Bild
Nästa artikel

Bürstner Travel Van

Långbäddad kompaktbil

Bürstners Travel Van är lite längre än de andra husbilarna vi provkört i det här numret. Däremot håller den måttet på bredden vilket är viktigt för att kunna manövrera i trånga stadsmiljöer.

Bürstner Travel Van är liksom massor med andra husbilar byggd på ett Fiatchassi. Den har bra väghållning och känns väldigt lättsvängd tack vare en relativt kort hjulbas. Vändradien är mindre än på till exempel skåpmodellerna vi provkört i detta nummer. Motorn drar bra och fungerar bra i alla hastigheter ihop med den sexväxlade lådan.

 

Att backa och manövrera bilen är inga större problem bara man kommer ihåg att den har ett ganska stort överhäng baktill. Närmare bestämt så svänger baken ut omkring 50 cm vid fullt rattutslag. Därför får man hålla lite extra uppsikt i backspeglarna i trånga passager.

Vi parkerar i närheten av pittoreska Sigtuna norr om Stockholm. Det är vår och folk ser ut att trivas med ansiktena vända mot solen. Trevnaden är stor även i Bürstner/Fiathytten. Här finns två 12-voltsuttag på instrumentbrädan och två handskfack. Stolarna har som vanligt i Fiat dubbla armstöd och är bekväma på långresan. I innertaket på förarhytten finns en bred och öppen hylla för extraförvaring av kartboken.


Man kan säga att Travel Van är långsmal vilket syns tydligast i skarven mellan hytt och bodel som är lika breda. Långbäddarna gör dock att bilen hamnar på över sex meter vilket är en magisk gräns på många bilfärjor (nu ska det sägas att fler och fler rederier går ifrån den gränsen vilket är ett vettigt beslut).

 

Gasolutrymmet sitter på bilens vänstra sida medan garagedörren sitter längst bak till höger på bilen. Jo, jag skriver garage för här handlar det om ett rejält stort utrymme. Dessutom är det belyst, uppvärmt och försett med ett stryktåligt golv. En sak att tänka på är att köregenskaperna förändras om man lastar tungt där bak eftersom lasten ligger en bit bakom bakaxeln. Hävstångseffekten gör att framaxeltrycket minskar med sämre köregenskaper som följd. Från garaget finns en liten lucka som förbindelse till bodelen.

 

Jag lämnar garaget och går in genom entrédörren i stället. Ett fotsteg fälls ut elektriskt med en knapptryckning. Dörren är en enkel och ren modell utan vare sig krokar eller fickor. Det finns överhuvudtaget inga krokar att hänga ytterkläderna på. Direkt till höger om ingången finns en sittplats och i lådan under den hittas bodelens batteri som sitter relativt lättåtkomligt. Den nämnda sittplatsen är för övrigt bekväm, men två nedfällbara armstöd hade förbättrat sittkomforten rejält.

Med framstolarna vända bakåt ryms fem personer runt bordet. Vid en första anblick ser bordet alldeles för litet ut med sina 92 x 85 cm. Däremot hittas snart en förlängningsskiva snyggt gömd i ett skåp under sängen. Skivan bygger ut bordet med 29 cm. Vår testbil har även skivor som gör om sittgruppen till en extrasäng på 100 x 200 cm. På väggen bakom tvåsitssoffan sitter ett tv-stativ som går att vinkla antingen mot sittgruppen eller bakåt mot sovrummet.

 

Toalettutrymmet är smart utformat, vid duschning fälls handfatet ut och vägg med spegel bakom bildar duschkabin. Det är gott om belysning och i taket finns både ventil och taklucka. Fyra handdukskrokar på insidan av toadörren och en mängd hyllor plus toapappershållare underlättar tillvaron. Toaletten från Thetford har elektrisk spolning och töms givetvis utifrån.

Därefter kommer vi till den här bilens verkliga stolthet – sängarna. Visserligen sitter de väldigt högt men det finns en trappa som underlättar uppstigningen. Till skillnad från de andra provade kompaktbilarna är denna utrustad med långbäddar. Varje säng mäter 74 x 195 cm. I mitten finns ett skåp med lucka samt två öppna hyllor och ett 230-voltsuttag. I Travel Van finns även en utdragbar skiva samt extra kuddar som gör att mittgången också kan bäddas, vilket ger en enorm bädd på hela 198 x 195 cm. Vid ena sängens fotända finns ett överskåp avdelat i hyllplan för småprylar. Vid sidan av båda sängarna sitter fönster som börjar i höjd med madrassen, vilket inte är så bra om man sparkar omkring sig i sömnen. Fönstrets placering kan även kyla ner den sovande vid kall väderlek.

Under de höga bäddarna finns som sagt ett förvaringsutrymme av större mått, men även några smarta skåp till klädförvaring som är nåbara inifrån. Här sitter även manöverpanelen till värmepannan från Truma smart placerad så att knapparna kan nås liggande i sängen. Två trappsteg leder upp till sängarna och det går med nöd och näppe att sitta upprätt på sängkanten för mig som är 186 cm lång (det är 80 cm från madrass till tak). Ovanför sängarna sitter det spotlights, med knappar intill varje plats.

Köksavdelningen har lock över både diskho och spis vilket ger extra arbetsyta. Däremot saknas både skärbräda och ett skåp för sopor/källsortering. Spisen har tre lågor och tänds med tändsticka. Kylskåpet kommer från Dometic och är på 93 liter. Det finns tre lådor och två överskåp men inget bra skafferi, såvida inte ett av skåpen under sängen används för ändamålet.

 

Sammanfattningsvis är Travel Van en trevlig vän som fungerar utmärkt i all typ av trafik, bara man håller lite extra koll på det stora överhänget bakom bakaxeln. Den här kompaktbilen har längst yttermått av de modeller som vi testat i detta nummer och det beror på de längsmonterade bäddarna. En planlösning som även de andra tillverkarna har i sortimentet. Den smala bodelen märks i form av trängre mittgång men annars är bekvämligheterna lika som hos större syskon. Vårt provexemplar hade ett tillbehörspaket som innefattar elspeglar, farthållare, cd och airbag till passageraren. &

 

Jimmie Öbom (text) Mikael Kristiansen (foto)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.