Nästa artikel
Rapido 10 000DFH
Välutrustad och charmig

Rapido 10 000DFH

Publicerad 5 maj 2011 (uppdaterad 13 december 2013)
En husbil med automatlåda är bra att ha i stadstrafik där automatiken skonar förarens kopplingsfot. På landsvägen är det ingen större skillnad, eftersom man ändå växlar så sällan. Tyvärr försvinner också säkerhetssystem som antisladd och antislir när man väljer en husbil som är byggd på Fiats basbil med automatlåda.

Vi välkomnas i ingången av en halvcirkelformad lamprad över dörren. En lucka till höger i inredningen som skulle kunnat vara ett skoförråd, men visar sig gömma en kylbox – mer om den senare. Till vänster i ingången finns ett utdragsskåp för diverse förvaring och ovanpå det ett jalusiskåp som döljer tv:n. Ovanpå tvskåpet finns ännu ett utdragsskåp med mera stuvutrymme. Naturligtvis saknas plats för ytterkläder i omedelbar anknytning till entrén. Det är ju den vanligaste konstruktionsmissen både bland husbilar och dito vagnar. Jackor och andra ytterplagg får antingen slängas på sofforna eller transporteras till garderoberna längst bak i fordonet.

 
Rapido 10 000 ger ett lyxigt första intryck. Ljusbrun lönn blandas med ljusa ytor på skåpdörrar och horisontella ytor. Blanka rostfria handtag på skåp och dörrar förhöjer lyxintrycket som toppas av sittgruppen i ljust skinn, som är extra på det provade fordonet. Naturligtvis finns också andra klädselalternativ att tillgå. Tillbehörslistan för fabriks­montage är ovanligt kort för att vara till en husbil. Anmärkningsvärt är att airbag till passagerarplatsen är extra (ingick i provbilen) men om vi bortser från diverse flärd så innehåller listan gps, ugn med grill och golvvärme till bodelen, ett myggnät för bodelsdörren med mera. Övriga utsiktsöppningar kan som standard täckas med både nät och gardiner. 
Värme och varmvatten kommer från en Alde Comfort gasol/elpanna. Luften sprids genom självcirkulation bakom paneler och från uttag i golvet. På några ställen i bilens främre del hjälper man cirkulationen på traven med fläktförsedda värmeväxlare. När det gäller matplatsen framme i bilen har fransmännens kreativitet nästan slagit knut på sig själv. Åtta personer kan äta och fler än tio kan umgås runt det stora bordet. Det framåtriktade passagerarsätet har två bältade platser och kan dras ut mot vagnens mitt så att den som sitter till vänster kan få fritt knäutrymme. Om man sedan möblerar om allt så kan man av minisoffan till höger ordna en framåtriktad sittplats och med lite pyssel även skapa en sittplats bakom föraren. Även den är försedd med bälte men har ryggen mot färdriktningen. Totalt blir det sex sittplatser med bilbälte – lika många som antalet personer som bilen är registrerad för. Transformationen åstadkommes med hjälp av lösa ryggstöd och dito dynor som får hitta en förvaringsplats när de inte används. Överblivna dynor och ryggstöd får under färd vila sig i sovrummet bak i bilen. Men det är inte slut än.
 
Med bordet nerfällt skapas antigen en bred enkelsäng längs vänstersidan eller en dubbelbädd tvärs bilen. I det första fallet blir det kvar fri passage till förarplatserna eller till den elektriskt manövrerade 140x190 centimeter stora övre bädden. Med dubbelsängen bäddad i dinetten blir det knepigare för dem som sover i den övre sängen att ta sig upp och ner utan att störa dem som sover i undervåningen. Under den lilla tvärsoffan till höger finns ett fack som rymmer en 12/240 volts elektrisk kylbox som kan vara bra att ha vid utflykter eller användas som extra kyl. Man får emellertid inte glömma att stänga av den vid fricamping för den är strömhungrig och tömmer batteriet snabbare än man kan ana. Men laddningshjälp finns under stolen mitt emot. Förutom en värmeväxlare med fläkt som blåser luft på passagerarnas fötter döljer sig här också en EFOY 1600 bränslecellsladdare som vid behov, enligt tillverkaren, kan ladda batterier med 5,4 A. Vid kontinuerlig drift är bränsleåtgången moderata 1,1 liter metanol per kWh. Två 100 Ah batterier finns i sätet bakom förarstolen och där finns också förberedd plats för ett tredje batteri. Vid tillgång till 240 V laddas bodelsbatteriet av en 16 A transformator/laddare. Även i övrigt är det gott om sladdragning i Rapidon. Uttag för ljud och bild finns på inte mindre än tre ställen inklusive i skåpet ovanför kylen där en satellitmottagare kan monteras. Sladdar för inkoppling av eventuella solpaneler är färdigdragna och tvsystemet förberett för satellitantenn.
 
Den kombinerade backkameran, radion, DVD-spelaren med mera kan fjärrzappas och har ingångar för usb-kontakt, ljud och plats för sd-kort. Man kan således med det senare bland annat njuta av dagens fotografier och filmer i den femton tum stora platt-tv:n (extra utrustning) som göms bakom jalusidörren vid ingången. Naturligtvis förutsatt att kamerorna använder motsvarande kortstandard. Hela anläggningen styrs med fingersmekningar och är som de flesta LCD-skärmar omöjlig att se något i – inklusive backkameran – om solen råkar stråla in på den. När vi ändå är inne på den elektriska sidan är det lika bra att påpeka en farlig detalj. Merparten av elsystemets hjärta är överskådligt fastskruvat på väggen i bagageutrymmet. Men det finns inget skydd som kan hindra att det skadas om något i utrymmet skulle slippa loss och börja fara omkring. Det kan bli obehagliga konsekvenser om man, omedveten om haveriet, kopplar in sladden från elstolpen. Men ett skyddande skåp är lätt att snickra till. Pentryt som är 1 200 centimeter brett har trelågig häll med batteritändning och två glaslock. Evakueringsfläkt och två diskhoar av vilken den mindre, på franskt vis, kan användas som avfalls- och rensho. Eluttag och andra kontakter finns i främre hörnet. 
 
Förutom de två skåpen över pentryt finns två utdragslådor för bestick med mera och tre skåp under bänken varav ett härbärgerar en liten sophink. I det största skåpet finns en ganska rymlig utdragslåda. Dessutom finns ett ställ för tre flaskor vin eller vatten efter smak och behov. En lucka i golvet bredvid dinetten ger tillgång till en ”källare” där man kan förvara saker som inte behövs stundligen.
Ännu ett flaskställ finns i utdragsskåpet mittemot köket där ytterligare fyra flaskor har sin plats. Det smala skåpet med sina tre hyllor lämpar sig för förvaring av glas, kryddburkar eller annat som håller måttet. Kyl/frysen är på 160 liter och plats för en mikro eller ugn kan ordnas i skåpet ovanför. Det är ganska smalt i passagen vid köket. 550 centimeter kräver smala midjemått om två skall mötas där. Men varför trängas när det är enklare att släppa förbi varandra.
 
Det bakre utrymmet innehåller sovrum med dusch- och toalettutrymme. Det kan avskiljas från resten av vagnen med en dörr som av designmästaren har gjorts lätt kupad. Med dörren öppen bildas ett ett par centimeter djupt utrymme mot toalettväggen – ett tomrum till ingen nytta. Hade dörren kupats mera hade man kunnat hänga lite kläder eller annat i utrymmet mellan dörr och vägg. Nu är det bara ögonfröjd.
Dubbelbädden bak i bilen håller huvudmåtten 138x193 centimeter, men rundas av i fotändan så där blir det trängre om tårna. Två skåp ovanför sängen, två ganska höga garderober varav den vänstra även innehåller expansionskärlet för Alde-värmaren. Stuvutrymmen i sängborden och ett skåp under sängens fotända är hela sovrumsmöblemanget. Madrassen av Bultex, ett skumplastmaterial, ligger på ribbotten och är fast utan speciella kännbara liggzoner. Detsamma gäller för sängen över förarplatsen. Golvmaterialet i sovdelen och toaletten är av nåtat trä. I övriga bilen har man lagt en plastmatta, som visserligen är praktisk men bör skylas med de golvmattor som är extra utrustning.
Duschutrymmet skärmas av med en rundad ogenomskinlig glasvägg. Utrymmet räcker till för det som det är avsett för. Detsamma gäller för toaletten där det finns plats för både det ena och enklare tvagning. Ett par extra hyllor skulle emellertid inte ha skadat. En lustig detalj är att tvålkoppen är belyst underifrån. Visserligen torkar tvålen fortare fast i den underifrån värmda koppen och trillar då inte ur på gropig väg, men jag tror inte att designern tänkte i dom banorna när den här gimmicken tillkom. Båda utrymmena ventileras genom takluckor. Ytterligare tre skylighter, varav en stor, sörjer för ljus och luft i resten av bilen.
 
Lastutrymmet bak i bilen har en större lucka, 93x81 centimeter, på högersidan och en mindre 74x54 centimeter på vänstersidan. En liten sladdlampa med ljusdioder är fäst på väggen och ett värmeelement sörjer för komforten. Luckan i väggen döljer en extra toalettkassett och det finns flera stadiga fästöglor för surrning av lasten. Härifrån har man också åtkomst till utrymmet mellan golven. Elcentralen är olyckligt placerad till vänster på väggen och kan skadas om eventuell last i utrymmet kommer loss. Cyklar får transporteras demonterade men en liten Honda Monkeybike får plats – om man orkar lyfta in den över tröskeln. 
 
Förarutrymmets båda stolar är klädda i samma material som stolarna i dinetten. Dörren har elhissar till fönstret och backspeglarna med två fält ställs in elektriskt. Även solskydden hissas och halas med elhjälp genom knappar i taket. Direkt innanför dörren finns en enkilos brandsläckare vilket är bättre än ingen alls, men en tvåkilos hade varit seriösare. På passagerarsidan finns en glaskrosshammare inklämd mellan skåpet och taksängen. Passageraren har tre fack och en hylla för att förvara resenödvändigheter och förardelen kan svalkas med den inbyggda AC:n. Nöjescentralen från Pioneer med radio, dvd och backkamera är placerad mitt på instrumentbrädan och omöjlig att handha på ett trafiksäkert sätt. Den beröringskänsliga skärmen och de minimala knapparna gör inte saken bättre. Men anläggningen imponerar med antalet funktioner och är säkert väldigt trevlig att leka med när bilen står stilla. Backkamerans bild visas på samma skärm och försvinner helt vid infallande ljus. Dessutom kan föraren inte se bilden utan att luta sig inåt bilen.
 
Körmässigt bjuder inte Rapidon på några överraskningar. Automatlådan med sina sex växlar stressar av körningen, men vi saknar ett så kallad hill-hold-system som skulle hindra bilen från att rulla åt motsatt håll än vad som växelväljarens placering anger. Vindrutetorkarna har spolning monterad på bladen vilket är bra på sommaren men kan ställa till med besvär i minusgrader. Vi har inte kunnat konstatera exakt hur mycket automatlådan ökar bränsleförbrukningen eftersom vi inte har kört en motsvarande bil med manuell låda. Rapidons färddator visade 12 liter/100 km vid 70 km/h och 14 liter vid 90 km/h, vilket i båda fallen är dryga litern mer vid samma farter än med andra husbilar med samma motorbestyckning och manuell låda.
Tyvärr skramlade det ganska mycket om inredningen vid normal färd och låsen till skiljedörren och till några lådor höll inte riktigt måttet. Några efterjusteringar kan säkert förbättra den detaljen. På slät väg var bullret vid förarens högeröra 72 respektive 74 dB/A i 70 och 90 km/h vilket får anses vara normalt för biltypen. Chassit är Fiats Al-Ko modell för integrerad kaross och försedd med dubbelaxel med ökad spårvidd bak. Det dubbla golvet är delvis byggt runt ramen och innehåller förutom tankar med mera som här i viss mån är skyddade mot kyla. Det finns också stuvutrymmen som är åtkomliga både inifrån och utifrån bilen i dubbelgolvet. Fönstren vid passagerarplatsen framme i bilen är dubbla för bättre värmehållning.
 
Motorrummet nås genom en smal lucka och bakom den är det mycket trångt även för vanliga serviceåtgärder som kontroll och påfyllning av motoroljan. Nästan alla integrerade husbilar dras med problemet men en frambyggd motorhuv som på gamla Taunusbussar skulle öka åtkomligheten utan att för den skull skämma utseendet. Oftast brukar det ju finnas gott om plats mellan förarplatsen och framrutan.
Sammanfattningsvis gillar vi Rapido 10000 för dess eleganta interiör och stora sittgrupp. Fordonet andas både lyx och bekvämlighet. Några mindre genomtänkta detaljer och monteringsslarv med lossnande kardborrlås, skramlande luckor och glappa lås drar ner betyget – men bara lite! 
Rapido 10000DFH

Grundpris: 1 121 000 kr. Pris för testat fordon: 1 186 480 kr.

Modell: Integrerad husbil med dubbla bakaxlar
Basbil: Fiat Ducato 160 hk
Motor: Turbo diesel common rail
Säkerhet: ABS-bromsar. En krockkudde för föraren.
Längd/Bredd/Höjd (yttre): 8 490/2 350/2 890 mm
Totalvikt: 5 000 kg 
Tjänstevikt: 4 200 kg
Släpvagnsvikt: 2 000 kg
Tjocklek väggar golv och tak: 25 mm
Värme: Alde Compact 3010. Gas/eldriven vattenburen värme med varmvattenberedare. 
Bäddar: 1380x1930 mm i aktern. Nerfällbar bädd 1400x1900 mm. Dinettbädd max 1450x1200 mm.
Övrigt: Fem års täthetsgaranti och två års nybilsgaranti. AC i förardelen. Integrerad radio och backkamera i samma enhet. 2 st 100 Ah batteri och 16 A batteriladdare. Ett extra batteri finns som tillval.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.