Nästa artikel
Pössl Concorde Compact, kompakt högbygge
TESTER

Pössl Concorde Compact, kompakt högbygge

Publicerad 24 augusti 2017 (uppdaterad 24 augusti 2017)
I nummer 8.2015 testade vi Pössl Concorde Compact. Nu kan du läsa hela testen här på hemsidan och se tidigare opublicerade bilder.
Kompakt högbygge
 
Pössl Concorde Compact. Med nya Concorde Compact vill Pössl bjuda på stor lyx, förpackad i ett nätt plåtskal på mindre än 5,5 meter. Det är en trevlig bekantskap som passar paret som kanske även vill kunna använda bilen till vardags.
 
Förra året var det 25 år sedan Peter Pössl började bygga kompakta husbilar. Målet var ett fordon som var såväl en vanlig bil som kontor och fritidsboende i ett enda kompakt paket.

Pössl Concorde Compact är en alldeles ny bekantskap för oss och den är inte alls vanlig i Sverige. I grund och botten representerar den Pössls H-line-serie, vars övriga medlemmar heter Vario. Till skillnad från vanliga kompaktbilar med hel plåtkaross har taket modifierats och utrustats med en speciell överliggande konstruktion som liknar en alkov. Karossen är isolerad med skum och fönstren har ramar av uretan. Utseendemässigt är bilen något av en korsning av en kompaktbil och en vanlig husbil.

Inne i bilen finns ingen fast säng men ovanför hyttplatserna och sittgruppen finns en bekväm taksäng för två som enkelt kan dras ned. Madrassen är bekväm, vilket delvis får sin förklaring när vi tar en titt under madrassen samt på extrautrustningslistan: det är en kvalitetsmadrass med resårbotten, som givetvis höjer priset en aning. Bäddmåttet är generöst med en bredd på 170 cm och en längd på 205 cm. Takhöjden är i sammanhanget hyggliga 63 cm och eftersom karossen är över tre meter hög blir ståhöjden under sängen 168 cm. Det är bra inte minst om en av passagerarna kanske vill gå till sängs medan den andra vill tillbringa en stund med en spännande bok eller ett glas vin i sittgruppen innan sovdags. 

Med sängen upphöjd är takhöjden hela 215 cm vilket är ovanligt i en så liten bil. Detta ger en mycket luftig känsla i den smala bilen samt ger plats för förvaring i höga överskåp. 
 
Planlösningen är intressant också i det avseendet att dusch och toalett har en upphöjd placering i den bakre delen av bilen. Två trappsteg leder upp till utrymmet som i förhållande till bilens storlek är rymligt och med gott om förvaring. I vänstra hörnan finns toaletten och en garderob. En duschkabin kan skapas i mitten av utrymmet med ett draperi. Till höger finns ett handfat med skåp både ovanför och nedanför. I det sistnämnda hittar vi en överraskning, nämligen gasolutrymmet med plats för två P11-flaskor. Dörren är en skjutdörr av plast som ger tillräcklig avskildhet.

Under badrummet bak finns bagageutrymmet som nås utifrån via bakdörrarna. Det är inte jättestort, men visst finns det plats för några väskor och ihopfällbara utemöbler. I små bilar måste det kompromissas någonstans, och i denna bil är det just lastutrymmet som fått stryka lite på foten.

I övrigt är konstruktionen bak intressant. Till exempel kan toalettkassetten enkelt nås via bakdörrarna. Med hänsyn till det kallras som kan uppstå då bakdörrarna öppnas finns ett välriktat värmeutblås som skickar varm luft bakåt längs med golvet i badrummet.

Köket är överraskande rymligt, delvis tack vare den höga karossen. Materialen håller genomgående hög kvalitet och planeringen är väl genomtänkt; till exempel finns löstagbara täckskivor för spisen och diskhon som kan placeras på ett avsett ställe vid sidan om det höga köksskåpet. Under den löstagbara laminatskivan till spisen finns en uppfällbar stålskiva som vid behov kan täcka två av lågorna, och därmed ge lite extra avställningsyta. 

Det finns gott om skåp med tanke på att det är fråga om en liten bil. Det mest praktfulla exemplet är ett högt skåp med jalusidörr, ett smart drag eftersom skåpdörren då inte hindrar passage i mittgången. Det finns också ett djupt utdragbart apotekarskåp under köksbänken.
 
Platserna i sittgruppen är placerade mittemot varandra och kan omvandlas till en smal bädd på 196 x 85 cm. Bordet är tungt och fungerar inte som sängbotten, vilket medför ett visst problem att hitta en annan plats för det när man ska sova. En bonus med sittgruppen är att bilen kan registreras för sex personer.

Pössl Concorde har några nämnvärda system som påverkar både komfort och säkerhet, som till exempel ESP, ASR, backstarthjälp, varselljus, fjärrstyrt centrallås, farthållare samt myggnätsdörr.

Entrédörren har softlock-mekanism vilket gör det enkelt att stänga den tunga skjutdörren – något som egentligen borde vara standard på alla kompaktbilar. I en skåpbil som enbart används som distributionsbil behöver man nästan aldrig stänga sidodörren inifrån bilen, men när det gäller kompaktbilar är det givetvis en annan situation. Softlock-mekanismen hjälper till genom att ”suga in” dörren till rätt position. Speciellt skönt är det med denna funktion när det är köldgrader ute och man vill stänga dörren snabbt.

I trafik trivs den delfinliknande Pössl som fisken i vattnet. Den är lättstyrd även i stadsmiljö och på parkeringsplatser tack vare sin längd och sitt korta axelavstånd. Alkoven har sina aerodynamiska nackdelar men bilen är ändå förvånansvärt stabil vid omkörningar och sidvind.

Enligt Pössl själva är Concorde Compact en campingbil som passar en familj med två barn. Med tanke på de knappa bagageutrymmena passar den nog ändå bäst för ett par som uppskattar bekvämlighet, och som kanske vill kunna använda den som andrabil på vardagarna.

Relaterade bildspel

Pössl Concorde Compact (2015)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3 l 150 Hk Multijet II
Växellåda: Manuell
Längd/bredd/höjd: 5 412/2 050/3 030 mm
Axelavstånd: 3 450 mm
Takhöjd inne, max: 2 450 mm
Totalvikt: 3 300 kg
Körklar tjänstevikt: 2 810 kg
Lastvikt: 490 kg
Släpvagnsvikt: 2 500 kg 
Bränsletank: 120 l 
Uppvärmning: Truma Combi 4 luftburen värme
Bäddmått taksäng: 2 050 x 1 700 mm
Bäddmått i sittgruppen: 1 960 x
850/780 mm
Isolering väggar/tak/golv: 20/20-35/20
Grundpris: 47 999 €
Pris testad bil: 53 090 €
All in-paket: (inkl airbag för passagerare, 120 l bränsletank, AC förarhytt, elbackspeglar, justerbart förarsäte i höjd, säten i förarhytten i bodelsklädsel) 1 599 €, radioförberedelse och högtalare 299 €, farthållare 299 €, Traction plus 99 €, taksäng med komfortmadrass 649 €, cykelställ 499 €, markis 899 €, Omnistep slideout-trappa 549 €, alternativ klädsel 199 €.
(Husbil & Husvagn har sökt den svenska agenturen för pris men ej fått svar vid pressläggning.)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.