Bild
Nästa artikel

Dethleffs Magic Edition Black I DBM

PROVKÖRD

Vi provkörde helintegrerade Dethleffs Magic Edition Black i nummer 11.2013 som då uppdaterats på flera punkter.

Magic Edition lanserades till en början som specialmodell men har sakta men säkert etablerat sig som en naturlig del av utbudet. Numera finns det ett begränsat antal planlösningar och Silver Edition finns inte längre med i modellserien. De aktuella modellerna är nu White och Black Edition.
Planlösningarna är lika i både de halv- och helintegrerade modellerna: tvärställd dubbelsäng i bakdelen (DB), separata bäddar (EB) eller den vi provkörde, med fristående drottningsäng (DBM). Den testade helintegrerade modellen mäter 7,35 meter, medan den halvintegrerade är fyra centimeter kortare.
Utvändigt känner man igen en integrerad Magic Edition på designen. Hela fronten är uppdaterad och hämtad från Dethleffs nya formspråk, vilken lanserades för två år sedan då EVAN-prototypen presenterades. Även den har nu satts i produktion.


ERBJUDANDE:  



Fronten är stilfull och lite kattlik med trendiga integrerade varselljus med fem små LED-lampor i en välvd linje. Fronten smyckas även av Dethleffs nya D-logotyp.
Trots att motorhuven inte öppnas på hela bredden går det bra att byta strålkastarlampor och att nå de vanliga servicepunkterna som spolarvätska och olja.
Bakdelen av bilen byggs i flera olika sektioner, vilket gör det lätt att åtgärda mindre skador. Bakljusen består av tre snedställda och strömsparande LED-lampor.
Magic Edition är en lågbyggd bil, vilket betyder att lastutrymmet under bakdelens dubbelbädd inte direkt imponerar med sin höjd på 64 cm. Bredden är genomgående men bryts på vänster sida av gasolskåpet som har en egen dörr innanför lastutrymmets lucka. I bilens längdriktning mäter utrymmet 109 cm. En trevlig detalj är det dubbla golvet som ger ett 15 cm högt genomgående utrymme under det vanliga golvet. Åtminstone ger det skidåkare här uppe i Norden ett extra utrymme för skidorna, eller varför inte förvara bordet och stolarna där?
Dethleffs har lyckats med bodelens design. På fabrikens pressvisning i juni hade vi möjligheten att jämföra skillnaderna i Black- och White-versionernas formspråk. Trots att helheten i Black-versionen känns något mörkare fungerar den bra tillsammans med den indirekta belysningen. Inredningen kallas Noce Padano och färgerna tillsammans med hörnskåpens välvda form ger en fin känsla. Den tvåfärgade Zamora-skinnklädseln doftar gott och förstärker lyxkänslan.
Till höger om bodelsdörren finns den så praktiska skolådan med två fack, som rymmer fyra par skor. Intill finns en garderob för fyra jackor.
I övrigt finns det gott om förvaringsutrymmen – sex hyllor allt som allt, varav fyra är gömda bakom en lucka. Det finns tre garderober och belysningen består av spotlights.


I bilens sovdel är det numera uppdaterade madrasser, vilket märks både i tjocklek (15 cm) och komfort.
Hörnen i sovdelen består av ordentliga skåp och ovanför sängen finns tre välvda förvaringsutrymmen med luckor, i stil med skåpen som finns i framdelen. Under fotänden av bädden, bakom två jalusidörrar, hittar vi både förvaringsutrymmen och Truma-värmaren.
I det främre, högra hörnet, finns ett trekantigt skåp med en praktisk, löstagbar tvättpåse i nedersta delen.

Hygienutrymmet har stuvats in på en yta av 119 x 75 cm. Genom att vinkla en vägg får man ett duschutrymme på 61 x 75 x 188 cm.
Utrymmet avgränsas av en skjutdörr, 49 cm bred, som spar plats på rätt ställe då köket och kylskåpet är placerade mittemot.
Hygienutrymmet är välfungerande. Den vinkelbara väggen är lätt att använda och det enda vi funderar över är den vridbara Thetford-toaletten. Funktionen har nämligen egentligen ingen praktisk betydelse, då det ändå finns gott om benutrymme när den står rakt.
köket, eller Gourmet Center som det kallas av fabrikanten, känns till en början bekant. När vi tittar närmare märker vi dock en del kosmetiska förändringar. Överskåpens välvda linje löper mot framdelen och hörnskåpet bakom soffan har uppdaterats.
Kökets detaljer skulle kunna förbättras när det gäller låsmekanismen för underskåpen och skåpet ovanför kylen. Alla övriga skåp har nästan kassaskåpskänsla, men dessa två har fortfarande den gamla knappmekanismen som måste låsas innan färd.
Sikten från sittgruppen kunde också vara bättre och ett något större sidofönster skulle föredras. Ett extra sidofönster kan beställas som tillval, vilket är att rekommendera.
Bordet mäter 100 x 57 cm, och kan förlängas till 130 cm. Då nås bordet även från den högra sidosoffan. Sittgruppen rymmer fem personer. Sällskapsdelen i integrerade bilar brukar vara rymlig, och Magic Edition är inget undantag.

Takbäddens mekanism är enkel och stadig att använda, och det är inte nödvändigt att fälla ned framsätena, förutsatt att de är skjutna så långt bakåt som möjligt. Sängens bredd har ökats med 10 cm till 150 cm.
Dethleffs har med den nya lättare konstruktionen lyckats sänka vikten utan att göra kompromisser med kvalitetskänslan. Den sänkta vikten har medfört hela 120 kg högre lastvikt.
Väghållningen medför inga överraskningar, men trots den lättare konstruktionen är det ändå klokt att välja motorn på 150 hästkrafter, som finns som tillval i den provkörda bilen.
Nya Magic Edition fungerar bra för många olika behov. Tack vare den centrerade drottningsängen passar bilen bäst för två, men den ordentligt tilltagna takbädden ger även möjligheter för en familj med två barn.

Artikeln ursprungligen publicerad i tidningen nummer 11.2013

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.