Bild
Nästa artikel

Carthago Chic C-Line I 4,8

Chic C-Line – snickarglädje på Fiat Ducato

Det här är ren poesi för en vagabondsjäl med sinne för lite guldkant. Vi provkör ett tyskt husbilsbygge av ädlaste snitt.

Av någon anledning tog hösten timeout just den kvällen vi provkörde nya Chic C-Line. Regniga, kalla och blåsiga höstnätter blev plötsligt till en ljum sensommarkväll med all den magi en sådan har att erbjuda. Fladdermössen dansade över sjön vars yta dolde den eviga kampen om födan. En kamp som man kunde ana sig till då ryggen på en större rovfisk skapade svallvågor i ytan eller då en liten fisk desperat hoppade upp över den lugna vattenspegeln. Just den här kvällen hittade vi resterna av en gammal bro i en svensk insjö. En liten vägstump som fått evigt liv då den leder upp på en bro som man bestämt sig för att bevara till eftervärlden. Den lilla vägstumpen blev ställplats för vår Carthago Chic C-Line; en helintegrerad husbil på ett Fiat Iveco/Al-Ko-chassi. 

 
Bilens inredning är full av omtänksamma detaljer och har ett gediget hantverk med känsla för ödmjuk lyx, som kontrasterar mot naturens magiska värld med den djupsvarta vattenspegeln, de klara stjärnorna och det trolskt mjuka ljuset i den höstliga bokskogen. Tillbaka i husbilen är det lätt att anpassa belysningen så att den harmonierar med ljuset utanför med hjälp av det mjuka allmänljuset och de olika punktbelysningarna. Carthago tycks medvetet ha valt att prioritera köksdel och badrumsdel framför ett rymligt utrymme mellan de två separata bakre sängarna och sittgruppen. Köket är ett föredöme när det gäller ett guldkantat vagabondliv. En stor köksbänk i stavträimitation och trelågig gasspis med elektrisk tändning samt diskho – båda i rostfritt – med kromad engreppsblandare. Under bänken i stenimitation finns kullagrade lådor med mjukstängning samt en utdragbar hållare för två sopkärl. Över bänken finns fastmonterad äggklocka och några småhyllor.
 
Inredningen har en yta av päronträ med detaljer i rostfritt och krom. Skåpluckorna har dämpare som ger både mjuk öppning och stängning. Överallt återkommer man till de rundade hörnen och ett seriöst snickeriarbete. Mitt emot köket – på andra sidan av den ganska smala s-formade gången – finns toalettutrymmet med lika påkostade lösningar i form av bänk i stenimitation, kromad engreppsblandare och hyllor med kant som håller prylarna på plats. Toalettutrymmet är välplanerat med bra duschkabin och dubbla golvbrunnar.
Hela den här centrala delen är konstruerad så att det går att skärma av ett omklädningsrum mellan toalettutrymmet och de bakre sängarna. Garderoben är strategiskt placerad just här i omklädningsrummet. 
Den L-formade sittgruppen har liksom den korta soffan mitt emot en teflonbehandlad klädsel för att vara smutsavvisande och tålig mot färgförändringar orsakade av UV-ljus.
 
Sängarna bak mäter 1 960 x 780 mm vardera med tilläggsmadrass för den som vill ha en dubbelsäng bak, medan den främre nedfällbara dubbelsängen mäter 1 950 x 1 600 mm. De bakre sängarna har specialmadrasser som är indelade i sju zoner som vilar på en tvådelad uppvärmningsbar och ventilerad spjälbotten. Sovkomforten håller högsta klass, med plus för de bakre sängarna som har bättre belysning, bättre madrasser och längre avstånd till pannan, som är lite väl högljudd om man sover i den stora främre sängen. Mörkläggningen av bilen är föredömligt enkel.
Carthagos helintegrerade Chic C-Line bygger på den framhjulsdrivna Fiat Ducato med ett helgalvaniserat Al-Ko-chassi som ger bättre fjädringskomfort tack vare den individuella hjulupphängningen bak. Bilen är påfallande tyst både på ojämnt underlag och i motorvägsfart. Fiat Ducato har en ganska tråkig men väl fungerande förarmiljö i halvintegrerade bilar, men här blir det både rymligare och trevligare med plats för kaffemuggen samt en hel del småprylar inom räckhåll för föraren.
 
Karosskonstruktionen är helt fri från trämaterial och bygger på en 38 mm tjock dubbelsidig aluminiumsandwich med RTM-skum mellan lagren. Takets och dubbelgolvets utsida är i tåligt glasfibermaterial. I dubbelgolvet ligger både elcentral, panna och tankarna – lätt åtkomliga för rengöring inifrån bilen. Behållningen av att ha kört Carthago blir balansen mellan motorstyrka, vridmoment och bilens tyngd, sovkomforten, ljudkomforten och välplanerade köks- samt toalettutrymmen, medan pannan störde en del och den svårfyllda dieseltanken irriterade.
Carthago Chic C-Line I 4.8

Grundpris: Från 895 000 kr

Basbil: Fiat Ducato Nuovo med Al-Ko lågbyggt chassi

Motor: 2,3 liters 4-cylindrig diesel 130 hk

Bränsletank: 90 liter

Värmesystem: Truma Combi C 6000, el (tillval) och gas, luftburen

Längd/Bredd/Höjd: 7 280/2 270/2 860 mm

Sovplatser: 4 (5)

Tjänstevikt: 3 140 kg

Maxlast: 1 110 kg

Totalvikt: 4 250 kg

Släpvagnsvikt: 1 550 kg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.