Bild
Nästa artikel

Carado A 361

Favoritalkov

Kombibil. Carado A 361 är en enkelt utrustad och konst­ruerad bil. Det har blivit dags att ta en noggrannare titt på vad ”Hymers dotter” är gjord av.

Hymerkoncernen bestämde sig 2005 för att lansera ett instegsmärke som motdrag mot billigare modeller från Syd- och Östeuropa. Dethleffs tillverkade då redan Sunligt bilar i sin produktionsanläggning i Isny.

I mitten av 2005 bildade Hymer AG och Dethleffs GmbH ett gemensamt företag som fick namnet Capron. I oktober samma år köpte Capron en gammal lantbruksmaskinfabrik i Neustadt i före detta Östtyskland. Hela anläggningen moderniserades och hösten 2006 började tillverkningen av husvagnar och husbilar. I denna del av forna Östtyskland fick man då fortfarande investeringsstöd i syfte att lindra arbetslösheten. Detta rimmade väl med den lågpristanke Capron hade, och fortfarande har.
 
Dethleffs flyttade Sunlightproduktionen till Neustadt och Hymer grundade det billigare märket Carado. Sunlight och Carado har likadana planlösningar, men skillnaderna utgörs av olika snickerier, textilier och färgsättning, samt naturligtvis olika försäljningsorganisationer. I fabriken byggs även bilar åt andra tillverkare. Ett exempel är Solifers Actionserie. Den 663 centimeter långa A 361 har tillräckligt med utrymme för sex personer. I bakdelen finns en våningssäng, och lastutrymmet kan nästan fördubblas genom att lyfta upp den undre sängen. Sittgruppen kan bäddas för två precis som alkovbädden.
 
Bilens basutrustning är hyfsad. Den provkörda modellen har däremot gott om tillval som höjer priset en hel del. Basbilens 115-hästars motor är ersatt med en 130-hästars motor för 17 700 kronor. Till priset adderas även 25 500 kr för chassipaketet som för med sig mycket trevliga komfortkomponenter, som farthållare, AC i förardelen, elspeglar, radioberedskap med högtalare samt en passagerar­airbag. Säkerhetspaketet för drygt 3 600 kronor möjliggör även att bilen kan registreras för sex personer (nackstöd och bälten i sittgruppen). Handlaren hade dessutom utrustat bilen med en vässad värmepanna Truma Combi 6 med elpatron för 5 900 samt eldriven golvvärme, även det kostar 5 900 kr. Köket är utrustat med ett större kylskåp på 141 liter för 8 300 kr och köksfläkt för 2 700 kronor.
 
Då bilen är baserad på Fiats originalchassi, som har lådbyggd ram, och är således högre än det vanligare campingchassit. Insteget i bilen blir därför högt. En trappa med två steg krävs för att komma upp till bodelen. Stegen sticker ut en bra bit från bilen men ett larm finns ifall bilen startas med stegen utfälld. Inne i bodelen lägger man märke till framdelens rymlighet. Alkoven höjer ståhöjden till 230 centimeter och den upphöjbara sängen ovanför alkoven bjuder på luftig rymlighet.
I hallen finns ingen skoförvaring. Något som enkelt kunde fixas genom att göra plats i kökets stora underskåp. Totalt finns det sammanlagt sex klädkrokar i hallen.
Carado har satsat extra på köket som är relativt rymligt. Belysningen består av fem spotlampor. Den enda bristen är att locket till den trelågiga spisen är stort och tar mycket plats. Ett delat lock skulle komplettera helheten utmärkt. Efter köket fortsätter en stor garderob och mittemot finns toaletten, som känns stor i relation till resten av bilen. Lampornas strömbrytare är lite svår att hitta. Duschutrymmet är 54 centimeter djupt, 64 centimeter brett och höjden är anständiga 184 centimeter. Mellan garderoben och toaletten finns dock en av bilens svagheter. Carado har glömt att installera en taklampa. Våningssängens och kökets spotlampor räcker inte till när det är mörkt ute.
 
A 361 har sovplatser för sex personer. Bakdelens våningssäng är stor liksom alkovens dubbelsäng. Bäddarna uppfyller normala bäddmått (2x85x210 cm och 160x210 cm). Samma kan inte sägas om sittgruppens bädd, som endast är en meter bred och 184 centimeter lång.
Storleken på lastutrymmet i A 361 varierar beroende på hur det används. Om alla sängarna används, är lastutrymmets höjd 57 centimeter. Genom att lyfta upp den nedre bädden i våningssängen, blir höjden 148 centimeter. Belysningen kan dock inte användas när sängen är nedfälld. Det är inte heller möjligt att då fullt använda luckan (63x120 cm). Det vore bra om det fanns en lucka på andra sidan av lasturymmet, vilket skulle underlätta städningen.
På golvet finns en ordentlig gummimatta och lastutrymmet erbjuder tio lastöglor. Även dörrlåset förtjänar rosor för sin utmärkta funktion. 
En av poängerna med alkovbilar är att det på ett enkelt sätt ska vara möjligt att husera många personer i dem såväl under färd som till sängs. Därför blir det ett problem då de har en totalvikt på 3,5 ton likt den testade. Enligt bilens tillbehörslista väger extrautrustningen 92 kilo vilket innebär att lastvikten begränsas till 453 kilo. Med sex personer och deras last i bilen räcker det knappast. 
 
Bäst trivs en alkovbil på tyngre chassi, helst 4,25 ton. Att det ändå tas in en hel del 3,5 tons bilar av denna typ har kanske att göra med att många rullar som hyrbilar. Och de som hyr ut bilar vill naturligtvis kunna hyra ut sin bil till alla som är intresserade. Det vill säga alla med ett B-körkort, oavsett när detta är utfärdat. Slutomdömet om Carado A 361 blir ok, men inte mer. Den billiga imagen stämmer inte på en färdigutrustad bil. 
Carado A 361

Grundpris: 482 000 kr

Testad bil: 567 000 kr

Basfordon: Fiat Ducato

Chassi: Fiat Ducato CCS L

Motor: 2,3 liter 130 hk

Växellåda: Manuell

Längd/bredd/höjd: 663/232/310 cm

Axelavstånd: 380 cm

Bränsletank: 90 l

Säkerhetssystem: ABS

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 850 kg

Maxlast: 650 kg

Tillval: AC i förardelen, passagerarairbag, elektriska och uppvärmda speglar, farthållare, radioberedskap, högtalare, antenn i ytterspegeln, 2 nackstöd och 2 bälten vid sittplatserna med ryggen mot förardelen, isolerad gråvattentank, mattor till bodelen, Truma Combi 6E, elgolvvärme, TV-beredskap och 12 V kablar för skåpet över sittgruppen, köksfläkt, större kylskåp/frys, panoramafönster i taket, duschväggar av plast, Mini-Heki, garderob och täthetsgaranti 5 år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.