Nästa artikel
Dethleffs Camper Edition 580 V
Husvagnar

Dethleffs Camper Edition 580 V

Publicerad 14 februari 2008 (uppdaterad 18 juli 2013)
Stramt, skandinaviskt ljust och kubistiskt är nyckelorden för Dethleffs senaste vagn i Camper-serien. En vagn som släpps i fyra olika utföranden som årsmodell 2009.

Exteriört skiljer sig nya Camper Edition från Dethleffs andra nyhet, Beduin Emotion, med sina kantiga drag, mörktonade fönster samt dekor i silver och vitt. Toppmodellen i serien heter 580 V och vi tog den enkelaxlade vagnen på en testkörning i södra Tyskland. 

Som förare uppskattar man den kantiga designen när den 250 cm breda och 779 cm långa (totallängd) vagnen skall ställas upp då det är rimligt enkelt att bedöma var hörnen är och hur de svänger ut när det gäller att få in den på en trång uppställningsplats.
Den 1 600 kg tunga (totalvikt) vagnen passar de flesta svenska dragbilar men det krävs E-körkort i de flesta fall om man vill ha just toppmodellen. Dethleffs har lyckats placera tyngdpunkten lågt vilket gör att vagnen upplevdes stabil efter vår testbil, Volvo V70 D5 AWD, även på ojämna mindre vägar.
Väl inne i den uppställda vagnen är den luftiga designen påtaglig. Här är det raka kubiska ytor i ljust träslag och många punktbelysningar som gäller och den stora sittgruppen längst fram är inbjudande med den ljusa klädseln men det behövs inte mycket fantasi för att se riskerna med spilld saft eller vin. 
När det gäller köket är också de fria ytorna och luftigheten påtaglig med en reservation för att det kunde behövts lite fler avställningsytor på bänken över det stora kylskåpet. I och för sig har Dethleffs utnyttjat erfarenheterna från sina designstudier och utrustat vagnen med de nya delade glaslocken över både vask och gasspis men lite mer utrymme hade uppskattats av kocken om han/hon skall förse boende och gäster i den rymliga sittgruppen med middag.
 
Det ganska snålt tilltagna men smakfullt och väldisponersade toalettutrymmet är placerat precis utanför sovrummet i aktern. Ett sovrum med två stora enkelsängar som kan byggas om till en riktigt stor dubbelsäng genom att en skiva dras ut mellan dem. Sovrummet går också att göra extra privat genom att en mellanvägg går att stänga mellan toaletten och själva sovutrymmet.
Just den provkörda modellen är byggd för i huvudsak ett par som då och då har gäster eller barn med sig men annars uppskattar utrymme och komfort medan den något mindre 550 SK är en ren familjevagn med våningssängar på tvären bak och rejält med förvaringsutrymmen för både barn och föräldrar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.