Bild
Nästa artikel

Kabe 750 T, superpopulär planlösning

TESTER

Husbil & Husvagn testar även begagnade husbilar. I nummer 9.2015 testade vi en Kabe 750 T av 2011 års modell som har en superpopulär planlösning för i takt med den stigande nyförsäljningen finns det även allt fler begagnade i fint skick att välja på.

Superpopulär planlösning
 
Låga långbäddar och badrummet i bilens fulla bredd längst bak. Det är lätt att förstå varför denna planlösning har blivit så populär. Den har inte funnits så länge men till mångas lycka kommer fler och fler ut på begmarknaden.
 
Det är lätt att förblindas av en perfekt planlösning vid ett begköp och därför vill jag börja med ett råd till köpare. Ta med en vän som har en något kritisk blick i behåll och hasta inte iväg med köpet. För hur det än är så finns massor av begagnade husbilar ute hos handlarna så det finns ingen anledning till panikköp.

Jag lånar dagens testbil på Husvagn & Fritid i Kalmar och redan på väg genom första rondellen märks det att denna bil är pigg. Under motorhuven sitter Fiats 3-liters dieselmaskin på 160 hk. Efter en stund när bilen är varmkörd testar jag kopplingen och lägger i en högre växel och ger mer gas. Därefter trampar jag ner kopplingen ett par gånger och den slutar frikoppla varje gång pedalen släpps upp.

Nära Ikea i Kalmar hittar jag en plats där jag kan gå igenom bilen ordentligt. Jag testar fläkt, radio, ac och kliver bak för att starta värmepannan. Som alltid på Kabe har denna vattenburen värme och det är förstås viktigt att den fungerar vilket märks först efter en halvtimme när rören blir varma. Med andra ord nöjer jag mig inte med att bara lyssna om pannan startar.

Som tidigare nämnts är det lätt att hasta iväg bara planlösningen är rätt men jag vill även påminna om att kika ordentligt  under motorhuven. Testexemplaret verkar ha stått avställt (eller väntat på att bli såld?). Prutläge kanske? Damm, löv och spindelväv avslöjar detta faktum och det går att ana även på andra ställen, både inuti och utanpå bilen.

Allra tydligast kanske på den prissänkning som har gjorts. Den stora prutningen är redan avklarad av säljaren men givetvis gäller ändå att jämföra priset med liknande exemplar på begmarknaden. Ursprungspriset var 925 000 kr vilket vid testtillfället hade sänkts med över hundratusen till 799 000 kronor.

Motor, koppling och växellåda verkar fungera väl, alla lampor och blinkers utvändigt likaså. Däremot när jag testar vindrutespolningen och torkarna hajar jag till. Spolningen fungerar klanderfritt men torkarbladen är fullständigt slut nästan helt utan gummi.

Då bilen verkar ha stått en del testar jag bromsarna noga då de mår dåligt av att inte användas och vid första inbromsningen hördes missljud men efter att ha testat igen några gånger inser jag att det nog var tillfälligt. Kanske några gruskorn som kilats fast vid bromsskivan. Jag känner inga skakningar i ratten och bilen drar inte åt något håll vid inbromsning. 

Efter en genomgång av Fiatdelen konstateras att den verkar ha klarat sina 3 700 mil bra. Äntligen dags att kolla bodelen, står sig Kabes arbete lika bra?
 
Jag tar en tur runt utsidan, fotograferar både under och över bilen för att kunna studera eventuella skador senare vid datorn. Den här bilen är låg undertill men jag ser inga skavanker på tankar eller ”trapplåda”. Inte heller ser jag minsta repa på bodelskarossen eller hytten. På taket runt den stora takluckan syns det dock att bilen har stått stilla ett tag. Gummilisten runt luckan ser torr och skröplig ut.
Bodelsdörren är bastant och låset lätthanterligt. Invändigt låter jag ögon och näsa ge första intrycket. Fräscht! Verkligen. Jag letar febrilt efter skavanker och lyfter överkast, kollar madrassernas över- och undersidor men det ser nästan nytt ut!

Läslamporna vid sängen saknar glödlampor men i övrigt fungerar alla lampor (LED) även om jag, som alltid i fritidsfordon, får leta efter lysknapparna.
 
När det gäller möblerna tycks varenda detalj genomtänkt och det märks att tillverkaren lyssnar på önskemålen som kunderna ofta har här i norr.

Klädhängare vid dörren, skärbräda, bra värmeelement och fläktar under framstolarna. Det vägghängda bordet har en bra förlängningsskiva som ”klickar” på plats när den dragits ut.

Sittgruppen är bekväm och köket litet men välplanerat. Stor kyl gillas också!

Sängarna har dubbla madrasser och stuvutrymmet under har hela fyra lampor. Bäddarna lyfts med hjälp av gasdämpare.

Bilen har en tjänstevikt på 3 140 kilo och en lastvikt på 1 110 kilo vilket räcker gott för en tvåpersonsbil utan ”garage”. Det sistnämnda får sägas vara den här planlösningens nackdel. Men denna husbil har dock ett cykelställ från Thule för två cyklar så dessa får man med sig och under de båda sängarna ryms campingmöblerna. 

Utrustningsmässigt ingår massor; gaslarm, inbrottslarm, Thule markis, vattenburen värme, Webasto motorvärmare, uppvärmda tankar, skyview takfönster och mycket annat. 

Enda anmärkningar på bilen blir torkarbladen, ett plastskydd som ligger löst under motorhuven och de båda glödlamporna som saknas vid sängarna. När jag tar upp felen med Leif Persson på Husvagn & Fritid säger han att LED-lampor stjäls ibland och att det hänt vårt testade exemplar.

– Innan bilen säljs byter vi torkarblad och sätter i nya lampor.

Med småfelen åtgärdade finns inga anmärkningar. En ägare och fem år har inte lämnat många spår, men smakar det så kostar det, nästan 800.000 kr.

Begagnad Kabe 750 T -2011, testad 2015

Chassi: Fiat Ducato/AL-KO
Antal mil: 3 700
Antal ägare: 1
Motor: Fiat 3,0 160 hk
Längd/bredd/höjd: 7 520/2 350/2 855
Tjänstevikt: 3 140 kg
Maxlast: 1 110 kg
Totalvikt: 4 250 kg
Uppvärmning: Vattenburen Alde 3010, AGS II golvvärme, extra värmepaket, Webasto. 
Däck: 225/75R16CP
Pris på lappen: 799 000 kr
Utrustning på provkörd bil: Golvvärme AGS II, extra värmepaket under båda stolarna, golvmattor, Webasto motorvärmare, alu-fälgar, skyview takfönster, dubbla airbags, köksfläkt, cykelhållare Thule 2 cyklar, stor kyl med separat frys, AC bildel, farthållare, tv-stativ, tv-antenn, Pioneer cd-stereo, Thule Markis, Heki taklucka, elspeglar med uppvärmning, elhissar, gaslarm, inbrottslarm, LED-belysning, ESP, ABS.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.