Bild
Nästa artikel

Bimobil EX 358

Byggd för väglöst land

Bimobils bilar passerar sällan obemärkt förbi. Offroadimagen är total på deras byggen på diverse fyrhjulsdrivna transport- och lastbilar. Vi kikar närmare på en Bimobil EX 358.

Bimobil tillverkar fordon som de flesta lägger märke till. De bygger allt från campers till riktiga jättebyggen baserade på tunga lasbilschassin. Det hela började 1977 i byn Aich utanför München då företaget började tillverka campers. Namnet Bimobil syftar till det dubbla användningsområdet. En pick-up och camper får med både transport under arbete och boende under fritid. 

I dag bygger företaget ungefär etthundra fordon årligen och har fyrtio personer anställda. Basfordonen varierar från Nissan pickup till stora tunga lastbilar. Företaget bygger även vagnar av olika slag men är främst kända för sina olika varianter av fyrhjulsdrivna fordon.
 
Merparten av företagets produkter säljs på hemmamarknaden Tyskland. Tjugo procent av produktionen exporteras ut i världen via företagets återförsäljare i exempelvis Australien eller Mongoliet. 
Mest iögonfallande är de så kallade expeditionsfordonen. Det är bilar byggda på lastbils­chassin som är optimerade för terrängkörning. 
Den bil vi fokuserar på är en av företagets mellanstora modeller vid namn Bimobil EX 358. Den baseras på ett Iveco Dailychassi med permanent fyrhjulsdrift som överför kraften från den vridstarka dieselmotorn ned i backen. Dessutom finns diffspärrar på alla hjul vilket ger maximal framkomlighet. Med en markfrigång på 30 cm och vadningsdjup på maximalt 70 cm inbjuder bilen till avancerade äventyr.
Vad händer om bilen går sönder i någon avkrok i världen undrar vi? Bimobils internationella säljchef Simon George förklarar:
– Visst är bilarna byggda för tuffa tag, men vid offroad-körning kan allt hända. Som regel är det inga problem att laga det rent mekaniska.  Det finns gott om skickliga mekaniker på de mest oväntade ställen. De brukar kunna fixa det mesta. Värre är det med vissa elektriska komponenter. Ibland flyger vi dem dit de behövs. 
 
Bodelen är ganska kantig och grovhuggen, inga svepande linjer eller lull-lull. Golv och väggar är en sandwichkonst­ruktion med RTM-skum och reglar av aluminium. Fönster, dörrar och luckor har ramar av polyuretan. Konstruktionen är mycket motståndskraftig mot fukt, något som garantin på 10 år vittnar om. Bodelen har dubbelgolv från entrédörren och bakåt där alla vattentankar ligger frostskyddade.
 
Att ta sig in i bodelen är en liten klättringsexpedition i sig. Först ett par utfällbara utvändiga steg, sen tre invändiga, vilka leder upp till entréplanet som ger tillgång till garderob och två långbäddar i bilens alkov. Dessutom finns en ganska smal och låg dörr in till förarhytten. För att komma åt resten av bilen krävs ytterligare två kliv. 
På passagerarsidan finns en hyggligt stor köksbänk med tvålågig spis och diskho. På motsatt sida finns hygienutrymme med separat dusch. Längst bak i bilen finns en U-sittgrupp som kan bäddas upp till en dubbelsäng. Trädekoren består mestadels av furufolierad plywood, men många lister är av massivt trä. I denna bil går textilierna i tonskalan ljusblå till ljusgrå. Allt som allt ger det känslan av en uthyrningsstuga i fjällen. 
I förarhytten sitter man högt på stolar som är skönt dämpade och det finns många reglage som inte brukar finnas i husbilar som knappar för diffspärrar och dubbla växelspakar. Denna genomgång av bilen gjordes i en mässhall och inte på väg eller provbana så hur bilen är att köra ber vi att få återkomma till. 
Klart är att bilen ger intryck av att klara det mesta och dessutom erbjuder den en hygglig komfort för de som åker och bor i bilen. 
– Vi har flera kunder som återkommit efter 5-10 år och bytt in fordonen efter att de mer eller mindre kört jorden runt, säger Simon George.
Bimobil EX 358

Årsmodell: 2013

Pris från: 142 490 Euro

Pris testad bil: 162 885 Euro

Basfordon: Iveco Daily 55S17W

Axelavstånd: 340 cm

Motor: Comon Rail EEV-Diesel 3,0 l/ 170 Hk

Växellåda: 6-stegad med överväxel och diffspärrar.

Chassi: Ramchassi med bladfjädring fram och bak.

Totalvikt: 5 500 kg

Tjänstevikt: 4 600 kg

Maxlast: 900 kg

Längd/Bredd/Höjd: 617/225/358 cm

Isoleringsmaterial: RTM-Skum(styrofoam)

Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 60/45/45 mm

Uppvärmning: Truma Combi 4

Bränsletank: 150 l (90 l standard)

Säkerhetssystem: ABS (urkopplingsbar)

Markfrigång: 30 cm

Max vadningsdjup: 70 cm

Däck: 255/100R 16 Off-Road

Kommentarer

#1
adam b
2013-08-20 21:29

hej har ni husbils fönster ram?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.