Nästa artikel
Adria Sonic 700 SC
Adrias Sound of Silence

Adria Sonic 700 SC

Publicerad 11 juli 2012 (uppdaterad 13 december 2013)
Den har funnits ett slag nu. Men vi är ändå nyfikna på den helintegrerade bilen som är släkt med Kabes flaggskepp 810. Riktpriset 2012 för Sonic 700 SC ligger på cirka 800 000 kronor. Några hundratusen billigare än kusinen från Tenhult.

Det är så att bilarnas fronter liknar varandra. Det har att göra med produktionen, Adria och Kabe hänger ju som bekant ihop i Sverige. Men det är mer som skiljer dem åt en förenar. Kabebilen är längre eftersom chassiet från Al-Ko Kober är kraftigare och klarar större tyngd. Den är dessutom fullproppad med allt som behövs för åretruntbruk som standard. Adria Sonic är cirka 70 centimeter kortare och bygger antingen på Fiats 35L eller 43H-chassie. Vill man få den starkare motorn, 3,0 litersmotorn måste man välja det kraftigare chassit lägga till en slant, närmare bestämt 56 000 kronor. 

 
Jag lånar en testbil av Adria i Tenhult och gör en kortare provkörning på de småländska vägarna. Bilen har den vanligaste 130 hästkrafter 2,3 litersmotorn och sexväxlad manuell låda. Totalvikten är 3,5 ton.
Mitt första intryck är att mina 43:or i skor inte får plats på det belysta insteget. Kanske inte så allvarligt, men jag tänker på hur det skulle vara om familjen skulle åka på skidsemester, och mina ännu större pjäxor skulle tas av. Jag hittar heller inte någon lämplig plats att förvara mina skor direkt innanför dörren.
 
Jag gillar handtaget på vänster vägg, det hjälper mig in i bodelen. Men jackan får jag lägga på sätet innan jag kan hänga in den i en av de två garderoberna som finns i sovutrymmet.
Den vridbara toalettstolen med ventilation, räcker till bra för mig, men är nog trång för den storväxta. Det krävs god rörlighet för att kunna torka sig. Då jag skulle tvätta händerna slog jag huvudet i överskåpet. Kanske berodde det på att fönstret sitter under skåpet och spegeln i det vänstra hörnet ovanför toan. Förmodligen en vanesak.
Planlösningen innebär att duschen är separerad från wc-avdelningen. Båda ”boxar” i sovdelen, som i denna bil har plant golv fram till en walkaround-bädd. Sängen är elmanövrerad vid huvudänden och mäter 1,46 meter på bredden och 80 centimeter ovanför golvet. De två garderoberna vid sängsidorna känns som en bra lösning liksom spegelskåpet/hörnlådan, som innehåller reglagen till Truman.
Det halvrunda duschutrymmet är enkelt att ta sig in i via den vikbara plexiväggen i två moment samt en skjutbar del. Faktum är att jag upplever utrymmet som rymligt för att vara i en husbil. Jag gillar det löstagbara trägolvet, det mjukar upp intrycket. Jag uppskattar också hyllan under engreppsblandaren. Även här finns mysbelysning.
 
Köksdelen i testbilen består av en trelågig Dometicspis med ugn samt ett skåp under med plats för fyra flaskor. Det finns också en fläkt.
Thetfordkylskåpet på 150 liter har separat frysfack. Det finns också en 32 centimeter djup ”komposthink” för grönt avfall i köket samt delbar diskho.
Färskvattentanken på 100 liter sitter under sittplatserna i bodelen. Avfallstanken å sin sida rymmer 85 liter.
En Truma Combipanna med inbyggd boiler samt elektrisk golvvärme bör ge god värme även i vårt kalla klimat. Tyvärr fanns ingen möjlighet att testa funktionen under vår korta provtur. 
Fyra takluckor sörjer för ett gott ljusinsläpp. Taklampan över bodelen innehåller fyra LED-lampor. Det finns också LED-slingor i överskåpen som ger ett mysigt intryck. Totalt hittar jag 17 LED-belysningar och två halogenlampor. De sistnämnda sitter vid den 1,40 meter breda sängen ovanför förarplatsen. Den eldrivna bädden tog mig 24 sekunder att sänka ner.
 
Bodelsbatteriet på 85 Ah samt elcentralen finns under den högra sidoplatsen. 
Bilen har plats för fyra passagerare och fyra sovande, men sex personer kan sitta runt det höj- och sänkbara bordet. Två på de vridbara framstolarna, tre i U-soffan samt en på sidosätet.
Lastutrymmet mäter 2,12 meter på längden, 79 cm på bredden och 95 cm på höjden, Det är belyst och är uppvärmt. (Bra om man inte vill ha kalla öl.) Det finns också sex fästkrokar i garaget. 
 
Bakom ratten känns testbilen pigg trots att det är den minsta motorn. Enligt tillverkaren ska Sonic 700 SC ha blivit bränslesnål tack vare karossens aerodynamiska utformning och Euro 5-motorn som kom på 2012 års modeller. Idag går Sonic att beställa med tre olika motoralternativ: 130,148 eller 177 hästkrafter.
Testbilen har komfortpaketet innehållande AC, farthållare och airbag även för passagerare. De uppvärmda elbackspeglarna, de vridbara framstolarna och airbag för förare är standard. Vill man däremot ha backkamera, backsensor, solceller, parabolantenn eller reservhjul får man kryssa i det i tillvalslistan. Även aluminiumfälgar, färgade backspeglar, läderklädsel, mattor och solskydd är tillval.
Trots den korta provturen, så känns Adria Sonic som en husbil man kan trivas i. 800 000 kronor för en helintegrerad husbil med golvvärme är ju heller inte fy skam tycker jag.
Så var det här med namnet. Varför heter bilen Sonic? Det kommer från Sound of Silence… 
Adria Sonic 700 SC 2012

Pris från: 819 900 kr

Pris testat fordon: 841 100 kr
Fordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3 liter/130 Hk
Chassi: 35L
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 066 kg
Maxlast: 434 kg
Dragvikt: 2 000 kg
Utvändig längd/bredd/höjd: 739,5/229,9/295 cm
Axelavstånd: 4 035 mm
ABS/ABD/ESP/: Ja/ja/nej
Axelavstånd: 4 035 mm

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.