Bild
Nästa artikel

Hobby Siesta A 65 GM Family

TEST

Alkovbilar hör inte till den mest sålda husbiltypen idag. Men bulan över förarhytten ger faktiskt en del fördelar. Vi testar en av Hobbys nya Siesta modeller

Hobby har omarbetat hela sitt husbilsprogram de senaste åren. Till 2014 moderniseras företagets Siesta modeller radikalt. Från tre modeller baserade på Ford till tjugotalet Fiatbaserade varianter. Siesta profileras som ett enklare och billigare alternativ till Hobby Premium. Vid en närmare granskning visar det sig däremot att de inte alls är spartanskt utrustade utan snarare går att köra rakt ur hallen utan att tillbehörslistan tummats nämnvärt.
Till saken hör att den bil vi testat är en bil från den svenska importören Forsbergs Fritidscenter som inkluderar ett omfattande Sweden-Edition paket.
Det är ganska fascinerande hur mångsidig en bil med en traditionell alkov kan vara. Detta med sängplatser till exempel: De två tvärställda enkelsängarna bak är hela 90 cm breda och sängplatsen i alkoven är 160 cm bred. Det innebär att det finns fyra fullstora bäddar utan att dinetten bäddats upp, det går alltså bra att kliva upp för en nattmacka utan att störa de som sover.
Lägg därtill en dinett för fyra, rymligt kök och ett funktionellt hygienutrymme samt flexibla förvaringsutrymmen. Och allt detta i en bil som endast är 624 centimeter lång. Det är inte dåligt.
Upp till sex personer kan åka och sova i bilen, men för att verkligen kunna göra det fullt ut bör bilen ha ett 4,25 tons chassi istället för det 3,5 tons chassi bilen nu står på, det finns som tillval för 18 000 kronor och måste beställas från fabrik. Visst går det att ta sig fram på standardchassit om inte allt för mycket lastas i bilen och det går att väga upp det befintliga chassit till 3 650 kilo i efterhand.


Bilens undergolv och tak är av glasfiberarmerad plast som har hög motståndskraft mot hagel och stenskott. Väggarnas ytskikt och kjollisterna är av aluminiumplåt. Chassit är Fiats lågbyggda campingchassi med bred spårvidd bak. Axelavståndet på 3 800 mm gör bilen ganska flink i vändningarna men körningen är inte denna husbilstyps styrka. En husbil med hög tyngdpunkt och stort vindfång är inte optimal för höga hastigheter eller stark sidvind. När bilen parkeras upphör dock de problemen.

Vid bodelsentrén finns två klädkrokar och två små hyllor som passar perfekt för nycklar och mobiltelefon. Ovanför dörren finns den för i år nya manöverpanelen till den luftburna värmen från Truma samt Hobbys egen manöverpanel.
I närheten sitter även en manöverpanel för all belysning i bilen, som är av LED-typ. De flesta lampor går dessutom att reglera där de är placerade.

Köket är välplanerat och har sett till bilens storlek en lång köksbänk där det faktiskt finns ganska gott om arbetsyta och förvaring. Bänkskivan och matbordet har en skimrande yta med ett mönster som ser lite olika ut beroende på rådande ljusförhållanden, kul!
Under diskhon och spisen finns fyra utdagslådor som är ganska grunda vilket gör det lätt att få en överblick över innehållet, det går helt enkelt inte att stapla saker i dem. Kylskåpet är däremot inte så stort, 96 liter är inte mycket om sex personer bor i bilen.
Överskåp finns det gott om och den höga takhöjden i bilens främre del gör att det finns plats även ovanpå dem. Det gäller bara att inte glömma saker här när bilen ska på rull.
Dinetten är rymlig men ryggstöden är en aning raka i ryggen. Under sittdynorna finns vattentank och teknik. Dinetten kan även bäddas upp till ytterligare två sängplatser om det behövs. Utsikten är bra genom stora fönster på båda sidor.

Alkoven frigör mycket utrymme i resten av bilen. Bilens lite kantiga former är en klar fördel här uppe. Det blir jämn takhöjd i nästan hela alkoven även om den är lite låg för vuxna. Det finns två läslampor och två förvaringsfickor som kan placeras var som helst på de mjukt stoppade väggarna.
Det är ljust och trevligt tack vare fönster på båda sidor och en taklucka. Det krävs en stege för att komma upp i alkoven och givetvis finns det fallskydd. Det som fulländar mysloftet är ett draperi som kan dras för. Bättre lekstuga är svår att hitta på två axlar.
Bilens kombinerade toalett och dusch är det utrymme som sett till ytan fått stå tillbaka en aning i bilen. Det är dock smart planerat så det fungerar. Golvytan är i princip ett duschkar och det saknas draperi så det gäller att inte spraya vilt i utrymmet, då krävs ganska mycket jobb för att få det torrt. Toaletten är från Thetford och har vridbar sits. Vidare finns gott om förvaring, speglar, belysning och en taklucka som går att öppna helt. Utanför toadörren finns en stor garderob som sväljer mycket.

Sängarna bak går att variera efter behov. För att nå den övre sängen krävs en stege och den har lite smala steg som kan kännas obehagliga mot en fot utan skodon. Sängkomforten är bra utan att vara fantastisk. Fallskydd finns i form av nät. Det är främst barn som behöver fallskyddet i den övre sängen. För en vuven är det svårt att omedvetet trilla ner. Vid båda sängarna finns fönster och läslampa.
Det går att fälla upp den nedre sängen för att skapa ett jättestort förvaringsutrymme för exempelvis cyklar. Förvaringsmöjligheterna är hyfsade även med sängen nedfälld, men vanliga cyklar ryms då inte. Här kommer vår bils enda tillbehör in i bilden, en cykelhållare är monterad på bakstammen.

Totalt förmedlar bilens yttre och inre känslan av en bruksbil som först och främst tillgodoser praktiska behov före design. Men det parktiska har Hobby lyckats riktigt bra med. De blygsamma måtten till trots upplevs bodelen som luftig och möjligheten för sex personer att såväl åka som sova i den är imponerande.
Riklig utrustning som klimatanläggning, LED-belysning, många kontakter och markis gör att bilen konkurrerar väl i klassen. Som förstabil eller varför inte hyrbil borde den vara populär. Den är perfekt för en familj som vill åka på tur en eller ett par sköna sommarveckor. Eller varför inte en fisketur med bästa kompisarna?

Artikeln publicerad i nummer 3.2014

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.