Bild
Nästa artikel

Dethleffs Globebus I8

Dethleffs nya ansikte

Dethleffs billigaste helintegrerade bilar Globebus I är också deras smalaste. Hur klarar bilen balansgången mellan yttermått och rimliga utrymmen i bilen?

Den bil vi provkör i Sundsvallstrakten är med sina 665 cm i längd en av de längre i Globebus­serien. Ändå är den i de flestas ögon en liten bil. Förklaringen ligger i att bilen endast är 215 cm bred till skillnad från de flesta andra husbilar som har en bredd mellan 230-240 cm. Gemensamt för alla bilar i serien är att de är baserade på Fiat Ducato med campingchassi och har luftburen värme. Bilen är likt de flesta Dethleffsbilar som säljs i Sverigre rikligt utrustad. Motorn är uppgraderad till 130 hästkrafter och fjädringen fram är förstärkt. Vidare ingår en hel rad med paket som Familypaket med Hekiluckor och myggnätsdörr, Chassipaket med dubbla luftkuddar och AC. Planlösningen är en modell som är populär i bland annat Tyskland men totalt sett inte lika poppis i Sverige. Den har en hög tvärställd dubbelsäng längst bak med garage, garderob och diverse teknik under. Fördelen med denna lösning är att det i en kort bil går att få till en hyfsat stor dubbelsäng, i denna bil mäter den 160/145x195 cm. Nackdelarna är bland annat att det krävs en del klättrande och det är svårt att bädda. Framför sängen finns  toaletten med jalusidörr. Wc:n har vridbar sits, vilket är en nödvändighet i det smala utrymmet. Duschen på motsatt sida är ett kvadratiskt utrymme som är ganska rymligt. I höjdled är det okej för de under 180 cm.


 
Sen följer på bilens vänstersida kylskåpet som rymmer 100 liter och har ett köldfack på 9 liter. Under kylen finns förvaring i tre utdragbara lådor och ovanför finns ett skåp med en TV-arm. På motsatt sida finns köket som har en kombinerad trelågig spis och diskho. Förvaring sker i överskåp och lådor under bänkskivan. Något det är ont om är arbets- och avstänningsytor. Sittgruppen utgörs av en rak soffa med plats för två samt de vridbara färdstolarna. Matbordet är förlängningsbart och räcker då till alla sittande. Bordet i vår bil verkar haft en tung rumpa vilande på sig för benet är aningen krökt och det rasslar avsevärt under vår provkörning. Den nedfällbara sängen fram mäter 140x185 cm. Möjligheten finns att inte ha denna säng. Ett vettigt val ifall ingen kommer att använda den, den väger en hel del. Å andra sidan är denna säng en av de största fördelarna med en helintegrerad bil. Med tanke på andrahandsvärdet är det kanske en fördel att välja en oavsett behov.
Bilen är hyfsat väl integrerad. Själva övergången mellan Fiatdelen och Dethleffs bygge är någurlunda sömlös. Dörren vid förarplatsen är ett tillval som förenklar tillvaron väsentligt för föraren.
Det som är viktigt att komma ihåg är att alla tillbehör och paket ökar bilens vikt. Den tjänstevikt som står i produktbladet är tillverkarens uppgift om vad bilen väger utan alla tillbehör. Ett tillbehör som kan upplevas som märkligt är garaget som uppges addera 63 kilo. 
Vi hade inte möjlighet att väga bilen vid detta testtillfälle men vi har utifrån tillvalslistan beräknat tjänstevikten med de tillbehör som ingår. Vi uppskattar tjänstevikten till 3 030 kilo vilket ger en maximal lastvikt på 469 kilo. Det går att öka vikten genom att reducera färskvattentankens kapacitet till 20 kilo under färd. Då bilen känns som gjord för två personer känns ändå lastvikten acceptabel. Om bilen beställs med ett maxi­chassi (4,25 tons totalvikt) är viktproblemen helt eliminerade.
Hur klarar då I8 balansgången mellan begränsade yttermått och rimliga utrymmen i bilen? Ganska bra på det hela taget även om de 18 cm som bilens bredd krympts med saknas inne i bilen. Det är naturligtvis en avvägning en eventuell köpare får göra. Bilen blir smidigare på vägen men generellt sett har vi ganska breda vägar i Sverige så det kanske är mer intressant för de som har siktet inställt på kontinenten. Där kan en skillnad på drygt två decimeter vara klart avgörande för hur pass lyckad en resa upplevs. Vi konstaterar att det är en fördel att vara kort i denna bil, då har man inga problem med, bland annat, takhöjden som är maximalt 190 cm men krymper till 182 cm framför sängen och  sittgruppen.
Vilka kör denna vagn? Ja, kanske paret som är aningen under medel i både vikt och längd samt har siktet iställt på södra Europa. De får en bil som har allt de behöver i en kompakt och snygg förpackning. 
Dethleffs Globebus I8

Pris från: 595 000 kr

Pris testad bil: 753 000 kr

Basfordon: Fiat Ducato Light

Chassi: Fiat Ducato SCC 35

Axelavstånd: 4 035 mm

Motor: 2,3l/120 hk turbodiesel.

Växellåda: Manuell

Totalvikt: 3 499 kg

Tjänstevikt: 2 750 kg

Maxlast: 749 kg

Uppskattad vikt/maxlast testad bil: 3 030/469 kg

Tillåten släpvagnsvikt: 2 000 kg

Spårvidd fram/bak: 181/189 cm

Längd/Bredd/Höjd: 665/215/262 cm

Isoleringsmaterial: Styropor

Isolering tjocklek vägg/golv/tak: 34/34/41 mm

Uppvärmning: Truma Combi 6

Bränsletank: 90 l

Överhäng bak: Ca 167 cm

Vi provkörde bilen hos Åströms Fritid i Sundsvall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.