Bild
Nästa artikel

Hobby Toskana 650 ES

Husbilar

Vi har kört en Hobby Toskana med en planlösning som är allt igenom en konsekvent satsning på komfort för två. Halvintegrerat med en känsla av helintegrerat.

Toskana-serien finns både som alkovmodell och lågbyggd med allt från två till sex liggplatser. Det finns naturligtvis de vanligaste planlösningarna med dubbelsäng bak i olika versioner men också den något udda ES-modellen som vi valde att provköra. Bodelen i Toskana 650 ES är den enda i serien som är avsedd för endast två sovande med väl tilltagna separata längsmonterade sängar och ett toalettutrymmet bakom dem. Man har alltså sängarna vid varsin vägg och en gång mellan dem till ett ovanligt rymligt och väldisponerat toalettutrymme med duschen i högra hörnet bak. Handfatet sitter centralt och lättåtkomligt utan att man behöver kröka rygg i onödan medan toalettstolen slutligen är placerad till vänster.

Överhuvudtaget så är det här bilen för den som värdesätter komfort för få istället för utrymme för många. Detsamma gäller den som föredrar ostörd sömn istället för mys i dubbelsäng. Avsaknaden av garage gör att sängarna är relativt låga och lätta att komma i. Eftersom bilen har fyra godkända passagerarplatser och endast två sovplatser behövs inte den vanliga korta soffan på höger sida bakom passageraren Där finns istället köket som sitter ovanligt långt fram. Lösningen som ger extra plats för sovdelen betyder samtidigt att det finns ett fönster över köket som ger föraren lite bättre sikt snett bakåt höger. Köket har alltså flyttats fram till en plats framför dörren och under köksbänken sitter ett kylskåp på 112 liter med 14 liters frysfack så kockens arbetsplats är väl samlad från råvaruförvaring över den trelågiga gasspisen till utskänkningen alldeles bakom ryggen. För festliga tillfällen finns Hobbys speciella barskåp med blå belysning vid entrén. Det vill säga inom armlängds avstånd.
 
Trädetaljerna är viktiga och det är bland annat här som varje enskild tillverkare kan sätta sitt signum på modellen. Hobbys Toskana-modeller är egentligen halvintegrerade men här måste jag säga att snickarna lyckats riktigt bra med att ge en känsla av helintegrerat. Man har tagit steget fullt ut och monterat överskåp av samma typ även i förarutrymmet. En liten detalj kanske men den kan betyda en mer ombonad känsla för den som köper sin husbil för boendet men ändå inte vill lägga pengarna på en helintegrerad modell. Som förare kan jag i viss mån irritera mig över att ha luckor att öppna istället för fack att knöla in kartan, registreringshandlingarna eller färjebiljetten i. Bredden och storleken på förarutrymmet i Fiats Ducati-modell tillsammans med den smidiga vändningen av framsätena hjälper till att ge en känsla av att förarutrymmet är en del av boendeutrymmet.
Bakom ratten värdesätter jag mycket av det arbete Fiat gjort. Jag gillar de stora backspeglarna med en lite vidvinkelspegel nertill. Tyvärr inte elmanövrerade i testbilen. Framför allt uppskattar jag hur väl Fiat lyckats dämpa ljudet och vibrationerna från dieselmotorn. Den provkörda bilen hade en 2,3-liters diesel på 130 hk men det finns en 3,0-liters dito på 157 hk för den som vill ha mer kraft. Den lilla motorn räcker för det mesta. Det betyder att man inte har några problem i den svenska trafikrytmen men om man har bråttom med att korsa Europa på Autobahn så skulle jag rekommendera den större och detsamma gäller för den som vill hänga på ett släp. Just den här modellen drar max 1 000 kg men några Toskana-modeller drar 1 100 kg. Oavsett vilket så blir det lite tufft för den lilla dieseln. Den som vill dra än tyngre släp får kika på Hobbys Siesta-serien som bygger på Fords bakhjulsdrivna Transit-chassi. Här kommer man upp i en dragvikt på 2 000 kg.
Tekniskt bygger alltså Toskana på det nya Fiat-chassit där Fiat själva bygger bilen med ett chassi anpassat för just husbilsbygge. I praktiken betyder det att den här bilen har lägre profil på balkarna i chassit om man jämför med Ducato för lastbilsbruk. Det betyder också att stötdämpare och fjädring kunnat anpassas efter en ganska bestämd vikt. Ett lastbilschassi skall ju klara att gå tomt eller med full last medan en husbil inte körs med så stor skillnad i vikt. Själva grunden är alltså genomtänkt och väl anpassad för just husbilsbygge vilket betyder bättre komfort och vägegenskaper samtidigt som den lägre profilen på chassit betyder bättre ståhöjd inne i bilen. Spårvidden bak har ökats jämfört med tidigare Fiat-chassin och det betyder inte bara att bilen ser trevligare ut. Den blir betydligt stabilare att köra också. Detta trots en höjd på 2 870 mm som provkörd medan alkovversionerna av Toskana har en höjd på 2 990 mm. För den som inte frivilligt drygar ut kassan hos färjerederierna kan det vara bra att veta att just den här versionen har en längd på längd 6 974 mm.
För den flitige långresenären är naturligtvis bränsleförbrukningen viktig och den hänger ihop med både bilens storlek, vikt, luftmotstånd och den tekniska konstruktionen av motor och växellåda. Personligen tillhör jag dem som vill ha en hög utväxling på högsta växeln. Så hög att det blir en överväxel som man använder på jämnt underlag i hastigheter över 90 km/t. Där har faktiskt bilar byggda på Renault en fördel och det betyder något lägre förbrukningen men den sämre ljuddämpningen i Renault tar bort komfortfördelen med en högre utväxling. Ingen stor skillnad dock. Under hela testperioden uppmätte vi en förbrukning på 1,24 liter/mil men då handlade det om mycket motorvägskörning. En teststräcka på skånska 90-vägar resulterade i 1,02 liter/mil men där körde jag medvetet snålt eller Eco-driving, vilket definitivt är en fördel med en så här stor och tung bil.
Stolarna är också viktiga för den som kör långt och här har de flesta husbilar en bit kvar till den standard som vi är vana vid från exempelvis Saab och Volvo. De ser rätt ok ut men både svankstöd, lårstöd och sidostöd är markant sämre. Jämför jag Fiat, Renault och Ford så passar Ford mig bättre men här är det en personlig smak som är oerhört viktig så lägg gärna lite tid på att ställa in stolen och prova den innan du bestämmer dig. Extra viktigt om du tänkt åka långt. Reglage och hantering av stolarna är logiskt och smidigt vilket inte minst betyder att de är lätta att snurra inför den hägrande kvällsmåltiden på ställplatsen.
Ljudnivån är svår att beskriva. Fiat har dämpat vibrationerna bättre än konkurrenterna vilket betyder att man subjektivt upplever bilen som tystare men vi har också valt att mäta bullret med en bullermätare och har då fått följande värden för framsätena. 68 dB(a) vid 50 km/t, 76 dB(a) vid 90 km/t och 77 dB(a) vid 110 km/t. Baksätet har vi mätt i 90 km/t och där var det något tystare än i framsätet, 73 dB(a) närmare bestämt. Jämfört med en Homecar PR 662, som bygger på just Renault-chassit är skillnaderna mindre i faktiska siffror än subjektiv upplevelse. Homecar visade 1 dB(a) högre värde i 50 och 110 km/t, samma värde i 90 km/t och 1 dB(a) lägre värde i baksätet.
Sammanfattningsvis en långfärdsbil med med bra utrustning och bra komfort för två.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.