen var en titelrik man, statsråd, sjömilitär, riksståthållare och på slutet av sitt liv vicekonung i Norge. Men man måste även nämna Thomas Telford som gjorde den närmast osannolika klassresan från fattig fåraherde till en av världens främsta ingenjörer och än i dag är en förebild för många inom ingenjörsbranschen. Men det är Baltzar von Platen som blev en av Sveriges genom tiderna mest kända män som utan tvekan varit med om att forma den svenska historien. Han tillhörde den lilla inre krets som stod kungamakten nära och tog aktiv del i den svenska politiken men han fick aldrig uppleva invigningen av sitt livsverk eftersom hans hälsa försämrades drastiskt före 1832. 1829, tre år före kanalens högtidliga invigning i Mem, dog Baltzar von Platen i Kristiania. Han vilar nu i den monumentala familjegraven intill kanalen i Motala och det finns kanske anledningen att hedra honom med ett besök där och vill man kan man njuta av en Baltzarglass på hamnpirens bistro. Även om Motala Motormuseum inte har något med Baltzar von Platen att göra bör den motorintresserade besöka museumet som hyser Sveriges största samling av fordon. Här finns inte bara bilar, motorcyklar och cyklar från sent 1800-tal och framåt utan även fullt fungerande historiska miljöer som exempelvis en bilverkstad från 20-30-talet eller så lockar ett stopp på Varamobadet. Eller varför inte besöka Forsviks bruk, en fantastisk pärla för den som gillar svensk industrihistoria.

Baltzar von Platen har beskrivits som en blandning av en gammaldags pliktmänniska och aristokrat som samtidigt var en liberal och modern politiker och industriman som byggde en brygga mellan det gamla och det nya. Men han föddes på den idag tyska ön Rügen på fädernegodset Dornhoff den 29 maj 1766. Redan när han var 13 år skrevs han in vid kadettskolan i Karlskrona och året efter, 1780, fick han fullmakt som fänrik vilket blev startskottet för hans militära bana.

Att förvalta ett sådant nationellt kulturarv som Göta Kanal kräver än idag insatser. För ett par år sedan genomfördes en stor renoveringsinsats då åtta mil av kanalen torrlades och det återplanterades träd efter sträckan för att stoppa framtida erosion och slussarna renoverades så att de nu efter ungefär 200 år fortsätter att fylla sin funktion. Träden var donationer av dagens svenskar i något som kanske kan beskrivas som ett gigantiskt crowd-founding-projekt.

Som nämndes i inledningen sjuder hela kanalsträckan av olika verksamheter. Vid sidan av välskyltade restauranger och glassbarer, som det välkända och välbesökta Smultronstället i Söderköping, finns lite mindre pärlor som Börslycke Gård som bedriver hantverksmässig tillverkning av alla möjliga former av kola, kolasås, marmelad och andra sötsaker. Till 2019 har företaget öppnat butik och showroom vid Göta Kanal i Borensberg, där du har möjlighet att se hur kola tillverkas. Jo, gillar du glass finns förstås sådan som toppas med en himmelskt god kolasås. Det ska naturligtvis även nämnas att Kaffeteriet i Borensberg utöver fika och lättare rätter har en ställplats som förärades titeln Årets Ställplats 2015. I området finns även gamla slussar utställda, du hittar dessa mitt på slussområdet Bergs slussar, en bit från Göta kanals största slusstrappa.

Just Söderköping är en pärla som absolut ska ägnas lite längre tid. Den pittoreska och besöksvärda staden bjuder på ett kulturarv utöver det vanliga och en stad av den här typen har förstås ett härligt SPA på anrika Söderköpings Brunn, ett kurhotell som i dag huserar en utmärkt restaurang och som sades en spaavdelning. De erbjuder även en kanaltur ombord på hotellets egen båt med en mysig middag och avslappnande behandling.

Det är inget som hindrar den som kör efter kanalen att göra en dagskryssning även om det skapar vissa praktiska problem att ta sig tillbaka till utgångspunkten. Kanske lockar Göta kanals äldsta dagstursfartyg M/S Sandön som byggdes redan 1910 och som i dag färdas mellan Karlsborg och Töreboda genom trollskog, sjöar och jordbruksmarker. Nytt för i år är möjligheten till ”hop-on hop-off”, som gör det möjligt att resa delsträckor.

Är du mer äventyrligt lagd finns goda möjligheter att ta sig fram med bräda och paddel. Även om det inte är tillåtet att slussa med SUP-bräda finns långa sträckor utan slussar som lämpar sig riktigt bra för paddling, exempelvis sträckan Borensberg - Heda som i folkmun kallas för långkanalen.

I Karlsborg ska man förstås inte missa fästningen, även det en intressant historisk plats som lämpar sig för ett längre stopp. Där kan man gå i murarnas kulvertar men inte minst imponeras av de insatser som gjordes för att skapa en reservhuvudstad för det fall Stockholm skulle bli angripet. Tidseran var orolig, Sverige hade förlorat sin stormaktsposition och Baltzar von Platen hade tillbringat två år i rysk fångenskap.

När du så småningom når Vänern hamnar du återigen i ett fantastiskt industrilandskap för att inte nämna naturen i Värmland och Dalsland. Kanske passar du på att runda sjön och besöker platser som det som ofta beskrivs som Sveriges bäst bevarade bruksmiljö i Borgvik, kör Brudfjällsvägen om du har ett smidigt fordon, besöker Håverud, Kinnekulle, VärmlandsnäsSpiken fiskeläge och Läckö slott för att bara nämna några pärlor. Att fylla hela semestern genom att följa Göta Kanal och se det som finns i omgivningarna kan lätt ge stressymtom, det finns oändligt mycket att se så det som nämnts är mer som ett smakprov.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.