Nästa artikel
Nordic Explore LB
Vintervarg från Värmland

Nordic Explore LB

Publicerad 15 juni 2013 (uppdaterad 13 december 2013)
Många skakade på huvudet när Nordic drog igång produktionen av egna husbilar. Nu har Sveriges minsta husbilsproducent byggt bilar i nästan ett kvarts sekel.

Nordic grundades 1990 av Ove Andersson och hans två söner Stefan Andersson och Per Grödevik. Innan Ove gav sig på att tillverka husbilar i familjens regi arbetade han bland annat på Cabby.

– Jag har försörjt mig på den här branschen sedan 1968, då sas det att det här med fritidsfordon var en fluga. Hur det gick med det vet vi ju nu, säger han.
Rollerna i företaget har varit lite flytande, i ett familjeföretag hugger man i där det behövs, men efter lång och trogen tjänst försöker Ove trappa ned sitt engagemang i företaget.
– Det är inte lätt, det kliar i fingrarna när säsongen drar igång. Jag kommer självklart att fortsätta att vara en ambassadör för Nordic, inte minst genom att själv resa mycket med mina bilar, säger Ove.
 
grundtanken när Nordic började bygga husbilar var, och är fortfarande, att skapa en bil med optimala vinteregenskaper och att ge kunderna möjlighet att själv påverka sina fordon. Just individens frihet är något som genomsyrar organisationen med ledord som lyhördhet och valfrihet. De som nu beställer en bil kan mycket riktigt i stor utsträckning påverka den färdiga produkten. Ett bra exempel på det är Nordic Expedition som lanserades förra året. Efter att flera kunder uttryckt önskemål om en treaxlad bil utvecklades en sådan. Att utveckla en ny bil är en omfattande process och med tanke på Nordics storlek på marknaden var det många som höjde på ögonbrynen då bilen presenterades. Det mest grundläggande en spekulant på en Nordic husbil måste välja mellan är huruvida den ska vara baserad på Fiat Ducato eller Mercedes Sprinter, majoriteten av Nordics kunder har hittills valt den senare.
 
Företagets nuvarande storsäljare heter Nordic Explore. Den finns som halvintegrerad modell eller med alkov och kan inredas med antingen låga eller höga långbäddar. Med höga bäddar får bilen ett större lastutrymme som nås utifrån. Även köket kan varieras. Väljs ett mindre kylskåp, som i vår testade bil, blir bänkytan större. Explore är väldigt välutrustad i grundutförandet. Då vår testade bil är baserad på Mercedes Sprinter är den bakhjulsdriven och har skivbromsar runt om. Chassit är maxat till en totalvikt på 3880 kilo. Motorn har 163 dieselhästar och i hytten finns en klimatanläggning istället för manuell AC.
Bodelen är även den rikligt utrustad. Vinteroptimeringen är grundligt utförd. Bilen är isolerad med styrofoam som har goda isoleringsegenskaper och hög motståndskraft mot fukt. Mellan bodelen och hytten finns 25 mm tjocka skjutdörrar, även de isolerade. I förarhytten finns trots skjutdörrrarna extra värmepaket som stöd vid extrem kyla. Värmen är uteslutande vattenburen och golvvärme finns även i bilens stora hygienutrymme. Bilen har värmeväxlare som ger värme då motorn är igång. Fuktfällor undviks med luftspalter bakom skåp, soffor och sängar. 
 
Sittgruppen är riktigt bekväm för fyra personer men om det behövs ryms ytterligare ett par personer. Bordet går att förlänga så att alla kring bordet får en hyfsat bekväm matplats. Sittgruppen går även att bädda till en gästsäng. Köket är kompakt men erbjuder allt som behövs för att tillaga en komplett måltid.
Hygienutrymmet är förvånansvärt stort i förhållande till bilen. Här finns dusch, handfat med engreppsblandare och vridbar toasits. Längst bak finns långbäddarna. Komforten är utmärkt. De är båda 195 cm långa, vilket är lite på gränsen i en utpräglad långbäddsbil. Mellan sängarna finns bilens garderob. Under sängarna finns ytterligare förvaring.
 
Nordic Explore i den form vi tittat på känns som en perfekt bil för par som gillar långresor oavsett årstid. Även sommartid finns det fördelar med en välisolerad bil, speciellt om bilen utrustats med luftkonditionering i bodelen. En av ingredienserna i Nordics framgångsrecept är deras lyhördhet. Att de är små ser de som en tillgång.
– Vi har en väldigt nära relation med våra kunder, det är så vi vill ha det, säger Stefan Andersson, försäljnings- och marknadschef.
Nordic har knutit till sig en första återförsäljare i form av Norrkust Caravan AB i Kalix.
– Vi tycker det är spännande. Våra bilar är byggda för klimatet där uppe, säger Stefan Andersson.
Nordic Explore LB

Basfordon: Mercedes Sprinter

Motor: MB 316 CDI 2,2l /163 hk.
Växellåda: 6-växlad manuell
Chassi: Mercedes/Al-Ko 
Totalvikt: 4 200  kg
Tjänstevikt: 3 420 kg
Maxlast: 780 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/Bredd/Höjd: 7 500/2 420/2 900 mm
Axelavstånd: 4 100 mm
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 44/42/38 mm
Uppvärmning: Alde compact 3010, vattenburen värme.
Bränsletank: 72 l
Bäddmått: 2st 80x195 cm 
Säkerhet: ABS/EBD/ESP
Garantier: Bodelsgaranti 2 år, täthetsgaranti 5 år 
Pris från: 1 165 000 kr
Pris testad bil: 1 235 000 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.