Bild
Nästa artikel

Dethleffs Globetrotter XL I 7850-2

Finessrik, tyst och solid

Handelsresande Arist Dethleffs påstås, i bilfirmans broschyrer ha uppfunnit husvagnen, men nog har det före år 1931 funnits beboeliga vagnar som släpades av både hästar och andra dragare såväl muskel- som motordrivna. Sant är dock att han för att få med sig familjen på sina långa affärsresor lät bygga en enaxlad lätt strömlinjeformad vagn avsedd att släpas efter en automobil. En husvagn följdes av flera och på den vägen är det. Numera har de också egen motor fram.

Dethleffs Globetrotter XL I 7850 ser solid ut. Den helintegrerade husbilen är silverfärgad med svart och vit dekor utan pråliga inslag. 

Vi tar en runda runt fordonet och börjar i fronten. Åtkomst till motorn sker genom en brevlådeöppning i nosen. Där skymtar vi en oljesticka. Att hitta oljepåfyllningen kräver både ficklampa och spegel. Påfyllning kan bara ske med slangförsedd tratt. Spolarvätska får tankas med en motsvarande anordning. Åtkomst till övrigt motorutrymme får ske underifrån eller genom demontering av karossdelar.

 

På höger sida finns, förutom huvuddörren, luckor för stuvutrymmena mellan dubbelgolven, och ena luckan till bagageutrymmet bak i fordonet. Utrymmet går genom hela vagnen. Lucköppningarna på båda sidor är 1 250 millimeter höga och 1 040 millimeter breda. Ett par cyklar och lite annat bagage har gott om plats. Härifrån når vi också delar av värmepannan och utrymmen mellan dubbelgolven. Fästöglor i golvet hjälper till att surra lasten. Utrymmet är uppvärmt med en rejäl konvektor. En elektrisk kompressor hör till utrustningen och får klara av en eventuell pyspunktering. På vänstersidan har vi dörren till förarhytten, utrymme för två gasoltuber, toatanksutdrag och en liten servicelucka.

Husbilen är uppbyggd på ett lågbyggt chassi från Al-Ko Kober och är försedd med tandemaxel, något som ibland, felaktigt, kallas för boggi. 

 

Det provade fritidsfordonet är extrautrustat för nästan 209 000 kronor med bland annat starkare motor, markis, förstärkt fjädring och Webastovärmare för motor och förarhytt. 

Extra är också komfortpaketet som bland annat innehåller förarhyttdörr på vänster sida, uppfällbar säng, instrumentpanel i ädelträimitation, bodelsbatteri på 95 Ah och klimatanläggning med mera. Basmodellens 1 019 000 kronor har vuxit till 1 227 774 kronor

Globetrottern är försedd med dubbla golv vilket, förutom att isolera från kyla, ger fina stuvutrymmen som går att nå antingen inifrån eller utifrån. Två av dem är genomgående med luckor på båda sidor om bilen. Perfekt för långa saker som till exempel skidor eller som lastplats för öl- och vinkartonger från Bordershop eller motsvarande inrättning. Fördelen är att lasten hamnar lågt och mitt i fordonet. Nackdelen är att det blir frestande att överskrida maxlasten ...

Luckorna till färsk- respektive gråvattentanken kan nås genom luckor i golvet. Tankarna är inte uppvärmda men skyddas från yttre kyla genom sin placering i dubbelgolvet som i botten är 41 millimeter tjockt och isolerat med styrofoam. Mellangolvets tjocklek är 20 millimeter och avståndet mellan golven är 300 millimeter. Väggar och tak har 34 millimeter isolering med samma material.

 

Uppvärmningen kommer från en Alde 3010-panna (el/gasol) för vattenburen värme som med konvektorer och varma rör sprider sig genom många utsläpp i golv och sidor. Elektrisk eller vattenburen golvvärme är extra utrustning. Bodelen är, utöver värme, extrautrustad med en Truma Frost Air klimatanläggning som har utsläpp både i sovrummet och vid pentryt. Förarplatsen serveras med kyla och värme under färd av motorns AC.

 

Ingången är upplyst med en LED-lampbåge och trappsteget inne i bodelen har ventilationsgaller för att släppa fram värme. Lämnar vi våra våta skor kvar i trappan så torkar de lite snabbare. Krokar för ytterjackor finns på dörrens insida och skofack till vänster om ingången. 

Vitrinskåpet och platsen för tv:n på samma sida kunde, enligt vårt bedömande, gott och väl ha blivit en liten garderob. Nu får större kläder förpassas till stången i duschutrymmet. 

Inredningsmaterialet kallas för Cypress-Villa – ett ljusbrunt behagligt träslag. Det finrutiga bruna klädseltyget på sittytorna heter Arabica men det finns ett antal andra varianter inklusive skinn på den digra utrustningslistan. Sidofönstren har tyllgardiner och takluckorna är försedda med myggnät.

Dinetten har två bältade platser där trepunktsbältenas övre fästen kan regleras i höjdled. Den framåtriktade soffan kan dras ut åt höger och ger då plats åt ännu en ätande runt bordet. Om två ska sitta bekvämt i färdriktningen måste sittplatsen vid bordets vänstra kortsida monteras bort. Sex till sju personer får väl plats runt bordet för trevlig samvaro.

 

Köksdelen som ligger mitt i bilen på dess vänstra sida är L-formad med trelågig spis, diskho och en smal avställningsyta. Glaslocken över spisen och diskhon kan lyftas i omgångar så att ledig yta kan användas till annat. Köksfläkten ventilerar bort matoset. 

En liten avfallshink finns nersänkt i hörnet av bänken och en större soplåda ligger i den nedre av utdragslådorna som är tre till antalet. De är visserligen rymliga och breda men kräver flera insatslådor om allt därvarande inte ska skramla omkring. Tyvärr är lådorna inte försedda med dämpning vid stängning. 

Två strömuttag finns i den lilla kryddhyllan i hörnet. Överskåpen tillsammans med det utdragbara skafferiet, som är försett med nätkorgar, bör rymma det mesta av vad som krävs i ett normalt husbilshushåll. Dessutom finns stuvutrymme i "källaren" som är åtkomligt genom en lucka i dubbelgolvet.

 

Kyl och frys finns på motsatta sidan och är på rymliga 144/31 liter. Ovanför kylen finns på det provade fordonet en ugn med grillfunktion men den kan vid behov bytas ut mot en mikrovågsugn. 

Kökspassagen är tillräckligt bred för att två normalväxta personer ska kunna passera utan att störa varandra. I det stora hela uppfattar vi köksdelen som rymlig och lättarbetad men som oftast får nog matbordet användas till avlastning vid mera avancerad matlagning.

 

Köket och den främre delen av husbilen kan avskiljas från sovrummet genom att öppna dörren till duschkabinen som då täcker öppningen bakåt. Öppnar vi även toalettdörren kan man spärra infarten till sovutrymmet och få ett stort "badrum" som tar upp hela bilens bredd. De båda bekvämlighetsutrymmena är var för sig ganska stora och kan naturligtvis även användas separat. 

Toaletten har elektrisk spolning och tack vare den vridbara sitsen kan man skapa sig knäutrymme även om stället används med stängd dörr. Morgontoaletten vid handfatet sker nog bekvämast med öppen dörr. Toaletten saknar uttag för 230 volt eftersom den kan paras ihop med duschen och på det sättet blir del av ett våtutrymme.

 

Duschkabinen, som är ovanligt rymlig, används nog oftast som garderob. Det stora värmeelementet på väggen gör utrymmet perfekt för torkning av våta plagg. Våtutrymmet avgränsas med genomskinliga dörrar. Det finns en stång i taket som är överdragen med räfflad plastslang vilken gör att klädhängarna inte glider i sidled. Samma finess finns för övrigt också i de små garderoberna längst bak bredvid dubbelsängen. Enkelt och praktiskt!

Vi tar ett steg bakåt till sovavdelningen där en 1500x2000 millimeter stor dubbelsäng tronar ovanpå ett stuvutrymme med skåp och hyllor som man kommer åt genom jalusidörrar. Två skåp över sängens huvudända kan fungera som bibliotek till godnattlitteraturen och dessutom gömmer trappstegen upp till bädden lådor med lock. Läslampor finns i bäddens huvudända. 

Kallskummadrassen vilar på en ventilerad ribbotten och trots sängens höga placering blir det kvar 850 millimeter i sitthöjd. Två små klädkrokar på väggen finns för morgonrockar eller andra plagg. Ett smalt skåp som vi först trodde vara en garderob visade sig innehålla delar till värmepannan.

 

Den andra bädden dras med handkraft ner över förarplatsen och breddas genom att dess botten dras ut en bit och madrassens kant fälls ner. Sovytan blir då hela 1650x2000 mm. Även den har en kallskummadrass och vilar på ribbotten. Läslampan är centralt placerad i huvudändan och takluckan släpper vid behov in ljus och luft. Spontant uppfattade vi båda sängarnas madrasser som fasta men här kan alla som provar ha var sin åsikt. Utrymmet bordas med en kort stege.

 

Förarplatsen är tack vare bilens konstruktion rymlig och bred. Den välvda framrutan och sidorutorna ger lite mer än 180 graders sikt men snett bakåt är det lite sämre med utsikten. Där får vi förlita oss på de stora, delade, el-manövrerade backspeglarna i vilka man även kan hålla kontroll över bakhjulens placering på vägbanan.

Ljudanläggningens högtalare är placerade vid sidan av framstolarna vilket ger bra ljudspridning i förardelen men placeringen av den kombinerade radion/backkameran är under all kritik. Varken föraren eller framsätespassageraren kan se den klart utan måste luta sig inåt bilen för att veta vad som beskrivs i displayen. Minsta lilla ströljus bakifrån eller från sidan stör bildskärmen. Felet är vanligt med sådana integrerade anläggningar men nog borde man kunna hitta på ett sätt så att skärmen kan vinklas eller göras vridbar så att i varje fall föraren kan se den.

Framsätena är bekväma men lite tröga att manövrera, vilket kan bli bättre när de blir lite inslitna. Stolarna har integrerade trepunktsbälten och förare och passagerare har varsin airbag. Någon form av kurvhandtag för passageraren skulle dock inte skada. Två stora "handskfack" plus några små hyllor sväljer nödvändigheter för färden. Dessutom finns ett fack i passagerarens armstöd.

 

Standardmotorn är på 130 hästkrafter men provbilen är extrautrustad med den 157 hästkrafter starka dieseln som gott räcker till. Den sexväxlade lådan är lättmanövrerad med hyggligt distinkta lägen. Automatlåda finns som extra utrustning.

Sammanfattningsvis är Dethleffs Globetrotter XL I 7850-2 en trevligt disponerad husbil där man på ett finurligt sätt har tagit vara på inredningens möjligheter att på flera sätt avgränsa de olika utrymmena från varandra. 

För den som hellre vill ha två separata bäddar i sovutrymmet finns systerbilen XL I 7910. Den är visserligen tio centimeter längre men saknar den smarta toa/duschlösningen. 

Provkörd ur nummer 4 2011 Peet Kokla (text) Christer Lundin (foto)

Kommentarer

#1
Pehr Nordlund
2011-12-30 21:14

Sant är att en herre i Frankrike vid namn Notin började bygga husvagnar så tidigt som 1921.

#2
Göran Ekblom
2012-11-17 19:26

Hej,

Jagtycker att det är konstigt att inte husbilstillverkarna uppger hur högt ljudet är i deras bilar. En tyst bil är ju högsta komfort. Resan blir en ren njutning.

Ni som har efarenhet vilken helintegrerade bil skulle ni välja med tanke på ljudet? Tacksam för bra förslag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.