Bild
Nästa artikel

Airstream Bambi 422

Glidare med retrocharm

Den är liten, blank och känd som en stilikon. Dessutom redo för äventyr. Hur klarar Husbil & Husvagns kvinnliga medarbetare en sådan charmoffensiv?

Det är en amerikansk husvagn och den heter Bambi 422.

Bara namnet får en kvinnas hjärta att slå ett extra slag. Kanske är det modersinstinkterna som gör sig påminda, kanske är det den gulliga, dockskåpsliknande uppsynen som väcker barnet i betraktaren.

Husbil & Husvagns spanare består denna gång av tre damer; chefredaktören Carola Eklundh, prao-eleven Maja Tejic samt Husbil & Husvagn-medarbetaren och tillika jänkarmorsan Agneta Mases. Vi är i olika ålder och har olika behov, men vi gillar alla synen av denna minivagn, nytillverkad efter ritningar från 1961. Hur är då Bambi 422 att använda?

För att testa vägegenskaperna drar vi vagnen på olika underlag; asfalterade landsvägar och smala skogsvägar. Bambi glider lätt bakom vår Chrysler, en herrgårdsvagn från 1962.
Husvagnens låga tyngdpunkt, stabilisatorkoppling och en följsam fjädring, håller ekipaget stadigt på vägen även när höstvindarna friskar i. Det är visserligen ingen tur på hal is men Bambi hänger med bra i svängarna.

Efter några kilometer står det klart att kombinationen klassisk amerikanare och en blänkande Airstream, får folk att haja till. Om ekipaget dessutom förs fram av ett gäng tjejer ökar titt-faktorn betydligt. Det ska erkännas att vi njuter av stunden. Väl på plats visar sig Bambi vara lätt att rangera. Undertecknad klarar att provlyfta den 1 320 kg tunga pjäsen – en bedrift som visserligen lämnar djupa röda spår i handflatorna, men också en känsla av stor tillfredställelse.

Vagnens yttre längd är knappt 5,7 meter, medan bredden mäter 2,28 meter. Med dessa mått tar Bambi 422 plats som minstingen i familjen Airstream, en husvagnsklan som föddes redan 1931.

Influenserna från mellankrigstiden är tydliga, formen är aerodynamisk och påminner starkt om dåtidens flygmaskiner. De blanka aluminiumplåtarna är nitade och ger Airstream dess karaktäristiska utseende. En silverkula (Silverbullet) som fascinerat världen i över 75 år och givit den status som designikon med högt samlarvärde. Faktum är att just denna modell, Bambi 422, ingår i den permanenta utställningen på Museum of Modern Art i New York.

 

Till en början byggdes dock vagnen för att fungera som arbetsmaskin, konstruerad i robusta material och formad för att följa naturens lagar. Airstreams grundare, Wally Byam, visste att den låga, rundade profilen med den blanka ytan, skulle skapa bra förutsättningar vid själva dragandet. En glidare i vinden med lång livslängd, eller som marknadsföringen säger: "ett grönt alternativ som kan ärvas i generationer". Säkert ett tungt argument för flera av de 100 000 Airstream-ägare som i dag finns registrerade runt om i världen. Och kanske inte utan sanningshalt, för enligt företaget används närmare 70 procent av alla Airstreamvagnar, som någonsin tillverkats, fortfarande.

 

Bambis invändiga plan-

lösning är överskådlig och utan getingmidja. Faktum är att utrymmet mitt i rummet lämnar gott om svängrum. Här får även de bredaste rumpor plats, något vi testar noggrant.

Direkt till vänster innanför den breda entré­dörren – 66 cm mot normala cirka 50 cm – är det kompakta och funktionella köket placerat.

Här finns en tvålågig spis, diskho och blandare i rostfritt stål samt Smev-ugn med tidsenligt, ovalt ugnsfönster.

Mellan köket och badrumsdörren finns en fläkt monterad i en liten taklucka – en standard i den testade vagnsmodellen.

På motsatt sida köket finns en Dometic kyl- och frysfack som totalt rymmer 105 liter. Ovansidan utnyttjas med fördel som tv-hörna med extra plats för småsaker, kartor och mobil-telefoner.

Till höger om kylen finns en normalhög klädgarderob med en stång klädd i räfflad avloppsslang. En smart detalj som gör att galgarna hänger på sin plats och inte far runt när ekipaget rullar. Inne i garderoben finns även en lampa som tänds manuellt.

Badrummet är ovanligt stort med tanke på hur liten vagnen är. Rakt fram finns handfat och en utdragbar blandare i rostfritt stål. Ovanför finns ett stort och öppningsbart fönster. I skåpet under handfatet ryms extra handdukar och necessär. Där finns också en toapappershållare fiffigt placerad och på lagom avstånd från vakuumtoaletten. Bara att öppna skåpdörren när behoven uträttats och dra av önskad mängd toapapper! Duschen i sin tur är rejäl och tillverkad av formgjuten vit plast med en struktur på golvet som ska förhindra att användaren halkar. Dessutom finns en sittbänk inne i kabinen – bekvämt för den trötte duscharen.

Belysningen består genomgående i vagnen av dubbla taklampor. De har visserligen rätt utseende, men ger ett skarpt ljus som inte höjer mysfaktorn utan endast får betraktas som arbetsljus.

 

vagnens för är inredd med en stor L-formad soffa klädd i ett rött tyg. Under sittdynorna finns en utdragbar skiva som med hjälp av två stödben kan förvandla soffan till en dubbelbädd. Stödbenen i testvagnen bråkar en aning när vi testbäddar, men resten av manövern går smidigt. När det är dags att stuva undan sängen glider skivan enkelt tillbaka utan att bryta naglarna på spanare Eklundh. Det finns också ett litet matbord som rymmer 2–4 personer, att montera vid behov.

 

Golvet i vagnen är belagt med en grå plastmatta. Ovanför köksbänken och soffan/bädden sitter diskreta men tuffa jalusiskåp av aluminium. Bänkskåpen och garderobens dörr är tillverkade i ljus trälaminat medan den tvärställda väggen som avskiljer badrummet från resten av vagnen, samt alla bänkytor, är tillverkade av vitlackerad träfiberskiva. Sidornas innerväggar är däremot en avvikelse från standardutseendet. De är i testexemplaret klädda i den typen av mjuk väggtapet som hittas i vissa svensktillverkade husvagnar och husbilar.

– En miss av tillverkarna, säger Bengt Lennerbert på Campia som importerar Airstream till Sverige. Egentligen ska de invändiga väggarna också vara av blank aluminium, men kanske denna produktionsmiss bidrar till att isolera vagnen ytterligare.

 

Fönstren i denna Europaanpassade Bambi 422 är tillverkade av dubbla plastglas och kommer från Polyplastic. Som tillval finns luftkonditionering. Vagnen har Alde vattenburen värme men ingen golvvärme. Isoleringen är 60 mm tjock.

Utsidans aluminiumplåtar är enligt tillverkaren känsliga för beröring och användaren får snabbt lära sig var och hur man tar i sin ögonsten. Handhavandefel kan annars leda till oönskade bucklor. Fördelen är dock att plåten enkelt kan bytas ut om vagnen får en skada. Då är det bara att borra ut nitarna och byta ut det skadade sjoket.
Mellan plåtskarvarna tittar tätningsmassan fram lite här och där. Tillbaka inne i vagnen noterar vi också att skilje-
väggen mellan köket och badrummet glipar mot ena långsidan. Samma sak med badrumsdörren som inte linjerar med golvet. Passformen är inte millimeterprecis.

 

Misspassningarna till trots ger Bambi intrycket av att vara en behändig reskamrat. När det dessutom visar sig att städningen går på ett kick då vagnen är helt befriad från svåråtkomliga skrymslen och inredd med material som enkelt går att torka av, har spanarna svårt att motstå Bambis charmiga uppenbarelse.

Priset får oss dock att svalna ordentligt – 598 000 kronor, exklusive markis. Ska det bli affär får nog dollarpriset sjunka en bit till. &

 

Carola Eklundh (text) Jonas Gustavsson (foto)