Bild
Nästa artikel

Frankia 790 GD-L

långbäddad

Frankia ger sina husbilar en helt ny look 2014. Vi testar modellen som är speciellt framtagen för de svenska husbilsfantasterna. Låga långbäddar och ett för märket unikt bakfönster är melodin som gäller.

Ledordet för Frankia är valfrihet. Det står klart efter en genomläsning av deras katalog för modellåret 2014. Det går att, med vissa begränsningar, kombinera chassin från Fiat, Mercedes eller Iveco med bodelar av olika typ och längd. Lägg till det olika planlösningar som även de kan varieras så blir det en lång rad av möjliga varianter. Nu är det naturligtvis omöjligt att tillfredsställa alla. I Sverige är exempelvis låga långbäddar väldigt populärt. Det fanns inte till den populära 790 GD modellen innan Forsbergs Fritidscenter, som tillhandahåller Frankias sortiment i Sverige, övertalade Frankia att utveckla just en sådan modell. Den är baserad på Frankia 790 GD och har fått namnet 790 GD-L. Båda modellerna ingår i Luxury class vilket innebär att mycket av det som normalt sett är tillval, som elektrisk mörkläggningsgardin vid framrutan och värmeväxlare, istället ingår. Alla Frankias Fiat- och Mercedesbaserade bilar har fått ny design till 2014. Den tidigare lite trubbiga nosen är nu mer kontemporär med renare strömlinjeformade linjer. Invändigt finns bland annat en ny inredningsvariant i möbelfärgen Latte.

Bilens bodel står på Al-Ko:s lågbyggda lättviktschassi och har två bredspåriga axlar bak. Framvagn och motor står Fiat för och vårt exemplar är utrustat med en trelitersmotor med 177 hk istället för den 130 hästare som bilen basutrustats med. I trafik är bilen väldigt behaglig. I det stora hela rullar den på tämligen bekymmerslöst och tyst. Bilen är treaxlad och nästan åtta meter lång så den vänder inte på en femöring direkt men i gengäld är den utmärkt på motor- och landsväg. Förarplatsen är väl genomtänkt och övergången mellan Fiat och Frankia ger ett sömlöst intryck. Stolarna är sköna och det är enkelt att hitta en komfortabel körställning, de kan vridas, höjas, tippas och sittdynan går att skjuta framåt. De i höjdled ställbara armstöden gör färden extra komfortabel. Förarmiljön utgör också en naturlig del av husbilen, den känns verkligen integrerad. För att ge bilen förbättrade vinteregenskaper finns ett extra värmepaket till den vattenburna värmen, dubbla isolerglas och en dieselvärmare från Webasto.


Entrén till bodelen har ett utvändigt elmanövrerat trappsteg och två fasta steg innanför dörren. En ledstång finns och en bit under den två strömbrytare som enkelt nås utifrån, ett till trappan och ett till instegsbelysningen. Det nedersta trappsteget är täckt med en fastlimmad matta. Det är en lite opraktisk lösning. Om mattan blir lerig är den svår att få ren men å andra sidan trillar den inte ideligen ur som lösa mattor lätt gör.Det finns gott om plats för skor innanför dörren i ett utdragbart smalt skåp men klädkrokar saknas. Sittgruppen är generös och ger ett mjukt ombonat första intryck som består efter en dags användande. Både sittgrupp och stolar är klädda med slitstark nougatfärgad alcantara, vilket kan liknas med syntetisk mocka.

Soffan till höger om entrén är ovanlig. Den kan skjutas fram mot matbordet mitt i sittgruppen så den enklare nås. Den kan även omvandlas till en femte bältad sittplats. Sittkomforten i den extra bältade platsen är lika bra som de andra, men benutrymmet och sikten är mer begränsad. Köket är välutrustat och har en del exklusiva materialval. Bänkskivan är exempelvis av stenliknande kompositmaterial och ovanför den trelågiga spisen finns en köksfläkt med rostfri spiskåpa. Förvaring är det gott om. Under köksbänken finns utdragbara lådor. En av dem har en sopkorg samt en modul där vinflaskor kan stå utan att klirra. Många föredrar en sådan här lösning istället för plastiga vitrinskåp. En annan smart lösning är att en av diskhons iläggsskivor kan fästas i en skena på väggen mellan sittgruppen och köket, vilket ger extra avställningsyta. Se bara till att vända skivan åt rätt håll. Om den är felvänd pekar den en aning uppåt. Det är lätt att tro att den ska tryckas till för att hitta rätt. Om så sker kan den gå sönder.

Hygienutrymmena i denna bil låter sig inte förklaras på ett enkelt sätt. Men jag ska försöka. Duschen är på ena sidan och toaletten på den andra. In till toan kommer man genom att öppna en dörr, helt normalt än så länge. Men det går även att öppna hela väggen som dörren sitter i. Den svänger då ut och delar av bodelen på mitten, toadörren blir då passagen mellan bodelens främre och bakre del. Det finns även en skjutdörr mellan hygiendelen och sovrummet. Dras den för bildas det tyskarna kallar raumbad. Översatt till svenska blir det ”rymligt badrum” vilket passar ganska bra förutom att det naturligtvis inte finns badkar. Rymligt är det däremot, och lyxigt. Inredningen håller hög klass i denna bil och badrummet är inget undantag. Toaletten är utrustad med extra avluftning vilket minimerar risken för oönskad odör. 

Nu har vi kommit till den svenska sängkammaren då. Specialaren som är så ovanlig att vi fick rita en egen planlösning till vår faktaruta till denna artikel. Frankia hade ingen egen. Det kanske det blir ändring på? Vi tycker denna lösning är väldigt ljus och charmig. Rimligtvis torde även européer med annat än svenska pass gilla det här? Jag tycker nämligen att detta är ett väldigt lyckat utrymme som är svårt att inte trivas i. Tre stora fönster ger rikligt ljusflöde och fin utsikt. Det bakre fönstret ger god sikt bakåt, men det sitter för högt för att ge föraren någon direkt hjälp under körning. Sängarna, som går att bädda ihop till en stor säng, har ribbotten och kallskumsmadrasser. De går även att höja i huvudänden för optimal läskomfort. Överskåpen sväljer mycket och det finns flera belysningskombinationer. All belysning i bilen är för övrigt av strömsnål LED-typ. Det enda som saknas är något som det finns gott om i övriga utrymmen. Nämligen ett eller ett par 230V uttag. Bilen har ett djupt dubbelgolv som både ger plats för teknik och last. Både grå- och färskvattentankarna samt de dubbla bodelsbatterierna kan enkelt nås via luckor i golvet.

Frankias paradgren är normalt sett deras generösa lastutrymmen. Förutom den förvaring som finns i dubbelgolvet brukar garaget vara gigantiskt. I denna specialmodell får lastutrymmet spela andrafiol. Det beror naturligtvis på de låga långbäddarna. Ett avkall som måste göras helt enkelt. Nu är det på höjden lastutrymmet fått stå tillbaka, ytmässigt är det fortfarande riktigt stort. Det som får lämnas hemma är fullstora mopeder och cyklar, de är för höga helt enkelt. Nu finns det som de flesta vet alldeles utmärkta hopfällbara cyklar och el-cyklar. De kostar en slant för all del. Men i detta sammanhang, en husbil som kostar mellan en bit och en bra bit över miljonen det vill säga, är det en blygsam kostnad. Inne i lastutrymmet finns belysning och 12- och 230V uttag. Dessutom finns en extra kassett till toaletten vilket kan vara praktiskt på längre turer. Det mesta som behövs ingår i denna bil varför tillvalslistan är ganska kort. Några intressanta tillval finns det dock. Bland annat går det att få en extra kran till köket med en egen vattentank på 20 liter som enkelt kan tas ur bilen för grundlig rengöring. Det säkerställer tillgången på rent dricksvatten. Många väljer att inte dricka vatten från fasta tankar för de är svåra att hålla rena. Systemet heter Blue Aqua och kan ej eftermonteras, det måste moneras när bilen byggs. Ett annat vettigt tillval kallas Thermo Guard vilket ger en mer vinteroptimerad väggkonstruktion.

Frankia 790 GD-L är en lyckad satsning av Frankia och Forsbergs Fritidscenter. De låga långbäddarna och fönstret bak ger en trevlig rymd till den bakre delen av bilen. Spontant känns det som en bil jag vill åka långt i. Jag provkör bilen i Hyssna, inte långt från Göteborg och färjan till Kiel, det är med blandade känslor jag lämnar tillbaka husbilen. Helst vill jag rulla på färjan och bara dra! 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 2.14. 
Frankia 790 GD-L

Basfordon: Fiat Ducato Heavy
Motor: 3,0l 177 hk Multijet(T) 
Växellåda: Manuell
Chassi: Al-Ko AMC treaxlat lättviktschassi
Säkerhetssystem: ABS
Totalvikt: 5 000 kg
Tjänstevikt: 3 990 kg
Maxlast: 1 010 kg
Max släpvagnsvikt: 1 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 910/2 300/3 060 mm
Axelavstånd: 3 760+800 mm
Överhäng bak: Ca 2 990 mm
Takhöjd inne: 198 cm
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 34/34/34 mm
Uppvärmning: Alde vattenburen värme med extra värmebooster i hytt(T) och dieselvärmare från Webasto(T) 
Bränsletank: 120 l(T)
Bäddmått: Långbäddar 2 st 80x195 cm (60x180 cm mellan bäddarna) Säng över förarplats: 140x195 cm
Årsmodell: 2014
Pris från: 1 170 000 kr
Pris testad bil: 1 341 000 kr
Standardutrustning bl.a: Dörr med myggnät, 160 l kylskåp, golvmatta i hytt och bodel, centrallås, stödben bak, dubbla toakassetter, dimbar belysning, trädekor i instrumentbräda, värmeväxlare, mineralskivor i kök och badrum, elektrisk mörkläggningsgardin vid framruta.

Tillbehör testad bil: Motor 177 hk 40 000 kr, Chassipaket (ac, farthållare, 120 l dieseltank, dubbla airbags) 25 000 kr, webasto dieselvärmare 22 000 kr, Isolerglasfönster hytt 10 000 kr, Markis 5.5 meter 14 000 kr, extra bältesplats 6 000 kr, toalettavluftning 2 000 kr, extra batteri 4 000 kr, inverter 1500w-12-230v 15 000 kr, Multimediapaket 2 (CD-stereo 2-Din med 6-tums touchscreen, backkamera och navigation) 24 000 kr, Extra värmebooster förarhytt 5 000 kr, LCD-TV och digitalbox 4 000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.