Bild
Nästa artikel

Pilote Pacific P 746 C, kul bil till lågt pris

TESTER

I nummer 4.2015 testade vi den prisbelönta Pilote Pacific P 746 C, en bil som vi kategoriserade som kul. Läs hela testen och kolla in bildspelet!

Kul bil till lågt pris

På mässan Caravan Stockholm delade Husbil & Husvagn tillsammans med andra tidningar ut ett pris till denna bil. Vi bestämde oss för att testa den omgående.

Franska Pilote går sin egen väg och är inte involverade i någon av de stora europeiska koncernerna. De står stadigt på egna ben med produktion av Pilote, Bavaria, Moovéo, Le Voyageur och lyxbilarna RMB i Frankrike samt Frankia i Tyskland.

Pilote tillverkar alla sorters husbilar utom alkovmodeller. De halvintegrerade heter Pacific och finns i utrustningsnivåerna Essential, Sensation och Emotion. Den P 746 C vi testar är i Essentialutförande men har några väl valda tillbehör som gör att den fått tillägget Special Edition. Den erbjuder mer än ögat anar och i förhållande till priset är bilen rikligt utrustad med bland annat vattenburen centralvärme, rejäl bodelsdörr med centrallås och stor kyl och frys. Utvändigt sticker den inte ut men gasolutrymmet är utomordentligt utformat och användarvänligt.

Det är på insidan bilen bjuder på en del överraskningar och framförallt ger den ett inbjudande första intryck. Den mörkbruna och blanka trädekoren heter egentligen Oregon Wood men hos Skoklosters Husbilar där vi testade bilen kallas inredningen Bavaria efter varumärket som tidigare såldes i Sverige och hade just mörk trädekor. Textilierna går i pastellbrunt och vitt. 
 
Bilen är baserad på Fiats campingchassi och har ett tekniskt dubbelgolv som upptar ungefär halva bodelen och bland annat hyser vattentankarna som då ligger frostskyddade. Nackdelen är att det blir nivåskillnader i bodelens golv och således en del kanter att se upp med. Det finns även en taksäng i bilen trots att den bara är 275 cm hög. Ståhöjden under taksängen är 183 cm vilket är ganska lågt men kanske är detta en bil som passar bäst för de som inte är så långa för ingen av sängarna är längre än 190 cm. För de som vill ha likadan planlösning utan taksäng finns modellen P740 C och givetvis finns det en även en uppsjö andra planlösningar utöver det. Många med betydligt längre sängar. 
 

Den testade bilen har några tillbehör som inte är alltför vanliga. På bakaxeln hittar vi Al-Ko Air Top luftfjädring vilket ger en behaglig framfart med tung last. Köparen av det testade exemplaret tänker nog köra med mycket last för chassit är uppgraderat till 4,25 ton vilket ger en lastvikt på mer en ett ton om viktangivelserna på tillbehören stämmer.

Längst bak i bilen finns en mittmonterad dubbelsäng, eller queenbed som det även kallas. Sängbotten kan resas och under finns förvaring. Testbilens säng är dessutom extrautrustad med elektriskt höj- och sänkbar säng. I upphöjt läge blir det gott om plats i garaget och inne i bilen finns det trappsteg på båda sidor sängen som hamnar ungefär en meter över golvet. Det kan däremot vara svårt för de välmagade att över huvud taget ta sig till trappan för det blir lite trångt mellan sängen och toalett- och duschväggen. Med nedhissad säng är det betydligt enklare. 
 
Köket har omdesignats till 2015 och har en rak trelågig spis mot väggen och en rund disko placerad till vänster vilket ger en välplacerad arbetsyta. All förvaring i underskåpen sker i utdragbara lådor och i överskåpet finns hyllplan. Ett yteffektivt kök som har en sak som avviker något från normen nämligen en USB-kontakt som gör det enkelt att ha en surfplatta eller telefon på laddning. 
Taksängen har en elektrisk motor som gör det enkelt att sänka och höja sängen. Det enda som behöver flyttas är kuddarna längs väggarna och de kan enkelt vikas ner. En nackdel med sängen är att den i nedhissat läge helt blockerar ingången.

Totalt sett är det en smart och flexibel husbil som kan anpassas efter rådande behov och besättning. I stark konkurrens fick den en vinnarrosett i kategorin ”mest bil för pengarna” och den låter vi sitta kvar även efter denna provkörning.
Fakta Pilote Pacific P 746 C (2015)

Basfordon: Fiat Ducato 
Motor: Diesel. 2,3l/130 hk Multijet II
Växellåda: Manuell
Chassi: Fiat Ducato 40H låg-ramschassi med bred spårvidd bak.
Säkerhetssystem: ABS, ESP och ASR
Totalvikt: 4 250 kg
Tjänstevikt: 2 995(ca 3 070 kg med tillval)
Maxlast: 1 255 kg (ca 1 180 kg med tillval)
Längd/bredd/höjd: 7 480/2 300/2 760 mm
Axelavstånd: 4 035mm
Överhäng bak: ca 2 500 mm
Uppvärmning: Vattenburen centralvärme. Gasoldriven Alde compact 3012 med elpatron 
Takhöjd inne: 183–210 cm
Isoleringsmaterial: XPS-skum, styrofoam.
Isoleringstjocklek: golv/vägg/tak: 35/28/28 mm
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 140x190 cm cm, taksäng: 135x190 cm.
Garantier: 2 års fabriksgaranti,
5 års täthetsgaranti
Grundpris: 614 900 kr
Pris testad bil: 656 900 kr
Standardutrustning bl.a: Kyl/frys på 160 liter, dubbla airbags, ac, farthållare, Alde vattenburen värme, centrallås, myggdörr, bultex-madrass, cd/radio, tak och undergolv av glasfiber.
Tillbehör testad bil: Totalviktshöjning till 4 250 kg 15 200 kr, ESP 5 800 kr, elektrisk justerbar säng bak 10 450 kr, Al-Ko Air Top luftfjädring på bakaxeln 10 550 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.