Bild
Nästa artikel

Adria Twin SPX

Kompakt bil för två

Fler och fler upptäcker det lilla fritidsfordonets fördelar. De är mindre och smidigare – både i stadstrafik och på motorvägen – men kan ändå erbjuda en bomiljö med alla funktioner. Frågan är hur komforten fungerar i det långa loppet?

Slovenska Adria har tillverkat husbilar av vanmodell länge men försäljningsvolymen av den biltypen är låg vilket avspeglar sig i priset. I Adrias van-familj finns modellerna SF och SP, båda bilar under sex meter samt SL som mäter 6,36 meter. Vår testade van heter Twin SPX och är ny för 2012. Modellen finns än så länge bara med en planlösning med tvärställd dubbelbädd i bilens akter, place- rad ovanför lastutrymmet. Test- bilen är inte utrustad med den nya Euro 5-anpassade motorn. I stället är det den gamla Fiat Ducatomotorn på 120 hk och 2,0 liter som drar vårt exemplar på 6,36 meter. Testbilen har en utvändig bredd om 2,05 meter och bygger på ett 35 L-chassie. är genskaper tack vare att vikten inte ligger så högt och att karossen fortfarande består av det plåtskåp som levererats från Fiat. Fjädringen är dess- utom ganska fast och bidrar till stabilitet. Däremot skenar förstås vikten iväg trots att inredningen i sig är ganska bantad. Men Twin saknar helt den där känslan av tyngd som häver sig över framvagnen när man svänger. presenterad som en 2012, men motorn, Fiat Ducato, är inte den senaste Euro 5-anpassade varianten. Testbilens motor är 2,0 l och har 120 hk. Trots att det är en "gammal" Ducato, gillar jag bilens klös i trafiken. Den är enkel att köra och känns smidig. Ett exempel på detta är tillfället (läs missad skylt som pekade mot Bremen, dit vi var på väg) då jag var tvungen att göra ett snabbt trefilsbyte på Autobahn utanför Hamburg. Det hela gick bra utan skador på vare sig bilen eller mig. Något jag däremot inte gillar vad gäller körprestandan, är att jag har svårt att lossa på sideboard. ett litet förlängningsbord går att dra ut från köks- bänkens sida. Perfekt som avställningsyta när middagen ska fram. handbromsen och få den ner i sitt nedersta läge. För att klara detta måste jag vrida kroppen snett nedåt och det stör mig. Jag gillar inte heller att ettans växel är så yxig, men det är ju ett Fiat Ducato-faktum som inte är specifikt för den testade bilen. Backspeglarna i sin tur ställs in automastikt och är en enkel manöver. Förardelen och sittgruppen är placerade cirka tio centimeter högre än bilens övriga golv och det här tar ett tar att lära sig. Glömmer man golvhöjningen slår man i tårna och det gör ont. Sittgruppen består av passagerarsätet där två bältade sittplatser finns. Under sidofönstret fortsätter sittdelen med en liten kudde. Här får en mindre person plats. Matbordet går att skjuta i sidled vilket är bra. Mindre bra är att bordet är alldeles för stort. Rör man sig mellan förardelen och bodelen är bordet en riktig lårklämmare. Skulle jag äga denna bil skulle jag genast byta matbordets skiva. Den sistnämnda är däremot enkel att fälla ner och upp, nå- got som behövs när sittgruppen ska förvandlas till bädd. Här får som sagt två trettonåringar plats att sova, men räkna med att fötterna sticker ut. Lite vila finner fossingarna på förrarstolen men det är inget vidare sovläge för personer över 1,40 meter. Då sover man betydligt bättre i dubbelbädden i bilens akter. Denna är 1,59 meter bred (1,46 på det smalaste stället) och 1,96 meter lång. Mitt vuxna rese- sällskap, en man på 1,83 meter, fick således knöla ihop tårna mot den filtbeklädda väggen. Eller lägga sig lite på sniskan. Själv sov jag utmärkt, men så utrustade vi också bädden med en extra liggmadrass. Det finns ett tygdraperi att skärma av med och en taklucka att öppna skulle det blir för varmt eller oventilerat. Köket fungerar bra, trots det bristfälliga utrymmet för glas och porslin. Jag brukar inte duka upp en jättefrukost varje morgon och hinner sällan koka kaffe på resan. Däremot svänger jag gärna ihop en enkel pasta då och då, men oftast består måltiderna av småplock som ost, bröd och vin. För denna typ av leverne med tapasmiddagar under markisen, erbjuder Adria Twin SPX en utmärkt miljö. Det är mycket trevligt att förbereda maten i köket med dragdörren öppen. Det spelar ingen roll om sällskapet sitter inne eller utanför bilen, kontakten är nära och gemytlig.

Fakta

Fordon: Fiat Ducato Maxi 2,3 120 hk manuel växellåda (2012:2,3 130 hk Miljöklass Euro 5)

  Chassi: Fiat 35L, Lågbyggt. Totalvikt: 3022 kg Tillåten totalvikt: 3 500 kg Maxlast: 478 kg Axelavstånd: 4035 mm Tillåten släpvagnsvikt: 2 500 kg Ståhöjd: 1 900 mm Utvändig totallängd: 6 363 mm Utvändig bredd: 2 050 mm Utvändig höjd: 2 580 mm Spillvattentank: 90 l Färskvattentank: 100 l Bränsletank: 90 l Antal sovplatser: 2+1

Utrustning

Standardutrustning: ABS + EBD, Dim-bakljus. Reservhjul med hållare. Stänkskydd fram. Elektriska fönsterhissar (båda sidor). Vridbara framstolar. Färddator. Krockkudde, förarplats. Elektriskt uppvärmda och inställbara ytterbackspeglar. Plisségardin vid vindrutan. Gardiner vid sidorutorna. Adria tonade fönster. 3:e bromsljus. Inrednings-dekor Afromozia. Dränkbar vattenpump. Huvudströmbrytare 12 V och 230V. Elektroblock. Spotlights, LED. Kontrollpanel. Takbelysning, LED. 12 V-uttag. 230 V-uttag. Värmepanna Truma Combi 4 med inbyggd vv-beredare. Radioförberedelse, inklusive högtalare. Tv-förberedelse. Tv-skåp/plats för tv.

  Scandinavian edition paket (ingår i grundpriset): Förberedelse för backkamera. 97 l kylskåp, Thetford. Lackerad främre stötfångare. Förarhyttens stolar med överdragsklädsel i inredningens tyg. Takfönster 700 x 500 (Midi Heki) vid sittgruppen och sovrummet. 12 V-uppvärmning av spillvatten. Ytterbelysning. Sängar med ribbotten och resårmadrasser. Stopp för skjutdörr.

Mikael Galvér tycker till!

När jag är ute och rör på mig brukar det bli en hel del packning. Jag är fotograf och har en förmåga att ta med mig det mesta och lite till. Lägg därtill min ”lilla” fiskeutrustning som begränsats till tre spön och en trunk med drag och tillbe- hör. Dessutom vandrar jag ju gatorna som en vanlig man titt som tätt och behöver till det kläder och skor. Adria twin SPX blev min boplats under Elmiamässan där jag stod utanför nasartältet. Intresset för denna biltyp verkar vara stort. Då bilen stått parkerad vid vägen eller bensinmackar har vid flera till- fällen människor kikat genom fönstren.

Många av de som visat stort intresse har aldrig tidigare haft husbil. Flera av dem tilltalas av bilen då de tycker att ”vanliga” husbilar verkar så bökiga. Och visst tar man sig på ett enkelt sätt fram med denna typ av bredd gör att den smidig kryssar mellan filerna. Det gäller att ha kol på svan- sen dock, 636 centimeter är en försvarlig längd. Om jag ägde denna bil skulle jag montera en backkamera. Det finns kablar dragna för det i denna bil så det är bara att skruva dit. Bredden ja, samma egenskap som gör bilen smidig begränsar samtidigt dess innemått och således utrymmet inne i bilen. Alla funktioner finns här: Sittgrupp, kök, toa, dusch och säng. Förvaringen då? Inne i bilen finns överskåp och skåp med lådor och till och med ett litet dubbelgolv under sittgruppen. Om inte för mycket saker tas med finns plats för två personers personliga packning. För större saker som stolar och bord finns ett lättåtkomligt utrymme under sängen bak. Der är bara att öppna dörrarna bak och hiva in. Problemet är att det snabbt fylls. Min utrustning ryms inte utan jag får använda toaletten som förvaring. Under den tid jag bor i bilen börjar det bli kallt om nätterna. Jag får problem, Trumapannan läger ideligen av. Felsökning startar och jag blir inte klok på vad det kan bero på. Eftersom jag är på Elmia frågar jag Adrias tekniker vad det kan vara. Det visar sig att vissa bilar kan få problem med lufttillförseln. Pannan sitter under sängen och om man packat tätt kan det bli dåligt med luft. Om man öppnar en lucka under pannan kan det bli bättre. Då blir det jobbigt med packningen, en öppen lucka kräver plats, var ska man göra av grejerna? I mitt fall får toaletten bli nödlösningen. För Mina behov är inte denna bil optimal. Jag behöver den extra brädden en traditionell husbil erbjuder. Rent körmässigt i trafiken kommer jag att sakna bilen, där är den oslagbar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.