Bild
Nästa artikel

Adria Adora 573 PT

Provkörd

Adria Adora omdesignas helt 2015 med bland annat ny inredning och ett stort panoramatakfönster. Man ser helt enkelt bra ut i nya Adora. Vi testar uppföljaren till den mest sålda vagnen från Adria i Sverige just nu. November 2014 skrev vi om den i tidningen!

Under hela 2013 och fram till och med slutet september 2014 har Adria Adore 563 PT sålt bäst av Adrias alla husvagnsmodeller i Sverige. Anledningen till populariteten kanske ligger i att den är en flexibel barnkammarvagn som är relativt billig. Dessutom är den lätt vilket gör att den kan dras av många med vanligt B-kort och en familjekombi. Till modellår 2015 byter vagnen namn till Adora 573 PT och mycket har ändrats. Över fönstret på vagnens front finns nu ett panoramafönster som når en bra bit upp på vagnens tak. Rent tekniskt har vagnen identiska mått med förra årsmodellen med undantag på några få centimeter. Tjänstevikten är däremot enligt specifikationerna 70 kilo lägre och det är naturligtvis väldigt positivt. Vagnen rullar på ett chassi från Al-Ko och har friktionskoppling. Väggar och tak täcks av glasfiberarmerad plast. Fram- och bakparti, som är omdesignade, är av ABS-plast. Väggar tak och golv är isolerade med EPS, i folkmun kallat frigolit, och reglarna är av trä. Alla fönster inklusive det nya panoramatakfönstret uppges ha goda isolerande egenskaper, men det är inget vi hade chans att testa. Frågan är om det är lämpligt med ett stort takfönster på vintern för det finns risk att det repas vid snöröjning. Värmen i vagnen är vattenburen och golvvärmen elektrisk.

Entrédörren har ett litet fönster och en lågt placerad skräpkorg med lock. Låset är ganska enkelt och har en låspunkt. Interiörmässigt möts vi av en, för Adora ny, trädekor som är ljust sandfärgad och har halvblank yta. I överskåpens luckor finns smala och platta kromliknande detaljer som utsmyckning. Belysningen är av LED-typ och det finns varmtonad indirekt belysning vid alla överskåp som ger ett mysigt sken. Det första intrycket är positivt, det ser snyggt ut. I vagnens främre del finns en tvärställd dubbelsäng. Sängen går däremot inte hela vägen från ena sidan till den andra. Ett smalt utrymme är sparat vilket underlättar bäddning och att äntra eller lämna den. Sängbotten kan resas och under hittar vi värmepannan och mycket stuvutrymme. Det finns även en långsmal lucka på sidoväggen vilket innebär att stolar och bord kan skjutas in utifrån. Det är från sängen panorama-takfönstret verkligen kommer till sin rätt. Här kan man ligga och räkna stjärnfall eller kanske njuta av molnens dans på himlen. Det är också ett bra ställe att titta på tv då en tv-arm är monterad vid entrén. 

Köket kallas av Adria för Smart Kitchen och vi kan delvis instämma i det. Det består av en rak köksbänk med högblank bänkskiva och en trelågig spis som är byggd i samma stycke plåt som diskhon. Det gör det enkelt att göra ren spisen och spisgallret fungerar även som diskställ för kastruller och stekpannor, eller som plats för ett vanligt diskställ. Under bänken finns tre breda och rymliga lådor och ett smalt apotekarskåp. Det finns en köksfläkt men ventilationsröret ser lite naket ut i ett av överskåpen. Dessutom saknas hyllplan i överskåpen så de är inte yteffektiva. Det går att köpa till en micro som passar i ett av överskåpen för 4 000 kronor. Bredvid köksbänken finns ett smalt kylskåp som rymmer 140 liter. Mitt i vagnen finns även sittgruppen som med enkelhet huserar två vuxna och tre barn. Under sofforna finns färskvatten, batteri och lite annan teknik. Det går även bra att stuva in saker även om det krävs lite jobb för att få bort kuddarna. Bordet är fristående och kan sänkas om det behövs fler sängplatser än de fem andra i vagnen.

Längst bak i ena hörnet finns en våningssäng för tre barn eller vuxna som väger mindre än 70 kilo. Den nedersta sängen ligger på golvet så där kan tyngre personer ligga, men då får de vara smala för till skillnad från de två övre sängarna som är 75 cm breda är den längst ner endast 60 cm bred. Alla bäddar har läslampor och ett brett fönster. Det går att dra för en jalusi för hela våningssängen så de sovande inte störs av ljus från övriga vagnen. Den nedersta sängen kan resas så att det istället blir ett lastutrymme och det finns en stor lucka i väggen för lastning utifrån. En kul lösning som många barn säkert använder som extra entré till vagnen.

En stor garderob med en klädstång och flera hyllplan är centralt placerad mellan våningssängen och badrummet. Dörren är smalare än utrymmet och garderoben är ganska djup så det kan vara svårt att komma åt saker på nedersta hyllplanet. Kanske en lösning med två skjutdörrar på den övre delen och utdragslådor under skulle vara ett bra tillval? Badrummet kallas av Adria för Ergo och det är ett flexibelt utrymme. Handfatet är nerfällbart och placerat ovanför toaletten som är av bänkmodell. I uppfällt läge syns inte ett spår av handfatet för dess undersida är täckt med en spegel av samma sort som dörrarna på badrumsskåpet ovanför toaletten. Det finns ett fönster med frostat glas som ger mjukt ljus. Duschen är ganska rymlig och har en klädstång som är perfekt för blöta regnkläder.

Något som är viktigt att tänka på är hur vagnen ska användas. Det som vi tidigare har sagt om att vagnen är lätt och kan dras av de flesta förutsätter att vagnen registreras med lägsta möjliga totalvikt vilket är 1 470 kilo på denna vagn. Då minskas dock lastkapaciteten till 100 kilo. Det spelar ingen större roll vid säsongscamping för då kan möbler och annat transporteras separat. För de som aktivt reser med vagnen är det en fördel med högre lastvikt och då kan vagnen registreras med en totalvikt på som mest 1 700 kilo vilket innebär att lastkapaciteten höjs till 330 kilo. Men då behövs ofta BE- eller B96 kort om dragbilen är en modern tung bil. Det finns goda förutsättningar för att denna vagn och andra Adoror även i fortsätt­ningen kommer att vara populära. Det har inte hänt så mycket med planlösningen men den nya inre miljön och panoramatakfönstret ger en helt ny känsla i vagnen som vi tror går hem hos många. 

Ursprunligen publicerad i H&H nr 11.14.

Adria Adora 573 PT

Chassi: Al-Ko. Enkelaxlat med AKS friktionskoppling.
Totallängd/bredd/höjd: 7 731/2 450/2 580 mm
Karosslängd: 6 262 mm
Invändig längd/höjd/bredd: 5 652/2 580/2 310 mm
Totalvikt: 1 500 kg (max 1 700 kg)
Tjänstevikt: 1370 kg
Maxlast: 130 kg (vid max totalvikt: 330 kg)
A-mått: 1 025 cm
Däckdimension: 195 R14 C 106
Isoleringsmaterial: EPS
Isoleringstjocklek golv/vägg/tak: 29/29/25 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3020 vattenburen värme
Bäddmått: Fram: 200x137 cm. Mitt: 109x217 cm. Våningssäng: 
2 st 75x195 cm, 1 st 60x173 cm
Garanti: 2 års fabriksgaranti och 5 års täthetsgaranti
Årsmodell: 2015
Pris från: 266 900 kr
Pris testad vagn: 276 900 kr
Tillbehör testad vagn: Plus-paket 10 000 kr: Täckkåpa för dragbalk, lättmetallfälgar, myggnätsdörr, takfönster midi, bord med teleskopben, tv-hållare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.