Bild
Nästa artikel

Adria Twin

Van för ovana husbilister

Adria Twin är, skulle man kunna säga, ovanligt mycket van. Det har vissa fördelar, inte minst prismässigt. Däremot är vans som Twin aningen enklare och inte lika mysiga invändigt som mer påkostade och halvintegrerade kompaktbilar.

Twin, som för övrigt byggs i fyra versioner, är framför allt en bil att åka med. Den har suveräna vägegenskaper tack vare att vikten inte ligger så högt och att karossen fortfarande består av det plåtskåp som levererats från Fiat. Fjädringen är dessutom ganska fast och bidrar till stabilitet.

Däremot skenar förstås vikten iväg trots att inredningen i sig är ganska bantad. Men Twin saknar helt den där känslan av tyngd som häver sig över framvagnen när man svänger. Man får däremot vänja sig vid att bilen har stor vändradie vilket mest beror på att det här chassiet har en hjulbas på dryga fyra meter.

Å andra sidan är det enkelt att hålla koll på det smala skåpet och att se alla hörn. Originalbackspeglarna sitter tajt mot karossen vilket är ett plus i trånga gränder. Föraren har till och med sikt bakåt genom rutan i höger bakdörr. Begränsad visserligen – men ändå!

 

Med 120 hk diesel får man ett raskt ekipage som gott och väl hänger med i snabb trafik utan att bränslekontot skjuter i höjden. Den sexstegade manuella växellådan gör det möjligt att krypa framåt sakta utan att behöva slira på kopplingen, samtidigt som motorvarvtalet på högsta växeln blir lägre vilket också skapar mindre buller. Det är enkelt att hitta en bekväm körställning. Förarstolen är justerbar i fram- och bakkant och ratten i höjdled. Höjer man ratten förskjuts den dessutom en aning bakåt. Kring förarplatsen finns en del fack, bland annat en fjäderbelastad biljetthållare.


Ingången har elektriskt manövrerat fotsteg och en ytterlampa som dyker fram när skjutdörren öppnas.

 

Inredningen är i ljust trä. När man kliver in möts man av den lilla sittgruppen, som består av en soffa för två och en skjutbar bordsskiva. Bordsskivan går även att flytta till ett fäste på utsidan av bilen och fungerar också som underlag för en extrabädd mot förarstolen.

Bordsskivan mäter 90 x 49 cm och har en finurligt utdragbar extraskiva på 36 x 49 cm undertill. Den går dessutom att vinkla och låsa i några fasta lägen. Båda framstolarna är svängbara mot matbordet.

 

Det lilla köket är tvålågigt med en rund diskho till höger och kryddhylla och lysrör ovanför. Det finns också en utdragbar skiva i skåpet och några fack därunder. Avställningsytor är det ont om och använder man utdragsskivan inkräktar den också något på passagen in i vagnen. Det är visserligen kanske av mindre betydelse eftersom kocken vid matlagning ändå blockerar den smala gången mot toalettutrymmet och sovdelen.

Man får inte vara rädd för att kröka rygg i köket. Kylskåpet är lågt placerat mitt emot toalettrummet och däremellan är avståndet knappt 60 cm. Utrymmet för torra varor och skåpet för sophink och rengöringsmedel utgörs också av ett golvskåp. Hyllan med jalusi ovanför diskhon är som gjort för bröd. Fönstret, eller hela dörren, måste vara öppen vid matlagning eftersom fläkt saknas.

Det finns för övrigt ovanligt många fönster i Twin. Det bidrar till att vagnen upplevs som trevlig och ljus trots ett ganska begränsat utrymme. Alla fönster är öppningsbara och försedda med både myggnät och mörkläggningsgardin. Dessutom finns två öppningsbara takluckor. Den ena tillåter bekväm spaning mot stjärnhimlen eftersom den är placerad rakt ovanför dubbelsängen.

Kvällstid tänder man upp vagnen med fyra strömsnåla LED-takspotar och de två vridbara matbordslamporna.

 

Sängen är bara 140 cm bred men har man inte krav på första klass så räcker det gott. Resårmadrassen borgar i vart fall för vackra drömmar. Två sänglampor och några praktiska fack finns vid respektive sänggavel.

Garderoben – det finns bara en – är placerad ovanpå kylskåpet och tillåter att man hänger in byxor vikta över galge, skjortor och kavaj men inte rock eller festblåsa. Den är 100 cm från golv till tak och halvmetern bred.

Adria har verkligen tagit vara på möjligheterna när det gäller stuvutrymmen. Det finns inte mindre än fyra överskåp ovanför sängarna, ett ovanför spisen, två ovanför bordet och ett ovanför förarplatsen – inte illa i en så pass liten bil.

Men det är under sängen vi hittar utrymmet för stora grejor, cyklar eller en hopfällbar kajak om man så vill. Man kan också fälla upp hela sängen, fästa den i taket och sedan frakta riktigt stora prylar. Då kan man verkligen dra nytta av takhöjden och de stora bakdörrarna. Och på så vis är inte Twin bara en husbil utan också en skåpbil.

 

Här i bakdelen har de två gasflaskorna sin plats i ett särskilt ventilerat skåp till vänster. Vagnens batteri och elcentral är lättåtkomligt placerade till höger i ett sidoskåp med lock.

Den som behöver gå på "huset" får göra en U-sväng och backa in till den lilla toalettstolen som är placerad längst in i toautrymmet och som är svängbar för bästa komfort. Duschen är fäst i en hållare vid handfatet och fungerar också som kran. "Compact living" präglar duschutrymmet.

 

Sammantaget är Adria Twin en mycket charmig och funktionell van. Det enkla kan vara en fördel, särskilt för noviser och för den som prioriterar en smidig lösning. Hanterbarheten är ett stort plus. Twin känns verkligen mer som en rask skåpbil att köra i stället för omaket att baxa omkring ett alldeles för stort åbäke i trafiken. Vi blev faktiskt lite sugna på att ge oss iväg ut på vägarna. &

 

Erik Rönnblom (text) Mikael Kristiansen (foto)

Kommentarer

#1
Carro
2012-09-10 12:55

En praktisk bil, som fungerar både som husbil, personbil och transportfordon.
Dieselförbrukning ca 0,84 ltr/mil.
Har inte testat hur den funkar vintertid, men förmodligen att klassa som 3-säsongsbil.

#2
Thomas Gustafsson
2012-09-24 23:13

Är det en Fiat kolla avrinning från framrutan den är helt kass det rinner ner på startmotorn inte bra Fiat?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.