Bild
Nästa artikel

Concorde Charisma 890 G

Smarta Charisma

Tyska Concorde är ett fabrikat som riktat in sig på lyxsegmentet bland husbilar. Vi har granskat den minsta modellen som har bilgarage. Att den är minst betyder däremot inte att den är liten. Långt ifrån!

Modellåret 2010 ingår fem serier i Concordeflottan. Från liten till stor är det Credo, Carver, Charisma, Cruiser och Liner. Concordes största modell är Liner 1130 Gmax, en riktig koloss som mäter 11,3 meter på längden och 2,5 meter på bredden. Gmax har dubbla sittgrupper och i garaget ryms en fyrsitsig personbil av typen Citroen C1 eller Fiat 500.

Concordes minsta modell är "lilla" Credo I som mäter strax över sju meter och byggs på Fiat Ducato.

 

Charisma 890 G är Concordes minsta husbil med bilgarage, jämfört med de övriga modellerna som ingår i Linerserien så är Charisman faktiskt liten. Fördelen är förstås att den är smidigare än sina långtradarliknande storasyskon.

I garaget ryms en tvåsitsig personbil av typen Smart eller varför inte ett par fullstora Harley-Davidson som en del skulle välja i stället.

Det finns med andra ord goda möjligheter att få med sig allt man behöver. Inte mindre än 1620 kilo i max lastvikt och skulle inte det räcka får den dra 2500 kilo.


 

Garaget är det som väcker mest uppmärksamhet på den här husbilen och därför börjar vi där.

Det är som sagt skräddarsytt för en tvåsitsig Smart vilket märks tydligt när bilen vinschas på plats. Med infällda backspeglar är det bara en centimeter på varje sida från att skrapa emot gasdämparna till garageluckan.

Tack vare de nedsänkta hjulspåren i ramp och golv tar det dock aldrig emot. Vinschen stannar också automatiskt när bilen är längst in tack vare att en fotocell bryter när fronten når garageväggen. Därefter spänns Smarten fast med både "livrem och hängslen", det finns alltså ingen risk att den skulle trilla ut.

Proceduren att lasta respektive lossa tar ändå under tio minuter och klaras av en person.

En promenad runt husbilen visar att den är försedd med en mängd serviceluckor och några lastluckor. Innanför dessa luckor finns värmepanna, gråvattentömning och faktiskt också en kran för tömning av toaletttanken. Charisma har med andra ord en fast toatank vilket ger fördelen att den rymmer mer än en kassett och därmed behöver den inte tömmas lika ofta.

Nackdelen å andra sidan är att det finns färre tömningsstationer och att förlängningsslangen som oftast måste användas vid tömning blir rätt otrevlig att hantera och måste tvättas ur efter användning.

 

Det blir dags att kliva upp i bodelen, trappan fälls ut med en knapptryckning och därefter är det fyra steg upp.

Väl inomhus vänds blicken direkt till den lyxiga läderklädseln i sittmöblerna. På insidan ovanför dörren finns Concordes snygga touchpanel där man kan bryta strömmen, även till Aldes panel som sitter i köket. Vidare visas hur mycket det är kvar av tankarna även om vårt exemplar skojade till det i fråga om gråvattentanken som ofta visade på fullt trots att den var nytömd.

 

Det finns bara en ingångsdörr och det gör proceduren att ta sig till förarplatsen rätt omständlig.

Till exempel att man måste ta av sig skorna varje gång man glömt plånboken vid ratten efter att ha tankat. En annan nackdel handlar om säkerhet.

Välter bilen ner i ett dike så kan både dörr och takluckor blockeras, då återstår vindrutan och jag har inte funnit någon glashammare. En sådan bör förstås sitta vid fönstret så man hittar den omedelbart även om man är i chock eller sikten är dålig på grund av brandrök eller mörker.

Unikt med Concorde är annars att de specialanpassar förarhytten genom att flytta upp golvet och på så vis får man ett plant golv hela vägen till sovrummet.

Förutom att bygga upp golvet i förardelen är stolarna placerade längre ut och hela instrumentpanelen framflyttad några centimeter. Det ger förutom det plana golvet bättre sikt jämfört med många andra helintegrerade husbilar som har långt fram till vindrutan.

Däremot är det synd att motorbullret är rätt högt. Möjligen för att motorn hamnar längre in i kupén men trots att det ska vara extra ljudisolerat är nederdelen av instrumentpanelen byggd i hårdplast i stället för ett mjukare och mer ljudabsorberande material.

Flera låsbara serviceluckor finns annars i instrumenteringen. I övrigt är det ont om förvaringsfack och dryckeshållare.

Visserligen finns flaskhållare bakom de båda framstolarna men den placeringen är inte perfekt vid färd. En fördel är däremot att det löper en kromad sarg runt instrumentbrädan som blir en bra avlastningshylla.

Här kan telefon, snusdosa och färdgodis förvaras utan att trilla ner på golvet.

Utsikten från förarplatsen är exemplarisk. En liten anmärkning dock för att man måste luta sig en aning framåt för att se vänster sidospegel som skyms en aning bakom fönsterstolpen.

 

Den stora vindrutan sveps torr av två enorma vindrutetorkare och när solen ligger lågt kan vindrutans jalusi sänkas ett par decimeter med en knapptryckning.

Tyvärr minskar sikten i överkant på sidospeglarna men mot solen är jalusien perfekt.

Charisman som vi testat har en motor från Iveco Daily vilken ger 177 hästkrafter. Det är i minsta laget med tanke på vikten så man får ha lite tålamod. Omkörningar kräver viss planering och den 6-stegade automatiserade lådan från Agile (tillval) växlar långsamt på lastbilsvis.

Att hantera Charisman i stadstrafik är både lättare och roligare än den ger sken av. Den goda sikten underlättar en hel del. Härlig servostyrning och stor, nästan vågrätt placerad, ratt gör att det bara är komradion som saknas för att man ska känna sig som en "trucker".

Pioneers fina ljudanläggning har kompletterats med en extra knapp i instrumentbrädan, med den intryckt kan backkameran vara inkopplad under körning rakt fram. På så vis har man koll på bakomvarande trafik som annars skyms bakom den stora karossen. En annan finess med ljudanläggningen är att högtalarna kan kopplas om för körning respektive boende med ytterligare en knapp.

 

Genom ett vackert landskap och med farthållaren inkopplad mår man som bäst, både bakom ratten och i passagerarstolen. Undertecknads son uttryckte det träffande "det här är som att sitta på bio".

Med det föddes tanken om nedsänkbar projektionsduk innanför vindrutan och en videoprojektor i taket över sittgruppen. Bra ljudanläggning finns ju redan, så tillbehöret "hemmabio i husbilen" är inte särskilt svårt att förverkliga.

Bortsett från tidigare nämnda motorbuller är det bara hårdare sidovindar som ibland stör körningen. Det gäller alltså att vara lite beredd när man åker ut på ett fält från ett skogsparti, om vinden ligger på från sidan.

Vi når fram till den rymliga ställplatsen i Gullspång norr om Mariestad. Vid uppställning kan Charismans bakhjul sänkas eller höjas för att få en planare boendemiljö. Vårt testexemplar är försett med en 5,5 meter lång markis som rullas ut med fjärrkontroll.

Det är ett nöje i sig att göra klart för boende med alla dessa elektriska hjälpmedel. Förutom den avancerade jättemarkisen fälls även parabolen upp och roterar in rätt satellit automatiskt. Därefter är det bara att fälla ut den eldrivna trappan och ta klivet ut till alla fansen utanför.

 

Nåja, fans är väl att ta i men faktum är att Concorde höjer självförtroendet i vissa situationer. Ett exempel är när vi kryssar genom Östermalm i Stockholm där knappt ens Ferrari uppmärksammas, men när Karlavägen fylls upp av denna enorma husbil stannar många upp och tittar. De skulle bara veta att vi har en personbil i garaget..!

Men nu åter till Vänernära Gullspång och den vackra ställplatsen som ligger intill både vattendrag och centrum. Efter att bilen gjorts klar för nattuppställning blir det dags för rundvandring.

Sittgruppen rymmer 6-7 personer runt bordet och sofforna är lika bekvämt stoppade som framstolarna.

För övrigt finns det bara tre bältade platser i vår testbil. Concorde har annars tre olika utformningar av sittgruppen och testbilen har loungeversionen med två motstående soffor och stort matbord.

C-loungeversionen har större hörnsoffa och ett mindre matbord. Den tredje varianten kallas barversion, den har fåtölj i färdriktningen.

Av dessa tre är barversionen luftigare runt sittgruppen. Nackdelen är i stället att några sittplatser försvinner.

 

Vår testade husbil känns en aning trång i sittgruppen, särskilt framstolarna är svåra att vända runt helt. Bordet tar en del plats, men när alla väl sitter redo är funktionen god.

Dubbelsängen i taket ovanför förarhytten är extra utrustning som kostar 11 000 kronor och om man inte behöver en sådan är en skåprad både snygg och praktisk.

Tillbehörssängen mäter i alla fall 132x200 centimeter och den har en lika bekväm och avfjädrad kallskumsmadrass som drottningsängen längst bak. Höjden från madrass till tak är 86 centimeter vilket är tillräckligt för att sitta och läsa eller se på tv.

Köksavdelningen går i vinkel och bänken i vårt exemplar är av materialet corian med integrerad diskho.

Längst in i kökshörnet finns en förberedd plats för kaffebryggaren. Den är visserligen ett tillbehör men passar perfekt. Kylen rymmer 142 liter inklusive frysfack och den övergår automatiskt mellan 12-volt, 230-volt och gas. Alla lådor går igen mjukt sista biten när de fälls in och Concorde själva kallar detta för "cushion close". I ett av köksskåpen under bänken finns dubbla sopkärl för sortering.

Toalettutrymmet går i bilens fulla bredd och stängs med två skjutdörrar, mot sovrum och kök. Duschkabinen är lika rymlig som hemma och här sitter expansionskärlet snyggt dolt bakom en plastlucka. En mycket bättre lösning än att ha den i en garderob om det blir läckage.

I toalettutrymmet finns en större garderob med galgstång och trappsteget upp till sovrummet dubblerar som förvaringslåda.

 

Sovrummet längst bak har i vårt testexemplar utrustats med en tv, även denna kopplad till Pioneeranläggningen vid förarplatsen. Med andra ord kan filmerna skådas på tre skärmar samtidigt, även den på instrumentbrädan.

Sängen har en avfjädrad kallskumsmadrass som mäter 160x200 centimeter där huvudgärden kan fällas upp vid till exempel bokläsning. Det går inte att gå runt sängen, det tillåter inte takhöjden, men på sidan om sängen är det mjuk stoppning så man kan krypa omkring vid bäddning.

Sammanfattningsvis är Concorde Charisma ett smart val för den som absolut vill ha plats för en bil eller flera motorcyklar. Den har en tvåkanalig luftfjädring på bakaxeln vilken styrs med en panel vid förarplatsen men fram får man klara sig utan.

 

dieseltanken rymmer i det här avseendet ganska måttliga 100 liter. Med en bränsleförbrukning, under vårt test, på 1,87 l/mil närmar sig "dags att tanka-läget" redan efter 40 mil, vilket är synd när komforten i övrigt inbjuder till väldigt långa körsträckor.

Visserligen låg hastigheten under vissa motorvägssträckor på 110-120 km/h vilket inte är att rekommenderas med så här tunga fordon. Även om det nu råkar vara tillåtet.

 

Jimmie Öbom (text och foto)

Kommentarer

#1
Jan- Erik Kjellgren
2011-09-05 17:13

Priset är naturligtvis så obetydligt att det ej behöver nämnas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.