Bild
Nästa artikel

Laika Kreos 4009

PROVKÖRD

Var är det lämpligast att testa en Laika än där de byggs? Vi tar en tur på den Italienska landsbygden med en Laika Kreos hyrbil. Läs denna provkörning från nummer 5 2014.

Vi reser till Italien. Närmare bestämt byn Tavarnelle val di Pesa en bit söder om Florens där Laika har sin fabrik. Vi är inbjudna till en fabriksvisning och dessutom ska vi testa en husbil under några dagar. Vår värd är Martina Merlotti som ansvarar för försäljningen i de nordiska länderna. Hon kan Laikas utbud och teknik på sina fem fingrar och guidar oss runt på fabriksområdet. Tillverkningen av husbilarna sker i flera byggnader där olika moment utförs. Vi får en rundvisning i hallen där möblerna både byggs och monteras. Att möblemanget är självbärande råder det inga tvivel om då en påbörjad bil passerar på väg mellan två av fabrikshallarna. Hela möblemanget och merparten av den tekniska utrustningen är redan monterad men inte väggar och tak. Det påminner om en sköldpadda utan skal.

En ny fabrik är påbörjad i närheten av den befintliga anläggningen men det är osäkert när den är klar, ekonomin i Italien spelar här en avgörande roll.
Den bil vi testar rullar till vardags i Laikas italienska hyrbilsflotta. Konceptet heter Laika Rent och utgörs av hyrbilar placerade hos utvalda handlare som har det gemensamt att de ligger i närheten av flygplatser. I grund och botten är bilen väldigt lik de bilar som säljs i Sverige men en del tillval skiljer. De är nämligen optimerade för kunder som kör bilen under en kort tid i ett mer eller mindre varmt Italien. Bilen är baserad på en Fiat Ducato med Fiatchassi av lightmodell vilket innebär 15-tumshjul och en totalvikt på 3 500 kilo. Det betyder att alla med vanligt B-kort får köra bilen samtidigt som lastvikten begränsas. I detta fall är det inte så förödande. Merparten av de som hyr bilen flyger både till och från den så de kan rimligtvis inte ha så mycket packning med sig. Däremot är denna konfiguration direkt olämplig för de som använder bilen till vardags så att säga. Då krävs högre lastvikt för att kunna använda bilen på ett vettigt sätt. De Laika Kreos 4009 som är till salu i Sverige är oftast 4250 kilos totalvikt.


Den har istället goda förutsättningar för fricamping med hjälp av en solpanel och en extra färskvattentank på 67 liter. Kanske ger dessa tillbehör även lite extra marginal för de som inte är vana att resa med husbil? Komforten är även prioriterad med luftkonditionering i bodelen och en automatisk parabol som är enkel att sköta för de som kan italienska. Alla dessa komponenter är tagna ur Laikas omfattande tillvalsutrustning.
– Vi är väldigt måna om att bygga exakt den bil som våra kunder vill ha. Därför har vi många tillval, faktiskt fler än de som finns i katalogen, säger Martina Merlotti.

La dolce vita står skrivet på Laikas kataloger i år. Det ljuva livet med andra ord. Design och komfort är det som ska ge resenärerna den upplevelsen. Vi kliver in och känner efter! Jo, visst märks det att energi lagts på design och material. Det känns lyxigt utan att vara vräkigt.
Den bil vi testar heter Kreos 4009 och det är en halvintegrerad husbil som bäst kan beskrivas som en fullvuxen långbäddsbil. För det är en reslig modell med en innerhöjd på hela 210 cm Även under den taksäng som finns är det plats nog för en 195 cm hög herre eller dam.
Vid bodelsentrén finns en hög spegel direkt till vänster. Nackdelen med denna lösning är att det inte finns plats för några klädkrokar. För skor finns plats i sidosoffan till höger och framför den i det grunda dubbelgolv som finns under hela bodelen förutom garaget.

Trädekoren är sobert mörk valnöt och den enda skåpluckan med färg på hittar vi i köket. Den och köksbänken är istället vita vilket kommer väl till pass för i taket ovanför finns nämligen den takmonterade luftkonditioneringen på den plats där takluckan annars skulle ge extra ljus. En het eftermiddag vid medelhavet med stekande sol kan nog de flesta leva med ett skuggigare kök till förmån för en svalare inomhusluft.

Köket är annars väl rustat för de som vill laga mycket och komplicerad mat. Inte mindre än fyra lågor finns och även en ugn. Tyvärr är det antingen fyra lågor eller inga alls som gäller. Tänk om glaset var delbart, vi tjatar ofta om det här, men det är ofta ont om arbetsytor och detta kök är inget undantag. Det finns lite yta vid diskhon och även en smal förlängning, men mer behövs. Förvaring är det däremot väldigt gott om i köket. Vi lagar till en tomat- och mozzarellasallad och förflyttar oss till sittgruppen.

Vid matbordet sitter vi väldigt skönt. Komforten är suverän och på något sätt går det att hitta sköna lägen även där det brukar vara lite trångt eller utsatt. En riktig höjdare är att den övergång som finns mellan bodel och förarhytt är inklädd med en figursydd kudde som ger armstöd precis där det behövs. Hela sittgruppen och hyttstolarna är täckta i ett skönt moccaliknade syntetmaterial som uppges tåla fläckar bra. Vi testar det inte fullt ut med sojasås men vatten rinner snällt av.

Bilens väl tilltagna innerhöjd gör att det finns plats för stora överskåp. På vänster sida under taksängen får en stående vinflaska plats i skåpet vilket inte hör till vanligheterna. På högersidan av bilen finns det inget överskåp under taksängen men däremot ett grundare skåp mot väggen med plats för tv:n. Två skjutdörrar döljer tv:n när den inte används och det går utmärkt att se den även från taksängen. En snygg och praktisk lösning.

I förarhytten känns det ombonat och snyggt. Fiats fuskträ i instrumentpanelen har ungefär samma ton som inredningen i övrigt och ovanför framrutan är ett centralt placerat takfönster vackert inramat av belysta förvaringsfack och snygga skåp. Vid ratten finns en liten modul som varnar med både ljus och ljud om bilen startas med öppen garagedörr eller utfälld trappa. Det gör vi flera gånger och det ringer nästan fortfarande i öronen.

Bilen pinnar på bra i de Toscanska backarna. Motorn är på 150 hk och det ger lite extra skjuts. Det är en ganska stor bil. 230 cm bred och 749 cm lång för att var precis och det kan vara marigt på de mindre vägarna utan vägrenar. En del vågar vi oss inte in på. Inte för att det skulle leda till en katastrof utan snarare av tidsbrist. Visst går det att backa bilen ganska enkelt med hjälp av backkameran, men det kan ju ta sin lilla tid.

Efter några mil på serpentinvägar stannar vi på en ställplats mitt i en by. Nu granskar vi sovrummet. Bilen har ett högt garage vilket gör att långbäddarna hamnar högt. Upp till sängen finns en trappa som visar sig ha bra förvaringsfack. Sängarna är sköna, vi vaknar väl utvilade i både taksängen och långbäddarna bak. Det går även att bädda ihop de senare vilket ger en väldigt stor säng. Den är däremot högt placerad, nästan en meter upp från golvet men en lös stege underlättar sänggåendet.

Det finns stora garderober med klädstänger under sängarna och hela sängbottnarna kan lyftas vilket ger bra tillgång till förvaringen. Överskåpen är stora även här bak så förvaring är det sannerligen ingen brist på. För att utnyttja all förvaring behöver bilen däremot en högre totalvikt.
När mörkret faller får bilen en annan prägel. Det finns en omfattande stämningsbelysning och infällda ljusslingor samt ren nattbelysning med neonliknande blått sken. All belysning i bilen är av strömsnål LED-typ.

För svenska förhållanden är den bil vi kör kanske inte riktigt perfekt. Men med andra tillval går den att skräddarsy för de behov som föreligger. Med tyngre chassi som tidigare nämts och andra tillval som exempelvis markis känns det som en mer komplett bil, men samtidigt stiger priset.

Det är svårt att inte charmas av Laikas omsorg för detaljer och designspråk. Speciellt inte på plats i de Toscanska bergen, här vill man njuta det ljuva livet. Något som utmärker bilen är belysningen som är omfattande och kan varieras i det oändliga. Sittgruppen tycker vi är svårslagen även i jämförelse med betydligt större och mer påkostade husbilar.
Fakta

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3l/150 Hk Fiat
Multijet II(T)
Växellåda: Automat(T)
Chassi: Fiat Ducato 35L
Säkerhetssystem: ABS, EBD
Totalvikt: 3 500 kg( 4250 kg med 42.5 H chassi)
Tjänstevikt: 3 381 kg
Maxlast: 119 kg(ca 800 kg med 42.5 h chassi)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 490/2 300/2 980 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: ca 2 500 mm
Takhöjd inne: 210 cm (195 cm under taksängen)
Isoleringsmaterial: Styropor
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 52-62/35/40 mm
Uppvärmning: Luftburen värme. Truma combi 6 EH.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Sovrum: 75x191 cm, 75x201cm. Taksäng: 140x191 cm
Årsmodell: 2014
Pris från: 672 000 kr
Pris testad bil: 777 400 kr

Standardutrustning bl.a: Taklucka Midi Heki och Skyview, köksfläkt, varning vid öppen garagedörr eller utfälld trappa, LED-belysning, myggdörr, infällning av trappa från förarplatsen.

Tillbehör testad bil: Motor 148 hk 12 900 kr, +67 liter extra färskvattentank 5 500 kr, luftkonditionering bodel 23 400 kr, satellitantenn Oyster 30 300 kr, solpanel 110 W 7 700 kr, bakre dubbelsäng med stege 3 000 kr, multimediasystem med GPS, backkamera och dolda högtalare 18 000 kr, Truma Combi 6EH 4 600 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.