Bild
Nästa artikel

Kabe Royal 560 XL - Tronföljaren Royal

test

Minst i den lyxiga Royalklassen, men det hindrar den inte från att vara lika rymlig och komfortabel som syskonen. Det här är egentligen en Ametist som fått de populäraste tillbehören som standard. Kanske är det därför som Royal 560 XL kört om Ametist och blivit ny kung på Kabes försäljningslista. Supertest från nummer 2 2009 Jimmie Öbom (text) Per Hammarsjö (foto)

Många som först tittar på Kabe Ametist XL väljer i stället en Royal 560 XL, något som kanske kan förklaras med att Royal 560 XL har det mesta som standard.

Skillnaden mot Ametisten är att här ingår dimmer för ljusramp och ljuslister i framgruppens fönster, uttag för utvändig dusch samt stort kylskåp/köldfack på 189 liter. Royal har även takfönstret Heki 2, grillugn med 4-lågig spis och en Dometic centraldammsugare. För övrigt är det samma vagn i grunden. Den vagn vi testat är King Size-modellen som är 2,5 meter bred.

Innan vi kopplar vagnen bakom redaktionens Volvo V 70 rengör vi dragkulan från fett eftersom Royal är försedd med friktionskopplingen WS 3000 från Winterhoff. Att friktionskopplingarna kräver en dragkula som är ren från fett, smuts och färg är en åtgärd som kan vara lätt att glömma om man dragit en äldre vagn innan.

Med allt kopplat och klart går färden vidare ut genom grindarna på Kabes fabrik i Tenhult och siktet är inställt söderut längs en kurvig väg mot Blekinge och Karlshamn.

Även om Royal 560 XL inte är någon bjässe så märks tyngden. Dels för att det är en fullbreddare men också för att den är ganska tung för sin storlek. Första kilometrarna känns aningen ostadiga men lite senare i högre fart går det som tåget. Att det ibland hörs ett klonkande ljud från friktionskopplingen är dock varken ovanligt eller onormalt.

 

Under resan mot Blekinge fick jag den tvivelaktiga äran att göra en undanmanöver och här imponeras jag av utfallet. Vagnen hängde snällt med i höger-vänstern och de väntade efterslängarna uteblev. Frågan är hur det hade slutat med en äldre vagn utan vare sig säkerhetskoppling eller modernt chassi.

En ökning av dieselförbrukningen på ett par deciliter i konstant 80 km/h med vagn påkopplad (1,06 l/mil) jämfört med utan vagn (0,86 l/mil) är acceptabelt. Väl på plats i Karlshamn är det inte heller några konstigheter att backa ekipaget. Skulle man behöva backa i uppförslut öppnas säkerhetskopplingen "ett hack" i vanlig ordning för att vagnen inte ska bromsa.

 

Gasolkofferten är strömlinjeformat integrerad och täcker vagnens fulla bredd. Läckindikator och utvändigt gasoluttag är standard på Kabe. Två P11-flaskor ryms i kofferten som är belyst, vilket även underlättar när jag ska leta fram stödbensveven. Att veva ner går smärtfritt trots att det börjat mörkna. Jag behöver inte ens gå ner på knä för att leta rätt på bultarna.

Royal 560 XL har inga bagageluckor bortsett från skidfacket. Luckan till utrymmet under sängen är tillbehör och kostar 2 420 kronor, nu får man gå in och lyfta på sängen i stället. Den utdragbara "skidlådan" är annars en bra uppfinning. Här finns belysning och en stödpinne som håller upp lådan i utdraget läge. Maxlast i skidutrymmet är 25 kilo om lasten är utbredd på hela ytan. Maxlast på en och samma punkt i skidfacket är 10 kilo.

 

Elboxen, System 3000 från svenska FV Elektro AB, är en viktig detalj. System 3000 har inte bara lättåtkomliga uttag för el och tv utan även en lucka som kan låsas trots att elen är inkopplad. Den skyddar både mot barns nyfikna fingrar och ihållande regn. På insidan finns en 2-polig säkring och separat jordfelsbrytare, vilket ger bättre elsäkerhet jämfört med en del konkurrenter.

Till Royal 560 XL använder jag hela tiden en och samma nyckel oavsett om det är vattenpåfyllning, skidfack eller ytterdörr som ska öppnas. Skönt att slippa en stor nyckelknippa till vagnen. Dörren är en traditionell odelbar modell utan fönster. På insidan finns en liten ficka för vantar eller en frisbee.

Det första jag som gammal väktare lägger märke till innanför tröskeln är IR-detektorn i taket. Den kopplas på med fjärrkontroll och larmar bara ifall någon rör sig på insidan av ytterdörren. Larmet kan därför vara på när man sover eller till och med när man går omkring i vagnen. Jag testade larmet och kunde röra mig obehindrat, tills jag var ett par decimeter från dörren då sirenen satte igång. Förutom inbrottslarm finns även en brandvarnare i sovrummet, medan gaslarm är extrautrustning.

 

Till höger invid dörren sitter klädkrokar som ser aningen klena ut så jag leker barn och provbryter i dem, men finner att de är överraskande tåliga.

Trots att jag befinner mig i Karlshamn har en del snö fallit, därför saknar jag någon form av hård "sparklåda" på utsidan av vagnen för att sparka bort det vita från skorna. Däcket sitter dock nära dörren och fungerar halvbra för ändamålet.

Väl inne igen hittar jag en lucka vid hallgolvet under soffan som inrymmer uppvärmd skoförvaring med urtagbart plastgolv. Bra, men jag saknar ändå någon form av stryktåligt golv innanför dörren. Nu kliver jag direkt in på hallmattan som snabbt blir smutsig och blöt.

Sittgruppen är rymlig med sköna dynor och tillräcklig takhöjd även för längre personer. Att bädda ner sofforna kräver instruktionsbok, åtminstone första gången. Bäddat och klart blir det sammanlagt fem kuddar över som kan stuvas in under bordet. "Nödsängen" är dock inte särskilt jämn att ligga på, men det är priset man får betala om sittkomforten prioriterats med vinklade kuddar. Bädden blir 225 cm lång och 176 cm som bredast (avsmalnande till 159 cm vid den sovandes ben), vilket stämmer med tillverkarens uppgifter.

Under sittgruppen återfinns batteriet samt elboxens insida med säkringar och på motsatta sidan hittas vattentanken och centraldammsugaren. Under sittdynan finns två serviceluckor för bättre åtkomst till vattentanken.

Dammsugaren är en genial finess och den är minst lika kraftfull som hemma. Sofforna går att lyfta så det är lätt att städa under dem. Slangen når inte bara längst bort i vagnen, utan även inne i ett eventuellt förtält. Kravet för dammsugaren är dock att husvagnen är ansluten till en elstolpe.

Till vänster om dörren finns en tv-bänk med dvd-hylla under samt ett förvaringsskåp i botten med jalusidörr. Ovanför tv-hyllan finns ett barskåp med plastdörr och utstansade hål för fem flaskor. Kylskåpet intill är på 189 liter och har ett köldfack som går att plocka ut. En annan finess med kylen är att låsknappen kan "stängas av" och dörren öppnas utan knapptryckning – precis som hemma.

 

Garderoberna längre bak är belysta med ljusslang och den större av dem är ett torkskåp med håligheter ned mot värmepannan under. Här hängde jag min blöta handduk som efter några timmar var kruttorr.

Toaletten längst bak i vagnen har två speglar och gott om förvaring. Personer som kom på besök i vagnen hade dock svårt att hitta de små lysknapparna under tvättstället vilket även gäller en del andra knappar i vagnen som kan vara svåra att hitta. Golvet är plastbelagt och inredningen känns gedigen, men duschen är en nöddusch mitt på golvet med draperi i taket. Bättre dusch finns med andra planlösningsalternativ.

Den fasta dubbelsängen har bra komfort med dels en spiralmadrass på 12 cm och dels en bäddmadrass på 6 cm. Huvudänden går att fälla upp och under sängen finns förvaring åtkomlig genom att lyfta sängen, en kraftig gasfjäder underlättar manövern.

 

Köksdelen består av en arbetsbänk som är 177 cm lång och mellan 61 och 69 cm bred (den är svängd). Det är gott om avställningsytor och det finns skärbräda plus en extra utdragsskiva under matbordet. Lådorna har så kallad soft close och stängs av sig själv sista biten. Spisen av märket Smev är fyrlågig och har en grillugn. Här hade det räckt med tre lågor för att rymma en större kastrull, och grillugnens nödvändighet kan också diskuteras med tanke på att vi campare gärna grillar utomhus. En köksfläkt från Dometic med inbyggd belysning och två lägen drar ut matoset från köket och ett skåp med två behållare för sopsortering tar hand om avfallet även om utrymmet i sig är aningen trångt.

Royal 560 XL har tre takluckor och taket är på insidan klätt med mjuk ljudisolerande stoppning. Isoleringen i väggar, tak och golv består annars av 36 mm ecoprim. I väggarna sitter plastreglar med inbyggda luftspalter på utsatta ställen. Det är en konstruktion som Kabe har sökt patent på. Vidare är tapeterna ventilerande och ska inte heller stänga inne kondens, enligt Kabe själva.

 

Ventilationen är föredömlig; dels finns det en lucka vid sängen som kan vara öppen utan att någon tar sig in i vagnen och dels finns Kabes patentsökta Vario Vent luftintag som regleras med spakar bakom ryggstöden i sittgruppen och vid sängen i sovrummet. Med Vario Vent kan mängden friskluft regleras efter behov genom extra ventilationsöppningar.

Någon brist på eluttag är det inte i Kabes vagnar, och för mig som sitter vid dator och skriver denna text lockar varje nyupptäckt uttag fram ett leende. När mobilen dessutom laddades ur och jag bara hade 12-voltsladdaren med mig så gjorde inte det något, för jag hittade tre 12-voltsuttag i vagnen. Enda stället där jag fick gå över till batteridrift på datorn var när jag skrev stycket om toaletten sittandes på toalettlocket. Min rakapparat kräver däremot eluttag och dygnen i Royal 560 XL har gjort mig rätt skäggig. Kabe själva uppger att lagen förhindrar dem att sätta eluttag i duschrummet. &

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.