Bild
Nästa artikel

Polar 620 CTX

Snösäker & klimatsmart polarvagn

Lapplandsproducerade Polar byggs för att klara låga temperaturer. Fabriken har egen klimatkammare och en smått unik regnmakare som utsätter alla vagnar för ett monsunregn av sällan skådat slag. Vi har testat 620 CTX med två sittgrupper.

Med Polar 620 CTX bakom redaktionens Volvo V70 AWD känns färden mot Värmland och Torsby Camping väldigt odramatisk. För att vara en dubbelaxlad husvagn är 620 CTX relativt kort vilket gör den väldigt lättsam på vägen. Goda vägegenskaper tack vare boggin men också tack vare stabilisatorkopplingen från Winterhoff (WS 3000) och chassit från BPW. Det enda jag saknar på detta exemplar är BPW Intelligent Drive Control (IDC) vilket stabiliserar ekipaget med hjälp av vagnbromsen i händelse av hastiga undanmanövrar eller krängningar i hög fart. Med detta tillval monterat skulle Polar 620 CTX få full pott när det gäller vägegenskaperna. Givetvis är det ytterst viktigt att lasta vagnen rätt och även ha föreskrivet kultryck för att uppnå detta, och så var fallet under resan längs varierande vägar mot Värmland från Stockholm.

När vagnen sen ska ställas upp på vackra Torsby Camping, alldeles vid sjön, är den lätt att backa på plats. Vagnens hörn är väl synliga i backspeglarna och överhänget baktill är inte överdrivet stort. Rangerhandtag i metall underlättar hanteringen när man kopplat loss vagnen från dragkroken. Gasolkofferten öppnas snett uppåt vilket är bra, särskilt om man har ett cykelställ på dragbalkarna. Med stödbens-veven i högsta hugg förväntas som så ofta rejält smutsiga byxknän men så är inte fallet, för här syns stödbensbultarna tydligt redan på avstånd. Med bara en lätt ryggböjning vevas samtliga fyra stödben ned mot marken som gör att tillvaron i vagnen blir både rakare och stadigare. Med detta gjort finns tid att betrakta vagnen med den snygga isbjörnen. För övrigt en av branschens mer kända och lyckade logotyper.


Det råder ingen tvekan om att denna vagn riktar sig till vintercampare. Polar 620 CTX har en snygg och ren design utvändigt, längst fram finns en skidlucka med inbyggd belysning och längre bak en tillvalslucka lämplig för trädgårdsmöbler eller packning. Bakstammen på 620 CTX har inget fönster vilket är bra ur täthetssynpunkt eftersom smuts och slask gärna virvlar upp bakom husvagnar. Strömmen kopplas in på förtältssidan i en samlad enhet som även rymmer ingång och utgång för tv-antenn, samt el- uttag. Även toalettkassetten töms på förtältssidan vilket har sina för- respektive nackdelar. Med förtält blir det visserligen väderskyddat och vintertid är det lättare att skotta väg på bara ena sidan av vagnen. Nackdelen är att man måste gå genom förtältet med en full toalettkassett vilket kan störa kräsna gäster.

Vagnens a-mått är 1 062 centimeter vilket är lite ovanligt bland tillverkade förtält på marknaden. Det blir dags atlåsa upp ytterdörren med den fällknivslika nyckeln och även invändigt är första intrycket gott. Ljusa färger i klädseln och även i inredningsträet är en av flera detaljer som ger undertecknad ett brett testleende. Väldigt ofta saknas fickor, hyllor och krokar i många av dagens fritidsfordon. "Varför utnyttjas inte alla dessa tomma väggar bättre?", är en återkommande fråga. Något Polar tagit fasta på, ett smartare fritidsfordon i det avseendet är svårfunnet i dagens läge.

Det som främst aktiverar ansiktets lyckomuskler är den genomtänkta hallen. Den har inte mindre än sju klädkrokar varav tre sitter i en öppen garderob med hatthylla upptill och skohylla nedtill. Som om inte detta vore nog finns en luckförsedd skolåda under soffan, och i dörren en plastficka där till exempel vantar kan förvaras. Doroteafabrikens lösningar för ytterplagg är något som många andra tillverkare borde titta närmare på. Det finns fortfarande många fritidsfordon som inte ens har en enkel krok för höstjackan. Inte minst bland dagens husbilar.

Vanligt när man kommer in i fritidsfordonet är att man vill lägga ifrån sig nycklar, mobiltelefon eller kvällstidning, och dessa platsar på en avlastningsbänk intill hallgarderoben. Bänken tillhör egentligen köket men kan med fördel användas som tillfällig avlastningsyta för entrébestyren.

U-soffan i vagnens front är i detta exemplar klädd i ljust skinn och inbjuder till sittning för 5-6 personer. Nedbäddad mäter sängen 135 x 233 centimeter. Över bordet sitter en taklampa med tre spotlights och dimmerfunktion. I överskåpen finns en indirekt belysning som ger ett mjukt ljus som passar bra när kvällens långfilm drar igång. Belysningen i vagnen är dock inte den bästa och upplevs en aning dunkel av alla som vistas i vagnen. Det beror dels på för få belysningpunkter men också på att lamporna i sig lyser väldigt svagt.

En rejäl mediamöbel för tv och dvd gör att u-soffan är den plats där tv-program bäst avnjuts. Bortsett från det ut- vändiga förtältsuttaget är detta den enda platsen med antenn- uttag. Mediamöbeln, med sin stora tv-hylla, är aningen över- dimensionerad i dessa tider när nästan alla har platta tv- apparater. En nackdel med tv-hylla kontra stativ är att den sistnämnda kan vridas runt så att skärmen kan beskådas även från andra sidan. Fördelarna med en stor mediamöbel, som i Polaren, är i sin tur att den kan dubblera som förvaringsutrymme. Högst upp i denna möbel finns en plats avsedd för mikrovågsugn, vilken är lättkryssad i tillvalslistan men sitter väldigt högt upp till nackdel för kortare personer. En öppen hylla med 230-voltsuttag finns också och under själva tv-bänken finns ytterligare en hylla för dvd-spelaren och en förborrad sladdgenomföring. Längst ner finns slutligen ett luckförsett och rymligt skåp med ett hyllplan.

Den stora fördelen med den testade planlösningen kommer härnäst och det gäller den extra sittgruppen i vagnens mittparti. En del frågar sig varför man ska ha dubbla sittgrupper men faktum är att det finns flera poänger. Dels kan den ena sittgruppen användas för frukost eller som arbetsplats samtidigt som u-soffan används för tv-tittande eller middagar. Ett annat alternativ är att en av sittgrupperna ständigt kan vara nedbäddad i de fall man är fler än två sovande i vagnen. Sist men inte minst ryms minst tio personer att sitta till bords när det vankas kaffe och kaka. Middagsbjudningar kräver dock lite mer utrymme men åtta personer är ingen omöjlighet.

Ovanför den mindre sittgruppen sitter en takplafond och under överskåpen finns två läslampor. När den mindre sittgruppen bäddas ned får man en säng som mäter 101 x 194 centimeter, och där ryms ett nyförälskat par eller några barn. Vill man ha fler liggplatser i vagnens mitt går det att välja ett finurligt överskåp som kan vikas ut till en extrabädd, men då försvinner vitrinskåpet till förmån för en luckförsedd vägg. Mittemot den lilla sittgruppen finns köket inom en armlängds avstånd, gången vid spisen är på det smalaste stället 72 centimeter och på det bredaste 82 centimeter.

Även köket är väl utnyttjat med dubbla skärbrädor, möjlighet till sopsortering samt luckor över diskho och spis. I grundutförandet är vagnen försedd med en trelågig spis medan fyrlågig med ugn finns på tillvalslistan. Köket är lättjobbat med god belysning, 230-voltsuttag, 12-voltsuttag samt både köksfläkt och köksfönster. Ett större skafferiskåp som är anpassat för till exempel ett flingpaket saknas, liksom krok för kökshanduken. En avrinningsyta vid diskhon står också på önskelistan.

Kylskåpet är stort med sina 179 liter varav 33 av dessa utgör frysfack. Skåpet vid golvet under kylen har tre utdragbara gallerlådor lämpliga för underkläder och liknande småplagg. Därefter följer en garderob med ett antal hyllplan där även cirkulationspumpen har sin plats och sist men inte minst ännu en garderob med krokar, galgstång och gallerhylla för småsaker. Kort sagt finns massor av smarta förvarings- lösningar i Polar 620 CTX. Vi fortsätter bakåt till toalettutrymmet där duschkabinen är bortprioriterad då många sköter detta i campingens servicehus. Vill man ha separat dusch finns andra planlösningar, bland annat 620 TR med toalettutrymmet längst bak i vagnens fulla bredd. Då försvinner dock den extra sittgruppen i mitten. Toalettutrymmet i testvagnen imponerar med sin stora mängd krokar och hyllor, faktiskt inte mindre än åtta krokar och en mängd öppna småhyllor, samt tre luckförsedda skåp. En nackdel är dock att toalettdörrens öppningsvinkel begränsas av dubbelsängen utanför. Passagen är endast 44 centimeter och det medför att man får snedda in genom toalettdörren.

Polar 620 CTX är en fullbred husvagn (2,5 meter) men på grund av att den delats in i tre ”rum” med två rumsavdelande väggar hejdas det luftiga intrycket en aning. Dock är dessa väggar försedda med lucköppningar vilket i sin tur lättar upp. Sovrummet kan till exempel stängas för helt tack vare en skjutlucka samt ett draperi. Den så kallade franska dubbelsängen är 147 centimeter som bredast och smalnar av mot fotändan till 135 centimeter. Inte superbred alltså men däremot skön och längden är godkända 199 centimeter.

Under dubbelsängen finns förvaringsutrymme, och sänglyftet underlättas av en hjälpfjädring. Vid huvudet på de sovande sitter Polars nya och praktiska sänggavel med hylla och två inbyggda läslampor. Bakom denna sänggavel kan varmluften passera fritt ända upp i taket, vilket är en förutsättning på en bra vintervagn.

Under överskåpen finns ytterligare förvaring i form av öppna hyllor. Vid sängens fotända sitter uttag för 230 volt samt 12 voltsuttag, och där finns även en tom vägg lämplig för ett väggstativ och tv. Dock finns denna så populära utrustning inte på Polars tillvalslista. Sammantaget är Polar 620 CTX en fullträff i flera avseenden. Den är solklar ledare bland våra testade fritidsfordon när det gäller enkla men effektiva förvaringslösningar som krokar, trådhyllor och extra köksytor i form av till exempel utdragbara skärbrädor. Dessutom är hallen en av marknadens allra bästa i fråga om kläd- och skoförvaring. Polar 620 CTX befinner sig även i toppskiktet både när det gäller väghållning och vinter- egenskaper. Vi saknar dock BPW:s antisladdsystem.

 

Jimmie Öbom (text) Lena Granefelt (foto)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.