Bild
Nästa artikel

Cabby 800+ LT

En bekväm lång svensk

Svensktillverkade Cabby har gjort sig ett gott namn inom husvagnsbranschen tack vare sina välisolerade vagnar och sitt säkerhetstänkande, som bland annat innefattar antisladdsystemet ATC. Där är inte heller långa 800+ LT något undantag. ­Synd bara att den inte når lika högt i detaljarbetet – åtminstone inte ­i vår testvagn.

Den är lång, riktigt lång, där den står på den smala gatan mellan normalstora bilar. Cabbys paradvagn 800+ LT tar med sina 9,42 meters totallängd upp mer än två parkeringsplatser i rad. Men vi förflyttar oss till en lämpligare testplats än den smala förortsgatan. Under transporten gäller det att ha uppsikt i de extra långa backspeglarna, som vi har försett dragbilen med, och att hålla ut i kurvorna för att inte snedda över trottoarkanter och ofrivilligt träffa andra trafikanter. Med balanserat kultryck blir färden mindre vinglig och antisladdsystemet ATC, som är standard i Cabbys vagnar, ser till att färden går säkert och stabilt. Väl framme och parkerad noteras att stödbenens anliggningsytor är lite för små för det mjuka underlaget så extra stödplattor måste till för en stadig vila.

 
Låt oss stiga in. Direkt till vänster finns ett litet uppvärmt utrymme som kan härbärgera blöta skor och jackor. Barskåpet och tv-hyllan ligger standardmässigt först i garderobsraden på vagnens högra sida. Utan överdrift kan man säga att de inre utrymmena verkligen är spatiösa. Inredningen är i ljust körsbärsträ med ett plastgolv av imiterad nåtad teak.
 
800-modellen finns med ett antal olika inredningslösningar. LT har två separata bäddar bak i vagnen men det finns alternativ även med dubbelsäng (FT) och en variant med både dubbelsäng och en våningssäng med två bäddar (F3F).
Vår testvagn prioriterar ett bekvämt boende för två personer, där eventuella gäster får bäddas ner i den stora sittgruppen framme i vagnen. Här får även sex personer plats att äta och fler kan trängas in för trevlig samvaro. Soffgruppens klädsel i svart/beige heter ”Fanny” och kontrasterar exklusivt mot inredningens ljusa trä. De två nackkuddarna i hörnen är emellertid extrautrustning. Med bordet fällt och dynorna omdisponerade blir bäddmåttet 180 x 228 cm – en rejäl dubbelsäng.
 
Enkelsängarna i aktern håller måtten 82,5 x 192,5 cm och har ribbotten. Madrasserna är skiktlimmade av två sorters skumplast med åtta cm mjukare Bultex i botten och en sex cm tjock fastare Sensus ovanpå. De senare har en förmåga att, som Tempurmadrasserna, anpassa sig efter kroppens former och på så sätt avlasta den för en förhoppningsvis skönare sömn. 
Sover man oroligt och vänder sig flera gånger under natten kan i vissa fall Sensus ”minnesfunktion” bli störande. I sådana fall är det bara att vända på madrassen. Båda sängarnas huvudända kan justeras i sex lägen för bekväm läsning. Sovutrymmet kan skiljas från resten av vagnen med en tunn veckad gardin.
 
Toalett och dusch finns längs bak i vagnen. Normalväxta har gott om plats mellan toastol och handfat. Utrymmet räcker väl till för lättare kroppsvård. Under handfatet finns skåp och hyllor. I ena hörnet bakom toastolen finns även ett smalt skåp för personliga accessoarer. En uppskattad finess är den vattenvärmda handdukstorken. Vid första anblicken är den för liten för normalstora torkdon men även handdukar som hänger i krokarna ovanför värmeslingan får sin del av torkeffekten.
 
Duschkabinen är det här utrymmets svagaste länk. Den är gjord av termoplast där många bitar är sammanfogade och förhoppningsvis ordentligt tätade sinsemellan. Att materialet är ömtåligt dokumenteras av en liten varningsskylt där man uppmanas att inte belasta golvet för mycket och att torka upp ordentligt efter varje användning. 
Tycker man att duschen är en onödig lyx så går det bra att, mot en kostnad på 9 900 kronor, byta ut den mot en extra garderob. Och det kan behövas för vad som finns att tillgå i den vägen är, förutom det uppvärmda våtklädesfacket till vänster om dörren, en smal fullängdsgarderob och, vid sidan om, ett lika stort skåp med hyllor.
 
Den stora garderoben närmast sängen är tyvärr bortplottrad med elcentral, expansionskärl och skorsten som stjäl plats på bredden. Värmaren som är monterad på en ställning på golvet begränsar garderobens höjd. Här inne finns också stativet för tv-antennen och därtill hörande kablage. Det hela ser lite slarvigt ut, och slarvet fortsätter när vi följer eldragningen runt om i vagnen. Synliga, ibland oklamrade, sladdar ligger och hänger här och där. I värsta fall kan de i vissa utrymmen fastna i och slitas sönder av saker som förvaras där, med kortslutning eller brand som följd. Dessutom var det något fel (felkoppling?) på strömbrytare/lampor eftersom några av de senare inte gick att släcka på annat sätt än att stänga av huvudbrytaren. Ska vi fortsätta att klanka så är träarbetet inte av högsta klass. Det är bland annat dålig passning i sängarnas snickerier och råa ytor utan kantlister på flera ställen i skåp och inredning. Städning och dammsugning underlättas inte heller av för smala spalter i inredningen och ovanpå skåpen. Så ska det inte vara på en vagn i den här prisklassen!
 
Låt oss i stället vända oss mot vagnens pärla – den fantastiskt stora köksenheten mitt på vagnens högersida. Stor kyl med frys flankeras av en arbetsbänk med utdragbar skärbräda som också kan användas till extra avlastningsyta. Sedan kommer spisen som är trelågig som standard. I testvagnen fanns, som extrautrustning för 10 500 kronor, en fyrlågig spis med grill och ugn. Tyvärr är den mer en ögonfröjd än praktisk, för de fyra brännarna sitter så tätt ihop att det krävs extremt små kökskärl för att kunna nyttja alla lågorna samtidigt. En två-lågig spis hade gjort samma jobb på ett bättre sätt. För hur ofta, ärligt talat, använder du tre eller fyra plattor på samma gång på hemmaspisen? 
 
Spisens grill används mest till att rosta bröd, även om den nog går att använda för att sätta färg på en och annan korv eller mat i låg form också. Ugnen med sin lilla brännare längst bak är, erfarenhetsmässigt, mest att betrakta som ett värmeskåp. Typen har ojämn uppvärmning och exempelvis en sockerkaka kan bli bränd i bakkanten om man inte vänder den under gräddningen, med risk för att den då faller ihop. För matlagning i lergrytor fyller ugnen dock sin funktion. Alla lådorna har tyst stängning och man har även tänkt på källsortering av sopor med två behållare i ett utdragsskåp. Vid behov finns det plats för en tredje burk. Diskho och ännu mer avställningsytor fullbordar arbetsbänken som belyses och ventileras från en panel som sitter på undersidan av de små skåpen ovanför. Skåpraden fortsätter för övrigt runt vagnen ovanför sittplatsen. Luckorna hålls stängda av fjäderbelastade gångjärn och låsningen på dem som sitter ovanför pentryt kompletteras med plastklämmor. Men alldeles säkert mot ofrivillig öppning verkar det inte vara. Riktiga lås hade varit att föredra.
 
Under sittgruppen finns stuvutrymmen med plats för en 45-liters vattentank och ett batteri med tillhörande laddare. Längst fram finns en, från utsidan åtkomlig, utdragbar ”släde” avsedd för skidor eller andra långa saker. Dock har man missat lite med skivorna som ska ge den cirkulerande luften fri passage till värmeelementen, som sprider värmen genom spalter bakom ryggstöden. Samma sak gäller för övrigt för utrymmena under sängarna där gråvattentanken har sin plats under den vänstra bädden.
Värmen i testvagnen sprids på Cabbyvis både från golv och väggmonterade radiatorer. I golvet finns tre slingor med vattenburen värme och dessutom finns nämnda radiatorer under sittplats, sängar, på toaletten och i garderoberna. Hela vagnen, inklusive golvet, är mycket väl isolerad med injicerat polyuretan, och den lilla tröskeln genom vilken varmvattenrören går hindrar den sköna golvvärmen från att rinna ut när ytterdörren öppnas. Belysningen inkluderar både läslampor, takbelysning och spottar runt sittgruppen. Inte heller saknas det lilla ”bling­skåpet” med blå ljusdioder som finns vid sidan av pentryt. Vid fricamping utan extern ström gäller det här att ransonera på belysningen, så att batteriet även räcker till värmarens cirkulationspump och till teven. Annars blir det till att köpa ett tystgående elverk eller täcka taket med solceller och hoppas på att Helios vid behov sprider sin kraft från en molnfri himmel.
Efter att under ett par dagar ha campat i vagnen tycker vi sammanfattningsvis att Cabby 800+ LT är en bekväm, väldisponerad och rymlig rullande sommarstuga, där helhetsintrycket tyvärr dras ner av slarv med eldragningen och av slutfinishen på trädetaljerna.
Cabby 800+ LT

Grundpris: 476 900 kr

Längd (bodel/hela vagnen)/Bredd/Höjd: 7 400/9 420/2 520/2 610 mm

Värme: Alde Compact 3010 med radiatorer och golvvärme

Axlar: 2

Totalvikt: Från 2 000 

till 2 400 kg

Tjänstevikt: 1 875 kg

Antal sovplatser: 4 (6)

Fler röster om husvagnen

Monica Nilsson, 62 år

– En tjusig husvagn med massor av rymd. Den har tuff inredning och kändes väldigt lyxig för två personer. Gott om utrymme mellan sängarna så man behövde inte gå på skrå. 

Duschutrymmet är elegant och gediget med en handduks­tork. I köket finns det bra arbetsytor och många skåp. Sängarna är jättesköna och har bra bredd. En sån här komfortabel vagn skulle jag kunna tänka mig att köpa.

 

Ola Nilsson, 63 år

­­– Den känns ombonad. Mycket skön madrass, speciellt för mig som har dålig rygg. Men något var fel med takbelysningen. Den gick bara att släcka via huvudströmbrytaren och det var inget alternativ för då hade vi stått utan el under natten. Vi letade efter en förklaring i instruktionsmanualen men hittade ingen. Kanske var det en miss i just testvagnen. Annars en perfekt vagn att ha stående på en campingplats, men storleken gör den inte helt lätt på vägen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.