Nästa artikel
Hobby 610 UL Premium
Bakom Hobbys solglasögon

Hobby 610 UL Premium

Publicerad 20 oktober 2011 (uppdaterad 13 december 2013)
Paradigmskifte! Sensationell nyhet! Ja, orden var stora när Hobbys nya modell Premium lanserades. Nu finns de hos handlarna. Vi tar en titt på, och framför allt, i en.

Formgivning är viktigare än någonsin i dagens värld. När det produceras en uppsjö av modeller gäller det att sticka ut om man ska märkas och nå framgång. Man kan exempelvis profilera sig med nyskapande design eller med pressade priser. Hobby gör både och.

 
Designmässigt är det främst de mörka fönsterpartierna som löper runt mer än halva vagnen som först fångar intresset. Vid en närmare granskning visar det sig att det inte alltid finns ett fönster bakom dem. På vår vagn finns det inget fönster fram. Vagnen är i det närmaste helt slät, fönsterpartiet är i linje med karossen och rangerhandtagen är snyggt integrerade. Frampartiet är betydligt mer välvt än övriga Hobbyvagnar vilket ger ett strömlinjeformat intryck. 2010 lanserade Fendt den nya Brilliant. Den var nyskapande på många sätt både vad gällen design och konstruktion. Fendt och Hobby tillhör samma koncern så Premium kan ses som en designmässig vidareutveckling av Brilliant. Hobby är dock mer genomgripande i sitt designspråk. Bakänden på vagnen är ett bra exempel. Fendts variant satte tonen och Hobby tar det ytterligare ett steg. Lamporna känns igen från Fendt med den skillnaden att rangerhandtagen nu är snyggt integrerade i lamporna. Bakifrån ser Premium mer ut som en husbil än en husvagn. Hobbys nya husbil som kommer 2012, Hobby 600, är stöpt i samma form. En annan bilflört hos vagnen är bagageutrymmet bak som nås utifrån. Framparti, tak samt bakparti är tillverkade av plastelement med invändig beläggning av isoleringsskum. Förutom att isolera bidrar skummet till karossens stabilitet. Sidoväggarna är klädda med hamrad aluminiumplåt. Även under ytan har Premium en del exklusiva attribut. Till exempel har de självjusterande Knott-bromsar. De övervakar förslitningen av bromsbeläggen och justerar dem vid behov vilket garanterar att bromsarna tar jämt. Det hela fungerar utan att backautomatiken spärras.  
 
Hur upplevs då vagnen inifrån? Alla fönster är mörka och dessutom varmtonade. Under fotograferingen känner jag mig stressad, jag vill bli klar innan solen går ned. När jag kliver ur vagnen släpper stressen. Efter drygt tjugo år bakom kameran förknippar jag guldigt varma solstrålar med att dagens arbete snart måste avbrytas. Med så kraftigt tonade rutor som dessutom är gula ser det ut som solen snart ska gå ned trots att det återstår många timmar av dagen. Det som stör ljusbalansen inne i bilen är att takluckorna är klara. Där flödar ljuset som vanligt. Mörklägger man takluckorna har man möjlighet att använda hela arsenalen av mysbelysning under den soligaste av dagar. Något som märks extra tydligt på de mörka fönstren är repor och fingeravtryck. Speciellt i direkt solljus. Därför är det extra viktigt att sköta dem rätt.
 
Invändigt känns det mesta igen från Hobbys Prestige-modeller. Inredningen består av trädekor i två olika nyanser. Cappuccino dominerar i köket och den lite varmare Virginia Tulip i salong och sovrum. En del luckor, hyllor, paneler och bordsytor är vita. I köket piggar en liten spegel upp mellan skåpen. 
 
På toaletten finns det så mycket speglar att en blyg person kan få problem att kissa. Förvaringsutrymmena på toaletten är föredömliga. Det går att stuva undan grejer nästan överallt. Personligen hade jag gärna sett något helt nytt även på insidan av denna vagn. Det kanske kommer så småningom? En helt ny sak för mig, och många andra verkar det, är handtagen till luckorna i köket. Innan vi testade vagnen stod den på Elmia och en tydlig lapp deklarerar: ”DRA EJ! Vik handtaget”. Trots de tydliga instruktionerna tar det mig och min kollega Lars en stund att förstå hur det funkar. Problemet är att handtaget ser ut som ett vanligt handtag. Det har ny funktion men gammal design. I övrigt är köket en väl fungerande plats. Flera skåp går att dra ut helt och bänkytan är generös.
 
En del saker och funktioner som i de andra Hobby-serierna återfinns på tillvalslistan är standard i Premium. Bland annat en LCD-panel som styr vagnens utrustning. Nytt för i år är att de viktigaste funktionerna i Aldesystemet kan styras från denna panel. Den vanliga Aldepanelen finns i garderoben.  
Hobby har fått till en designmässig fullträff med sin Premium exteriört. Invändigt ser det i stort sett ut som deras andra vagnar, om än med mörkare gula fönster. Vilka vill då ha en Hobby Premium? Förmodligen en köpare som är yngre än genomsnittet.
Mats Svensson på Hobby fritid beklagar att de inte fått fler barnkammarvagnar tilldelade så här i början 
– Det verkar som de yngre gillar modellen bäst, säger han.
Hobby 610 UL Premium

Grundpris: 269 800 kr

Vår vagn: 307 300 kr
Totallängd: 844 cm
Totallängd kaross: 727 cm
Invändig längd: 655 cm
Utvändig bredd: 250 cm
Invändig bredd: 237 cm
Totalhöjd: 257 cm
Invändig höjd: 195 cm
A-mått: 1 024 cm
Totalvikt: 1 900/2 000 kg
Tjänstevikt: 1 727 kg
Maxlast: 173/273 kg
Antal axlar: 2st
Bäddmått fram: 2st 200x90 cm
Bäddmått bak: 215x144/148 cm
Tjocklek vägg/tak/golv: 31/31/40 mm
Standardutrustning Hobby: Winterhof antislirkoppling, dragstångskåpa, förtältsbelysning, ingångstrappa. Midi-Heki taklucka, tvådelad ingångsdörr, jordfelsbrytare, elektroniskt reglerad strömförsörjning, gasregulator med tryckutjämning, med mera.
Standardutrustning Premium: Extra kraftiga stödben, uttagbar kvalitetsmatta, höj- och sänkbart bord med vridfunktion, pocketresårmadrasser, LCD-kontrollpanel, med mera.
Extra tillbehör vår vagn: Aldepanna 24 400 kr, antennstolpe 3 200 kr, golvvärme 8 250 kr, sängöverkast 1 650 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.