Bild
Nästa artikel

Karmann

Sportig design på Colorado

Många tillverkare av fritidsfordon har en tuffare svart version i sitt program. Det gäller även Karmann-Mobil vars Colorado Ti Black Edition har ett läckert kolfiberliknande fält på sidoväggarna. Sportig, exklusiv och tuff.
Snabbkoll ur nummer 4 2010 Jimmie Öbom (text och foto)

Att den tyska tillverkaren Karmann-Mobil bygger husbilar där design och funktionalitet är lika viktiga ingredienser, syns på nya Colorado Ti Black Edition. Det svarta fältet får den låga och långa husbilen att se både sportig och exklusiv ut.

Karmann bygger sina husbilar på Al-Ko:s bakram och VW T5 som basbil. Detta gör att kör­egenskaperna ska vara bland de bättre. Volkswagen T5 har en common rail diesel som beroende på motorstorlek ger från 102 till 180 hästkrafter. Med 180 hk lär det bli goda fartresurser och ihop med varianten 4-motion ingår även fyrhjulsdrift.

 

Karmann-Mobil anpassar mycket av inredningen till kundens önskemål och deras byggen anses hålla hög klass och därmed också ett förhållandevis högt inköpspris.

Vi hittar några ovanliga lösningar i Colorado Ti Black Edition. Tv:n sitter nedtryckt i ett stativ i matbordet när den inte används. Snyggt men det gäller alltså att hålla koll på vinglas och sopptallrikar så att innehållet inte rinner ner i tv och dvd-spelare.

 

Bakom föraren finns ett integrerat paraplyställ försett med ett svart paraply vilket medföljer köpet.

Den variant vi har kollat in har fransk dubbelbädd bak och ett fullstort toalettutrymme med duschkabin.

Längre fram finns ett vinkelkök och framför detta en hörnsoffa och en mindre sidosoffa på bilens högra sida i färdriktningen. 

Klädsel, inredningsdetaljer och design ser ut att hålla mycket hög klass rakt igenom. Det finns dock ett par nackdelar med Karmann-Mobil. Den första är att Karmann-Mobil har återförsäljare i samtliga nordiska länder, utom i Sverige. Den andra nackdelen handlar om sittgruppen.

 

Volkswagens framstolar hamnar väldigt långt ner i förhållande till bodelens uppvärmda dubbelgolv vilket gör att matbordet hamnar i brösthöjd när framstolarna vänds runt.

Distanskuddar att sitta på är därför ett krav, alternativt rejält höjbara framstolar vilket inte fanns i den version vi tittat på i Stuttgart.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.