Bild
Nästa artikel

Eriba Jet 697

Lastare med bra svängradie

Eriba är ingalunda ett ensamt uddamärke i husbilsbranschen utan ingår i den stora Hymerkoncernen. Man tillverkar fyra serier med sammanlagt 19 modeller alltifrån kompakta inredda minibussar till stora integrerade husbilar. Vi har valt att provköra den största i gänget – Eriba Jet 697.

Exteriört ger Eriba Jet 697 ett solitt intryck utan alltför mycket dekortejp som ändå så småningom bleknar av solen och knappast höjer bilens värde som begagnad. Första intrycket när vi kliver in är att den är en ombonad och smakfullt inredd husbil med möbler i körsbär och flerfärgade textiler som går att få i tre olika baskulörer och dessutom i ljust läder. Vår bils klädsel har en blå grund med randiga inslag och kallas i broschyren för Tarascon.

På båda sidor av entrén finns det små skåp som är perfekta att förvara exempelvis skor, handskar och andra smärre ytterplagg som man behöver när man går ut igen.
Ett värmeutsläpp finns på det nedersta steget, där finns det plats för våta skor på tork. Upphängningskrokar för ytterkläder finns också till vänster i ingången. Totalt bra tänkt men man undrar hur väggen som är i ljust konstmaterial ska hålla sig fräsch när den kommer att gnuggas av våta och kanske inte alltför rena ytterplagg.
I vår provbil finns det en insektsdörr av dragtyp. En bra sak som gör att man kan vädra och samtidigt hålla myggor och andra flygfän ute. Tyvärr finns den bara som tillval.
Bodelsdörren saknar fönster, vilket dels ger sämre sidosikt, dels lämnar en i ovisshet om vem man öppnar dörren för. Nu finns det uppenbarligen ett dörrfönster som tillval men det framgår inte av någon lista som kunden har omedelbar tillgång till. Det gäller för övrigt även annan utrustning som, enligt generalagenten, man får fråga efter. Lite märkligt är det väl att kunden måste veta vilka saker han saknar och måste fråga om dessa finns att tillgå. Dock säljs Eriban med två tillvalspaket som kallas för Sverige eller Komfort.
Inne i bilen finns det gott om takarmaturer, totalt 32 ljuspunkter, vilket gör att det känns ljust, varmt och ombonat i hela fordonet.
I det stora hela känns innerutrymmena spatiösa. Passagen bakåt förbi pentryt och in i sovavdelningen är väl tilltagen och två normalvuxna kan passera varandra utan intimare kroppskontakt. Men går vi framåt i bilen till det stora bordet och framsätenas snurrstolar, blir det lite sämre med utrymme.
 
För att få det bekvämt för passagerare vid färd, måste man ta bort en dyna som går längs med bilen.
Annars får personen närmast fönstret sitta med benen på dynan vilket inte är bekvämt. Funktionen är vanlig i husbilar men här blir det lite krångligare.
När man inte färdas fungerar platsen som en hörnsoffa för tre.
Att vända förar- och passagerarstolarna helt om kräver vana och viss planering men efter lite fixande kan bortåt sex personer umgås runt matbordet.
 
Bordet går att förflytta i sid- och djupled till en viss gräns.
I vitrinskåpets nedre del finns plats för en tv som dras ner med ett enkelt handgrepp och kan betraktas av dem som inte sitter framåtvända i dinetten.
Varför man på den här bilen har monterat stereohögtalarna direkt bredvid varandra på vänster sida är lite märkligt. Uppenbarligen har designern/montören aldrig hört talas om stereoeffekt och naturtrogen ljudbild. Men det är kanske tv:n som är bilens viktigaste nöjescenter.
I broschyren till Eriba Jet 697 berättas det om stora arbetsytor och massor av draglådor i köksdelen – något vi inte kan hålla med om. 
Pentryt, som är i vinkel, har lite för snålt tilltagna arbetsytor. Till exempel är locket över diskhon den enda yta som man har kvar att förbereda maten på när spislocket är uppfällt. Ska man då skölja av något och måste komma åt hon, ja då får allt som finns på locket flyttas till närmaste uppläggningsplats som är matbordet.
Spisen är fyrlågig med eltändning av gasen. Locket över spisen är tvådelat, praktiskt om man inte har för många kastruller på gång, då finns det mer avställningsyta, bra tänk.
Bakom diskhon, monterat i köksbänken, finns ett litet avfallskärl med plastlåda och lock.
Endast en låda för bestick känns för litet till alla knivar, gafflar, skedar, vispar, förskärare med mera som brukar finnas i ett välutrustat husbilskök.
Skåpet under besticklådan blir det utrymme som man förvarar diverse köksattiraljer som alltid blir mer än vad man planerat från början.
 
Ett djupt hörnskåp är försett med en korg som, för bättre åtkomlighet, är monterat på en släde. Tallrikar och glas får trivas tillsammans i överskåpen. Som standard sitter det ett 113 liters kylskåp mitt emot köket. Testbilen är utrustad med 150 liters kylskåp inklusive separat frysfack. Vi saknar en köksfläkt så vädringen får ske genom köksfönstret. Tur att skjutdörren till den bakre delen finns, så att man inte får in allt stekos i sovavdelningen.
I ”sängkammaren” är den 140x190 cm stora dubbelsängen mittmonterad. Den flankeras av två skåp som tillsammans med två överskåp rymmer det mesta av semestergarderoben. Trots det finns det ganska gott om plats bredvid sängen så att man, mitt i natten, slipper att bokstavligen gå in i väggen. Madrassen är tillverkad av polyuretan. Sängen är givetvis uppfällbar. 
Sedan kommer det fina! Med ett enkelt handgrepp gör man om sängen till en divansoffa. Huvudändan viks upp och sängbottnen med madrass skjuts lite bakåt. Nu kommer de två fasta kuddarna på väggen till sin rätt om man vill läsa en bok, leka med sin IPad eller bara slappa lite. Sängen är öppningsbar uppåt för åtkomst dels ner i garageutrymmet, dels till lådor och fack vid fotändan.
Mellan sov- och sittavdelningen finns en skjutdörr som separerar utrymmena och hopvikt gömmer sig bakom duschkabinen. Mycket bra att ha då man steker mat eller inte vill visa upp en obäddad säng. Golvmattor är inte standard men finns som tillval.
Kassettrullgardinerna, runt om i bilen, är bra. De fastnar där man vill ha dem utan att behöva låsas med snäppen som är vanligt på många andra modeller. Rutorna runt om i bodelen har dubbelglas och mörkläggningsjalusier finns i förardelen.
 
En stor, 140 cm, bred säng finns nedsänkbar i främre delen av bilen. Förarstolarna viks framåt och sängen dras ner med handkraft. Upp får de oviga klättra med hjälp av en stege. De yngre kan använda matbordet som avstamp.
 
Vi sätter dock ett frågetecken för läslampans placering i huvudändan närmast kanten av bädden. Där betjänar den normalt bara en av bäddens ockupanter. Men visst kan två goda vänner läsa samma bok i dess sken.
I 697:an har man separerat dusch och toalett, så att två personer kan sköta var sitt morgonbestyr utan att störa varandra. Det finns ganska gott om plats i toalettavdelningen, där skåp och hyllor sväljer det mesta som behövs för morgontoaletten eller kvällsputsningen. Duschkabinen mitt emot toaletten, bredvid köksavdelningen, är kompakt men fyller sin funktion. Båda utrymmena ventileras genom takluckor
Värmen i Eriban är luftburen. Ventilationshål och luftspalter mellan inredningar och väggar ser till att värmen sprids. Värmaren, en Truma Combi 6, ser till att temperaturhöjningen kommer snabbt men den blir lite ojämnt fördelad.
Värmen är påtaglig i sovområdet bak i bilen och där kan det, vid fullt öppna spjäll, bli lite för mycket av det goda jämfört med framdelen. Man får hitta en bra värmebalans genom att reglera med spjällen i utsläppen som också individuellt går att stänga helt. Vid tillgång till 230 V får man också golvvärme som täcker en del av boytan.
 
Den dagen då bilen stod stilla friskade vinden i med 8-10 meter/sek och utetemperaturen visade på sex grader, räckte det med golvvärmen för att få en behaglig värme i hela fordonet. 
När den gasoldrivna värmaren går igång får man stå ut med lite fläktljud samtidigt som luften blir torrare. En extra varmluftsslang kopplad till defrostern skulle kunna lösa kondensproblemet samtidigt som kallraset från rutan skulle begränsas. De två värmeutsläppen som finns vid framstolarna räcker inte till för att få torrt på rutorna vid stillastående.
Garaget bak i bilen är rymligt med många fack och går att öppna från två håll, samt är åtkomligt ovanifrån under sängen. På denna modell är det däremot inte högt nog för cyklar som får demonteras för att få plats. Vill man ha ett utrymme med större takhöjd, får man välja bilens systermodell, Eriba Jet 673, som har högt placerade långbäddar i sovutrymmet.
En bra detalj är att det finns värmeutsläpp i garaget så att man kan använda utrymmet som ”torkskåp” till fuktiga kläder och skor efter en regnig dag. Förutom garaget finns det en utdragslåda med lock i sidan på bilen. Lämplig att förvara till exempel grillkol och annat som inte är rumsrent. 
 
Bilen går tyst och känns trygg och stabil på vägen med alla säkerhetsdetaljer som ABS, ASR och EBD. Den 130 hk starka Fiatdieseln hänger bra med i trafikrytmen. Bullret vid förarplatsen är lindriga 70-72 decibel vid en fart av cirka 90-95 km/h. Den sexväxlade lådan är smidig med bra dragläge även på låga växlar.
Med tom bil och med ungefär 30 liter bränsle i tanken, ville 697:an ha 1,2 – 1,3 liter per mil vid 90 km/h. 
Nu var motorn rå, och man kan förvänta sig, enligt expertis, att bränsleförbrukningen efter 300-400 mil ska gå ner till cirka litern i samma fart. Men med last blir ju bränsleförbrukningen högre.
Svängradien är imponerande. Det är nästan som på en gammal Metropolitanbuss (om ni minns dem) som praktiskt taget kunde rotera kring sin egen bakaxel. Trots bilens storlek upplevs den som smidig i trafiken. Men som vi förut nämnt gör avsaknaden av ett fönster i bodelsdörren att det uppstår en död vinkel vid vissa moment.
 
De dubbla fönsterramarna på förarsidan tillsammans med de stora backspeglarna stör sikten något. Det krävs en del duckande och vridande på huvudet för att kunna köra säkert i tät trafik. Annars är de stora backspeglarna, med vinklat nedre glas för att se var hjulen befinner sig i förhållande till trottoarkanten, mycket bra. Fronten är för övrigt förberedd för svängande kurvljus som finns som tillval.
Den här bilen var utrustad med en Pioneer musikanläggning med inbyggd gps-navigator. Eftersom backkameran och radion använder samma skärm blev det lite invecklat att sköta vid körning om man ville byta ljudkanal eller på samma skärm kolla in sin position. Dessutom känns displayen lite ljussvag vid dagsljus och den går heller inte att vinkla mot föraren. För säker körning bör nog anläggningen skötas av framsätespassageraren.
En stilla undran ställer sig om vad som händer om kombinationsinstrumentet går sönder? Då står man väl där utan allt! Separata enheter för alla tre funktionerna är nog säkrast även om de kräver var sin display.
 
Ska vi summera intrycken från Eriba Jet 697 blir det mest positivt för köregenskaper och detaljkvalitet. En bättre lösning av sittgruppens kuddar som inte stör passageraren och en spatiösare köksdel står emellertid på önskelistan. &
 
Christer Lundin (text och foto)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.