Bild
Nästa artikel

Solifer Finlandia 730G

Helintegrerad för åretruntbruk

I förra numret provkörde vi nya husvagnen Solifer Zenit 630PH och i det här numret är det dags för tillverkarens helintegrerade husbil Finlandia. De byggs av LMC men utrustas av Solifer och passar vårt klimat.

Till 2013 satsar Solifer hårt på sin husbilsflotta och den halvintegrerade minstingen Solifer Action har till 2013 utökats med tre nya planlösningar och Actionserien är nu uppe i sammanlagt tolv varianter. Inför 2013 har man dessutom släppt tre helt nya husbilsserier. Efter Action kommer den något större halvintegrerade serien med taksäng, Camp, som finns i tre olika planlösningar. Samt serien Emotion, också i tre planlösningar, men utan taksäng. Sist men inte minst har vi det helintegrerade flaggskeppet Finlandia som finns med fyra olika planlösningar. Vi har testat bilen Solifer Finlandia 730G. Siffrorna 730 står för totallängden i centimeter och G betyder att den har ett ”garage”. Ovanför detta garage finns två separata långbäddar som även kan bäddas ihop till en stor dubbelsäng.

 
Solifers husbilar kommer från Sassenberg i Tyskland och de är i princip LMC-bilar med delar från T.E.C. Här finns också LMC:s väggkonstruktion LLT (Long Life Technology) med bland annat en träfri väggkonstruktion. Även om bilen är byggd på en LMC finns många Soliferlösningar i Finlandia. Till exempel inredningstextilerna som är speciellt utvecklade för Solifer. Den viktigaste skillnaden för oss i norra Europa är dock att Solifer valt att utrusta alla sina husbilar med Aldes vattenburna centralvärme där även golvvärmen är vattenburen. En annan standardegenskap för Solifer är den förlängda ramen som tillåter en lastkapacitet på 250 kilo i lastutrymmet och det underlättar även monteringen av dragkrok för den som så önskar. Chassit är den lågbyggda varianten från Al-Ko och som alla deras chassin är det galvaniserat. Vårt testbil är utrustad med Fiats starkare 150-hästars motor. För en helintegrerad husbil i den här storleksklassen känns en motor på 148 hästkrafter som ett minimikrav. Den starkare motorn underlättar omkörningar och med Al-Ko:s chassi blir framfarten dessutom mjukare än med Fiats originalchassi. Den stora integrerade karossen är dock en aning vinglig och vindkänslig vilket märktes tydligare på ojämna vägar. En positiv överraskning var dock att bodelen var så pass bra ljudisolerad och i en hastighet på 85 km/h mätte vi upp 69,5 decibel vilket kan betecknas som väldigt tyst. Nu ska det också understrykas att vägens beläggning påverkar bullret och mätningen gjordes på en aningens sliten väg. Bodelsdörren var det enda stället där det hördes sus och det var även ovanligt att det inte hördes något knirrande från den övriga inredningen.
 
Al-Ko:s bakaxel är utrustad med torsionsfjädring som ger mjuka köregenskaper, åtminstone så länge bilen inte är fullastad. Husbilens yttergolv är tillverkat av glasfiber i stället för trä vilket är en utmärkt lösning för våra tuffa vinterförhållanden. Glasfibertaket är också en trevlig nyhet som ingår i LLT-tekniken från LMC. Det ska till exempel tåla kraftiga hagelskurar bättre än aluminium.
 
Lastutrymmet eller ”garaget” längst bak är 113 centimeter högt och 102 centimeter brett. Inuti utrymmet finns även förvaringsskåp och tre smarta korgar för mindre föremål. Hela utrymmet är belyst av två lampor och det finns också en separat LED-ficklampa. Det smart placerade eluttaget gör att man kan föra in huvudströmkabeln genom en lucka i golvet så att den därmed skyddas. I övrigt verkar alla vred och handtag vara av god kvalitet och det har inte sparats genom att använda billiga detaljer i det avseendet.
Förutom serviceluckorna på utsidan av bilen som går till toatömningen och gasolutrymmet finns det en förvaringslucka på bilens förarsida. Vår provkörda Finlandia hade även takrails och en stege upp till taket samt fästen för ett cykelställ på bakstammen. Vi tar plats i förarsätet och noterar att den stora vindrutan ger utmärkt sikt runtom, men som på de flesta helintegrerade husbilar kan den bli dyr att byta ut om den går sönder. Förarutrymmet är luftigt och den standardmonterade förardörren underlättar in- och utpassering. En nackdel med förardörr kan vara att den är lite svårare att isolera och därför orsakar en viss bullerökning. Sju riktbara luftutblås ser till att hålla vindruta och sidorutor imfria i förarhytten.
Instrumenteringen är Fiats standard och vår bil hade även en backkamera som är tillvalsutrustning.
De två sätena är av det populära fabrikatet Aguti och som alltid bekväma med sina dubbla armstöd och många inställningsmöjligheter. De båda sittplatserna har klätts med Solifers egna textiler men vi gillar inte att det är besvärligt att vända runt förarsätet mot sittgruppen. I testbilen krävdes sänkning av ratten samt frigörning av handbromsen innan det gick att vända runt.
 
Aldes vattenburna centralvärme cirkulerar även i förardelen. Vi rekommenderar dock att installera värmeväxlare mellan bilmotorn och Alde-systemet för att det ska bli helt perfekt. Då går det att värma bodelen när motorn är igång eller förvärma motorn med Alde-systemet under kalla vinterdagar. 
Bussbackspeglarna fungerar oväntat bra till skillnad mot många andra liknande lösningar där de  kan skymma sikten. Den högra spegeln gick dock inte att justera tillräckligt mycket för att vi skulle kunna se hela sidan av bilen. Huvudentrén med bodelsdörren, hallen och insteget känns välplanerad. Här finns garderob, skolåda och ledstång. Trappan, sitter invändigt och insteget är lågt vilket innebär att inget elektriskt fotsteg behövs. Vi kliver in och längst bak hittar vi det rymliga sovrummet med sängen som består av två separata långbäddar som kan bäddas ihop till en dubbelsäng. Sängarna är 204 respektive 190 centimeter långa och bredden 80 centimeter. Bygger man ihop de båda sängarna blir dubbelsängen hela två meter bred. Den eviga kompromissen för bilar med stort lastutrymme stöter vi på även här. Det höga garaget under sängen betyder att man måste klättra upp för att sova och att takhöjden blir i lägsta laget om man sitter på sängkanten. I detta fall hade ett fem centimeter lägre garage förbättrat komforten i sovrummet betydligt. Sängens höjd från golvet är 72 centimeter och avståndet mellan madrass och tak är 82 centimeter. Övriga lösningar i sovrummet känns förstklassiga och vill man undvika den höga sängen finns de tre andra planlösningarna till Finlandia. Sängarnas huvudändar kan justeras så man får en skön läsställning. Den högra sängen kan ”öppnas” och man får hjälp av en gasfjäder som gör det lättare att nå förvaringsutrymmet under. Det finns gott om överskåp och belysningen är utmärkt men i änden av bädden finns tre skåp som är monterade så nära madrassen att man riskerar att slå huvudet flera gånger innan man vant sig.
 
Vi går vidare framåt i bilen och härnäst följer toaletten och duschen som är placerade på varsin sida om mittkorridoren. Den trendiga lösningen där en öppen dusch sparar utrymme jämfört med ett kombinerat badrum fungerar bra i detta fall. Toaletten med många spegelskåp kan stängas separat för sig eller så kan toalettdörren användas för att avskilja sovrummet från resten av bodelen. Något överraskade blir vi av toalettdörren som fångar vår uppmärksamhet. Den är en lättviktare tack vare LMC:s LLT-teknik men trots det nästan lika robust som hemma. Det L-formade köket får godkänt och har rundade former och ett stort utdragbart skåp i apotekarstil. Solifer har installerat dubbla diskhoar och en trelågig spis där spisfläkten också hör till standardutrustningen. Det kan däremot vara lite problematiskt att installera en mikrovågsugn, kaffekokare eller vanlig ugn eftersom skåpet ovanför kylskåpet är reserverat för en tv. Precis som i många husbilar nuförtiden, finns den enda 12-voltskontakten i nämnda tv-skåp.
 
Bilens sittgrupp ger ett utmärkt intryck med sin snygga finish och flera innovativa lösningar. Det finns plats för sju personer runt bordet och sittkomforten är bra även under färd. Man kommer åt stuvutrymmet under sittgruppen genom den lyftbara soffan som hålls upp av en mekanisk hållare. Precis som många andra integ­rerade husbilar har även denna en nedsänkbar taksäng längst fram i fören. Den fungerar mekaniskt med hjälp av gasfjädrar och mäter 145x200 centimeter. Som vanligt måste man fälla ner förarhyttens säten för att kunna sänka ner bädden.
Solifer Finlandia är en omsorgsfull och stadig husbil i sin helhet av en erfaren tillverkare. Det finns inte direkt någon bling-bling i bilen, men utrustningen är väl utvald. Alde-värmen, den träfria konstruktionen och Al-Ko:s galvaniserade chassi är definitivt egenskaper som uppskattas.
Solifer Finlandia 730 G

Grundpris: 807 000 kr

Testad bil: 854 000 kr

Chassi: Fiat Ducato 2,3 liters Multijet, 130 hk, galvaniserat Al-Ko chassi

Längd/bredd/höjd: 770/232/270 cm

Hjulbas: 430 cm

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 3 100 kg

Max last: 400 kg

Standard: stödben bak, kabel till backkamera fördragen, hållare till cykelställ, tv-arm, dubbla airbags, ABS, ESP, ALC, stödben bak.

Tillbehör: Vinterpaket med Alde vattenburen värme/golvvärme m.m. 47 000 kr, komfortpaket med AC i förarhytt, dimstrålkastare, tempomat m.m. 35 000 kr, avantgardepaket med Heki takfönster, komfortstolar, elhiss förardörr, fjärrkontroll förtältslampa, sensor utetemperatur m.m. 27 000 kr

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.