Bild
Nästa artikel

Adria Aviva 390 PS

Provkörd

Vi har testat en smart vagn för dig som söker något smidigt och lättdraget. I vagnen finns dubbelsäng, sittgrupp, toa, kök och dusch på litet utrymme och dessutom till ett över­komligt pris. Från nr 7.2014.

Ibland får vi som testar ett leende på läpparna av uppskattning och det gäller denna lilla husvagn från Adria. Sällan har vi dragit något som känns så lätt på dragkroken som Aviva 390 PS. I Sverige har vi en förkärlek till stora husvagnar men små resevagnar har även de sina fördelar. Priset är något som lockar, strax över 150 000 kronor, men ändå är det en komplett vagn med fast bädd och hygienutrymme med duschmöjlighet. En annan fördel är att vagnen är så lätt att den kan dras av små bilar som Renault Clio eller Opel Meriva. Totalvikten är 1 100 kilo och tjänstevikten, vilken vi drar då vagnen är tom, är blygsamma 850 kilo. Vagnen är bara 207 cm bred vilket gör att vi knappt behöver husvagnsspeglar utan ser rätt bra även med vår Passats originalspeglar. Vår färd går från Caravanhallen i Haninge och tar oss på kurviga vägar, landsvägar och motorväg innan vi når vårt mål. Det märks knappt att vi har vagnen på dragkroken, de små karaktäristiska ”nigningarna” i bilen är betydligt mildare än med större vagnar. Vi parkerar och backar med ekipaget och åter kommer leendet fram. Tänk så lätt och ledigt det kan vara att manövrera med husvagn på kroken! Likaså när Avivan kopplas loss är det lätt att rangera för hand, det finns fyra stabila rangerhandtag, ett i varje hörn. Stödbensbultarna sitter hyfsat lättåtkomligt på Al-Ko:s chassi även om man får gå ner på knä. Testvagnen har däremot inte Al-Ko AKS friktionsdrag utan en traditionell kulhandske. 

Gasolfacket är snyggt integrerat i karossen och i det finns plats för två gasolflaskor modell P11. Här hittar vi även en burk punkteringsspray, stödbensvev, plats för gråvattenlunga eller gråvattentank samt plats för stödbensklossar och annat icke ömtåligt. På vagnens vänstra sida sitter elanslutning samt vattenpåfyllning. Något vi saknar är möjligheten att lasta in saker utifrån utan att för den delen bära dem genom dörren. Det skulle vara bra om det fanns en utvändig lucka till förvaringsutrymmet under sängen för exempelvis campingmöbler. Entrédörren är en delad så kallad stalldörr med myggnät på den övre delen. Innanför entrén finns inga hängare eller krokar för kläder. Direkt till höger vid dörren sitter köksmodulen vilken har två täcklock. Under det ena finns diskhon med en uppfällbar kran samt en plåtskiva som döljer en av vagnens tre gasolplattor. Smart! Det innebär att de andra två gasollågorna finns under det andra täcklocket. Allt från Dometic. Arbetsytorna får med beröm godkänt i en så pass liten vagn. Köksfläkt finns inte men väl ett öppningsbart köksfönster samt entrédörren intill för vädring. Förvaringen i köksmodulen består av två utdragslådor samt en lucka i botten som rymmer lite småsaker trots att hjulhuset delar utrymmet. En nackdel med de två överskåpen är att de varken har mellanvägg eller hyllplan. Entrédörren har en integrerad hållare för soppåse. Kylskåpet är även det från Dometic och rymmer 80 liter inklusive ett urtagbart frysfack.

En fördel med denna lilla vagn jämfört med många andra småvagnar är att den har en fast dubbelsäng (tvärställd) och separat sittgrupp. Det betyder således att folk kan ligga i sängen och sova medan någon annan sitter och äter frukost. Under dubbelsängen, som mäter 194 x 136 cm, finns en rejäl plats för förvaring men det är svårt att nå det som hamnar längst in under bädden. Den närmaste halvan av sängbotten lyfts enkelt upp med hjälp av en gasfjäder och där under återfinns batteri och färskvattentank. Vi hade önskat att denna teknik samlats på en sida för nu måste eventuell last läggas långt fram och svåråtkomligt, men möjligen har det med viktfördelningen att göra. Intill sängen sitter den föga imponerande kontrollpanelen. Det vill säga ”föga” för teknikfreaks. På oss imponerar den dock då den bara består av två knappar: Ström på/av samt vattenpump på/av. Vi hittar två stycken 230-voltsuttag i vagnen vilket är fullt tillräckligt i en så liten boning och all belysning är av LED-typ. Sammanlagt finns fem ljuskällor plus tält- och ytterbelysning. I taket finns även en öppningsbar taklucka/takfönster. Värmen sköts av en Truma Ultraheat gasolvärmare som även kan köras på 230 volt. Värm­arens reglage är lättåtkomliga både från sittgruppen och från sängen i denna lilla husvagn. Vår testade vagn har även tillvalet Pluspaket för 
6 000 kr där Truma Vent som ger bättre cirkulation av varmluften samt pannan Ultraheat ingår. Ovanför värmepannan finns en hänggarderob med stång för klädhängare.

Sittgruppen består av ett vägghängt bord och två motstående soffor. Klämmer man ihop sig så ryms fyra personer men bäst trivs två eller tre personer. Det är en mysig plats att sitta på med utsikt genom stora fönster. Panelgardiner för dekoration och mot insyn samt mörkläggning och myggfönster är standard. Under de två sofforna finns ytterligare förvaring och sittgruppen kan bäddas till en bädd som mäter 192 x 120 cm. Sist och minst kommer vi så till hygienutrymmet. Dusch, kassettoalett och handfat på en yta av en kvadratmeter kräver att man är smidig till växten. Handfatet är finurligt och kan fällas upp mot väggen när dusch/toa ska användas. Duschen får ses som en form av ”nöddusch” på grund av den minimala golvytan att stå på – men den finns trots allt. Möjligen kan man sitta på toalettlocket och duscha.

I andra länder har betydligt fler upptäckt fördelarna med små lätta resehusvagnar och kanske blir de populära även i Sverige en dag. I nuläget är försäljningen vad gäller småvagnar blygsam vilket är synd. Detta är det perfekta insteget till campinglivet för den som tröttnat på tält men ändå ha ett smidigt upptäckarekipage. Med en markis på vagnen har man ett riktigt härligt boende med sig och kan upptäcka närområdet med sin smidiga dragbil. Att efter en dags utflykter i närområdet komma tillbaka till sin hemtrevliga vagn där en bekväm säng och fyllda skafferier väntar är ett svårslaget sätt att resa. Testa själv! 

Ursprungligen publicerad i H&H 7.14.

Adria Aviva 390 PS

Chassi: Al-Ko med gummi­torsionsfjädring
Däck: 185/65 R14
Totalvikt: 1 100 kg
Tjänstevikt: 850 kg
Maxlast: 250 kg
Yttermått: Längd/bredd/höjd: 5 823/2 070/2 580 mm
Innermått: Längd/bredd/höjd: 3 950/1 950/1 950 mm
Isolering material: Styrofoam
Isolering tjocklek: Golv/vägg/tak: 29/20/20 mm
Uppvärmning: Truma Ultraheat gasolpanna (T), Luftburen centralvärme
Bäddmått: Dubbelsäng 136x194 cm, dinettbädd 110/122x192 cm
A-mått: 850
Gasolutrymme: Två flaskor P11, gasregulator
Pris från: 145 900 kr
Pris testad vagn: 151 900 kr
Tillval testad vagn: Pluspaket: Truma Ultraheat, Truma Vent 6 000 kr

Kommentarer

#1
Greven57
2015-10-06 17:17

Äntligen en riktig husvagn i en storlek där man i princip kan ta sig fram överallt. Efter ha känt och klämt går det att konstatera att den har en komfort som är mer än godkänd. Med rätt kompletteringsutrustning, så bör man kunna vara helt självförsörjande och oberoende av campingar. Enkelt, men välbyggt och en fungerande vår/sommar/höst-vagn

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.