Nästa artikel
Carthago Chic C-line I 4.8
Provkörd

Carthago Chic C-line I 4.8

Publicerad 12 juli 2015 (uppdaterad 21 april 2017)
Vi testar en Carthago c-line som nu kan kallas generation ett. En ny modell av c-line är nyss presenterad så kanske råder köpläge av generation ett i nuläget.
På Carthagos repertoar finns allt från kompakta Malibu till bjässen Liner de luxe. I Sverige är företagets helintegrerade modeller tveklöst mest populära. Storsäljaren Carthago c-line är något av en modern klassiker. Den visades för första gången på Caravan Salon i Düsseldorf 2004. Till tioårsjubileet i år kommer generation två visas på samma ställe. 

Den modell vi provkör är från 2014. Längst till höger på denna sida syns 2015 års modell. Likheterna mellan de två generationerna är betydligt större än olikheterna dem emellan. De största skillnaderna är konstruktionen av dubbelgolvet och en nydesignad front med högre framruta. C-line 4.8 är en helintegrerad bil med höga långbäddar och stort garage med luckor på båda sidor. Den är byggd på ett lågbyggt lättviktschassi från Al-Ko. Lättviktschassi betyder att chassit i sig är lätt, inte att det har låg totalvikt. Snarare det motsatta för bilen har en totalvikt på 4 500 kilo vilket är ovanligt för en tvåaxlad bil. Det gäller att fördela vikten rätt i bilen. Om garaget lastas tungt kan bakaxeln överlastas vilket ger dåliga vägegenskaper och potentiellt även böter. Nu finns det dock goda förutsättningar att lasta tungt på rätt sätt i c-line. Ett djupt och uppvärmt dubbelgolv med plats för både vattentankar och tung last finns att tillgå. Karossen är helt träfri med isolering av fuktbeständigt RTM-skum. Golv och väggelement är sammansatta med limmade ringankarprofiler vilket ger bra stabilitet och få köldbryggor. 

Alla ytterskikt är av glasfiberarmerad plast vilka tål hagel och stenskott bra. Taket och väggarnas insida är däremot av aluminium vilket gör husbilen blixtskyddad, ett faktum som kan kännas betryggande under ett åskväder. På utsidan är bilen väldigt slät, inget sticker ut eller stör. Alla dörrar och luckor har invändiga gångjärn och bränslepåfyllningen har ett slätt lock infällt i väggen. På väg är vår testade bil närmast en njutning att köra. Det är helt tyst och inget stör friden under vår provkörning. Carthago uppger att de satsat mycket på att deras helintegrerade modeller ska göra livet lätt för föraren, de ska vara enkla och bekväma att köra helt enkelt. Det har de lyckats med. Det är lätt att hitta en bekväm körställning och sikten är utmärkt. En kombination av snävt lutad front och långt nerdragen framruta ger väldigt god närsikt framför bilen. 

Backspeglarna kallas ”Carthago bestwiew” men om de är bäst låter vi vara osagt, men de är väldigt bra i alla fall. Vår bil har en backkamera med dubbla linser där den ena filmar rakt bakåt och bilden visas under färd. Den andra är riktad neråt och aktiveras när backen läggs i. Backkameradisplayen är placerad till vänster om föraren i samma riktning som vänster backspegel vilket är väldigt praktiskt under backning. Inne i bilen är det snyggt och prydligt. Linjerna är genomgående mjuka utan räta vinklar vilket ger något av ett organiskt intryck. Möblerna är skruvade, limmade och pluggade och i kombination med trätonen vildpäron både känns och liknar det riktigt kärnvirke. Det är det naturligtvis inte för det skulle bli för tungt. Handtag och beslag är även de gedigna, speciellt överskåpens luckor känns bastant monterade. Bodelen har hög finish och är välutrustad utan att för den sakens skull bli överdådigt nerhängd med prylar och dekor. Köket är ett bra exempel. Vid första anblicken ser det ganska standardbetonat ut men det visar sig ha en hel del smarta lösningar. Till vänster om köket finns ett apotekarskåp som går från golv till tak och är perfekt för förpackningar och flaskor. Diskhons täckskiva kan delas och skivorna kan användas som extraytor. Underskåpets lådor är skönt dämpade och det finns två stora sopkorgar. Pricken över i är en neddragbar kaffebryggare i ett av överskåpen. En snygg men onödig detalj är en fastmonterad äggklocka. Det känns som en detalj som kan skippas till generation två anno 2015. Nu har de flesta mobiltelefoner med timer. Sovrummet domineras som brukligt är av sängarna. De är sköna och höga. Det senare har sin förklaring i de stora lastutrymmen som finns under. Här ryms det mesta och lite till.

Allt som allt ger Carthago c-line oss ett tekniskt kompetent och estetiskt tilltalande intryck. När serien introducerades var den innovativ och nytänkande, kanske till och med trendsättande för många andra tillverkare bygger sina bilar enligt samma recept. Konkurrensen är hårdare i detta segment nu men c-line är fortfarande konkurrenskraftig oavsett generation. 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 7.14.

Stuns. Sängarna är mycket bekväma. Tack vare god fjädring av tallrikstyp. Sängarna kan även bäddas ihop till en jättesäng.

Rum. Här finns gott om plats. Redaktionschef Maria korrekturläser.

Variation. Köket är väldigt välutrustat och även flexibelt.

Carthago Chic C-line I 4.8
Basfordon: Fiat Ducato H
Motor: 2,3l/148 hk Multi-Jet (T)
Växellåda: Automat(T)
Chassi: Al-Ko lågprofilchassi
Säkerhetssystem: ABS, ESP, Traction Plus och Hillholder 
Totalvikt: 4 500 kg (T)
Tjänstevikt: 3 294 kg (Testad bil: 3 692 kg)
Maxlast: 1 206 kg (Testad bil: 808 kg)
Max släpvagnsvikt: 1 800 kg
Längd/bredd/höjd: 7 260/2 270/2 890 mm
Axelavstånd: 4 143 mm
Överhäng bak: 2 200 mm
Takhöjd inne: 198 cm
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 50/38/38 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3020 vattenburen värme med uppvärmt dubbelgolv, extra värmepaket i förarhytten (T)
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 80x186 cm+80x198 cm. Fällsäng: 160x195 cm.
Årsmodell: 2014
Pris från: 1 022 000 kr
Pris testad bil: 1 160 100 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.