Bild
Nästa artikel

Polar 590 tr LB, beprövad modell

TESTER

I nummer 4.2015 testade vi husvagnen Polar  590 tr LB, den minsta modellen som kan husera ett tvärställt badrum längst bak. Nu kan du läsa hela testen här på webben och dessutom kolla in tidigare opublicerade bilder!

En husbil på två hjul

Polar  590 tr LB. Polar lanserade den här planlösningen förra året och först ut var 590-modellen. TR står för Toilet Rear och LB för Long Beds. Eller toan bak och långbäddar på ren svenska.

Den minsta modellen som kan husera ett tvärställt badrum längst bak är just den 590 vi testar. I de kortare modellerna tar toan för mycket plats i anspråk. I alla större modeller finns planlösningen men då i kombination med mer utrustning och utrymmen mellan badrummet och sittgruppen längst fram. 

Till det yttre är Polarvagnen i 2015 års tappning lik föregående år då den förnyades med bland annat en helt ny bakstam. Även inne i vagnen är det sig likt. Färgerna är mörkt trä, vitt och svart. Golvmattan liknar halvstora marmorplattor och ger medelhavsvibbar. 
Entrén, eller hallen om man så vill, är väl rustad för nordiska breddgrader. En smal instegsgarderob är det första man ser och även klädkrokar på dörren och på sidan av överskåpet. Bredvid garderoben finns utdragslådor för mössor och vantar och skor kan stuvas in under soffan till höger via en lucka. 
 
Polars egen manöverpanel är en touchscreen där vagnens funktioner kan styras och statusen för batteri och vatten övervakas. Dessutom finns en ”gå-bort”-funktion som stänger ner de system som inte behöver vara igång och aktiverar dem igen vid hemkomst. Flera funktioner kan även regleras med en smartphone om tillvalet Mobile Multi Control väljs. Precis bredvid finns ett multimediasystem och även Aldepannans manöverpanel.


Vagnens U-formade sittgrupp är densamma i alla Polarvagnar. Under vänster långsidas sittdynor finns vagnens värmepanna och färskvattentank. Den främre soffan upptas till största del av det som är obligatoriskt i sverigebyggda husvagnar, nämligen skidfacket. Under högra soffan finns det som sagt förvaring. Bordet har saxben och kan fällas ner för att bilda sängbotten. På tillvalslistan finns ett bord med en liten utdragbar extra bordskiva.
 
Köket i 590 domineras av en fyrlågig spis med svart odelat täckglas. Det är perfekt för de som gillar att laga mycket mat men lite oflexibelt för de som föredrar arbets- och avställningsytor. De senare kan dock glädjas åt ett apotekarskåp med skiva som ovandel som då fungerar som en förlängning av bänkskivan. Förvaring finns det gott om både över och under bänken och det finns två rejäla sopkorgar. Väggen vid köket är extrautrustad med svart kakelimitation vilket ger fin kontrastverkan mot köket i övrigt som går i vitt.

På motsatt sida finns en stor kyl och frys med ett litet skåp under där batteriet finns liksom ett par utdragbara gallerkorgar. Bredvid kylskåpet finns en tv-bänk med två separata hyllor för exempelvis en dvd-spelare och laddning av mobiltelefoner. Båda hyllorna har separata 230 V uttag vilket är smart. Det finns inget värre än elkablar som likt ormar ringlar sig runt i husvagnen.

Bakom ett draperi mitt i vagnen tar sovrummet vid med två separata sängar. Sänggavlarna är tjusiga med indirekt belysning och vid den ena sängen hittar vi ytterligare ett välplacerat ett 230 V uttag. Överskåpen här liksom de i resten av vagnen är väl ventilerade och har indirekt belysning mot taket samt och belysta hörnor. I taket finns två ventiler men ingen taklucka är vald till denna vagn.

Sängarna har tjocka madrasser som är ganska tunga men det finns kraftiga fjädrar som gör det enkelt att resa dem för att kunna utnyttja förvaringsmöjligheterna under. Även här är det väl ventilerat med luftspalt även mot golvet. Det finns ingen möjlighet att lasta utrustning utifrån i denna vagn men under vänster säng är det förberett för en lucka som kan eftermonteras utan större bekymmer. Det finns ingen stor garderob i 590-modellen men istället finns två garderober ovanför sängarna mot köket till.
 
Det tvärställda badrummet längst bak går från vägg till vägg till skillnad från i husbilar där det ofta finns en garderob
på ena sidan. Till vänster innanför skjutdörren finns en toalettstol med vridbar sits och ett smalt dörrlöst skåp med tre hyllplan. Handfatet är nedsänkt i en bänkskiva med gott om förvaring under och ovanför sitter två överskåp på var sida om en spegel. Till höger är en duschkabin med halvtransparenta plexiglasväggar placerad och eftersom väggarna bakom är av mörkt trä, eller bruna i alla fall, blir det ett ganska mörkt utrymme.
 
Polar säljer husvagnar enligt en enkel grundprincip. Istället för att ha olika serier med olika mängd utrustning skräddarsyr de sina vagnar helt efter köparens behov. Grundvagnen är densamma och sen kan tillbehör läggas till. Det finns naturligtvis paketlösningar som ger rabatt sett till vad de kostar separat. Störst besparing kan göras om Svitpaketet väljs.
 
Den vagn vi testar är något av en billighetsvagn med ett fåtal tillbehör. Största posten är komfortpaketet vilket bland annat inkluderar myggdörr, gas-och brandvarnare, elektrisk handdukstork, ett större kylskåp, cd och dvd-spelare samt en Heki II taklucka. För 12 900 kronor är det ett fynd.

Chassit kommer från BPW och friktionskoppling är standard. Däremot saknar vi IDC som är BPW:s antisladdsystem, men det finns på den långa listan av tillval och kostar 9 900 kronor.

Polar uppger att deras isolering är marknadens mest effektiva. Om det stämmer låter vi vara osagt. Klart är dock att isoleringen är mycket väl anpassad till vinterförhållanden med luftspalter där de behövs och isolerade ramfönster med mera.

Väggar, tak och golv är byggda med reglar av trä och isoleras med tjocka frigolitskivor. Det är en teknik som en del kallar gammalmodig men lika gärna kan kallas beprövad. Precis som med hus är det ingen fara med trä och frigolit i väggar så länge det inte blir fuktigt. Polar ger sju års täthetsgaranti under förutsättning att vagnen fukttestas varje år.

Nu är inte Polar ensamma om den här metoden utan den är vanlig bland husvagnar med några undantag som de andra svenska tillverkarna samt Eriba och LMC. De två senare tillverkarna bygger för övrigt de nya Solifervagnarna. 
 
Ett problem för tillverkare av kvalitetsvagnar är just kvalitén. De håller länge och kunderna byter inte så ofta. Polar har haft vikande försäljning ett bra tag även om 2014 var ett undantag som eventuellt kan ha sin förklaring i ändrade registreringsregler. 

Om företaget ska komma på fötter igen måste nog en hel del ”Polare”, som en del Polarentusiaster kallar sig, ta och se över behovet av en ny vagn. För de som inte kikat in i en Polarvagn på några år kan det vara värt besväret för det har hänt en hel del. Om fler och nya köpare ska slå till kanske en del tillbehör, exempelvis myggdörr och anti-sladdsystem, behöver inkluderas i grundpriset. 
 
Fakta Polar 590 tr LB

Chassi: BPW, enkelaxlat
Säkerhetssystem: Winterhof WS3000 säkerhetskoppling , ATC antisladdsystem
Totallängd/bredd/höjd: 7 950/2 540/2 650 mm
Karosslängd: 6 520 mm
Invändig längd/bredd/ höjd: 5 910/2 360/1 950 mm
Totalvikt: 1 700 kg
Tjänstevikt: 1 450 kg 
Maxlast: 250 kg
A-mått: 10 230 mm
Däckdimension: 195/70R15C 
Isoleringsmaterial: EPS-skum (frigolit)
Isoleringstjocklek: golv/vägg/tak: 44/37/37 mm
Uppvärmning: Vattenburen central- och golvvärme med gasoldriven Alde Compact 3020 med elpatron på 3 Kw. 
Bäddmått: Bak: 90x190 cm + 90x198 cm. Fram: 132/160x225 cm
Garanti: 2 års fabriksgaranti och 7 års täthetsgaranti.
Grundpris: 419 000 kr
Pris testad vagn: 435 850 kr
Tillval som kostar extra: Komfortpaket (LED-stripes i främre fönster, Heki II lucka vid sittgrupp, cd/dvd, 190 l kylskåp, myggnätsdörr, gaslarm, brandvarnare och elektrisk handdukstork) 12 900 kr, klinkermönstrad mörk golvmatta 1 600 kr, kakel-imitation på köksvägg 1 450 kr, täckkåpa på dragstång 900 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.