Bild
Nästa artikel

Solifer Artic 560E

Välkommen planlösning i Solifer

En lutande front ger ett lågt luftmotstånd men också en begränsad takhöjd i sittgruppen. Det har Solifer löst på Artic genom att placera sängen fram och sittgruppen bak. Vi har provat vagnen i iskallt klimat.

Som alltid när det gäller Solifer så är även Artic 560E en smäckert designad husvagn. Den nya strömlinjeformade och något rundade nosen är inte bara snygg utan resulterar också i ett ännu lägre luftmotstånd. Annars har även bakljusen fått en ny och modern design.

Solifergruppen har under de senaste två åren jobbat intensivt med täthetsarbetet på sina vagnar. Vid fabriken i Dorotea finns en väderkammare där vagnarna får en dusch som motsvarar en normal årsnederbörd. 56 000 liter vatten sprutas på vagnen med olika tryck och under tiden sitter en tekniker på insidan och kollar fuktigheten. SoliferPolar kan bland annat därför ge en sjuårig täthetsgaranti på sina vagnar.

Precis som väntat är Artic 560E lätt att dra och den följer snällt med i svängarna. Eftersom husvagnen är smal är det lätt att hålla koll på trafiken bakom. Det sitter en friktionskoppling av märket WS 3000 på vagnen (tillval) och chassit från BPW inger förtroende trots att vägen under flera mil är väldigt backig, smal och kurvig. Väl framme vid vägens slut är vagnen enkel att rangera med handtag i alla fyra hörn och vid dörren.

 

Den nydesignade och integrerade gasolkofferten öppnas snett uppåt och inte utåt, vilket är smidigt när bilen är kopplad. Det finns utrymme för två P11:or varav en ingår i köpet. Läckagetestare finns också.


Elboxen är en låsbar System 3000 från FV-Elektro sittande på förtältssidan, som dessutom har ingång för centralantenn och antennuttag för den som vill ha tv i förtältet. Några skidboxar eller bagageluckor finns dock inte på Artic 560E. Skidbox är däremot standard på de flesta andra Solifervagnarna, just denna har däremot en något annorlunda planlösning vilket jag återkommer till.

Ovanför ytterdörren sitter dubbla utebelysningar, där den ena är mer allmän och den andra en riktad spotlight mot insteget.

Till alla lås på ytterdörren används en och samma snyggt hopfällbara nyckel. Innanför dörren möts man av en föredömligt designad "hall" med två klädkrokar och en plastficka på dörren, två likadana krokar till vänster på väggen och ytterligare fyra i en öppen garderob till höger. Garderoben har dessutom hål i golvet och ett element under som värmer och torkar kläderna. Där finns även en hatthylla för huvudbonader eller vantar. Inte nog med det för här hittas också två skåp för skor, det ena vid dörren och det andra under tv-hyllan där finare skor har en utvikbar låda.

Det enda som saknas i hallmiljön är ett något tåligare golv innanför dörren när man kliver in med blöta skor. Någon form av belysning som lyser upp kring ytterplaggen hade inte heller skadat.

 

Matgruppen består av en u-soffa längst bak i vagnen med ett stort bord i mitten som fälls ner vid bäddning av extrasängen. Ovanför matgruppen sitter överskåp och öppna hyllor samt manöverpanel och en plats för stereo med två högtalare. Manöverpanelen är av den enklare sorten med dioder och inga mätare för el- eller vattenmängd.

Det finns tre spotlights i taklampan samt tre spotlights för läsbelysning vid sittgruppen. Två stycken 220-voltsuttag samt ett 12-voltsuttag sitter nåbara både från sittgruppen och köket. Köksdelen har gott om belysning och en köksfläkt av märket Baraldi. Skåpet ovanför vasken har tallriksgaller och öppen botten med uppsamlingsfat som gör att disken kan självtorka i skåpet.

För matlagningen finns en gasolspis med tre lågor, och i vår vagn en separat ugn från Dometic (tillval). Två glaslock samt en skärbräda underlättar matlagningen liksom en tom avställningsyta på 30 x 70 centimeter. Det råder ingen brist på skafferier och porslinsförvaring så köket får sammantaget ett gott betyg av hela testlaget.

Bakom kockens rygg finns en smal hylla för platt-tv. Både under och över tv-hyllan finns vitrinskåp med mörka genomskinliga luckor.

 

Längre fram i vagnens färdriktning återfinns efter kylskåpet två garderober. I den ena sitter batterier, i vårt fall dubbla parallellkopplade för att klara några dygns fricamping, samt elbox och cirkulationspump.

Toalettdelen har en handduks-
tork av kromad och eluppvärmd modell (tillval). Plastgolv med värme gör tillvaron ytterst behaglig. Här finns tre krokar för små handdukar och fyra för stora, samt en stång i taket där man kan hänga ett badlakan. Det finns både öppna hyllor och skåp med luckor. Enligt uppgift ska det vara möjligt att duscha men förutom golvbrunnen i plastgolvet och den utdragbara blandaren finns inget som tyder på detta. Ett duschdraperi finns dock som tillval för 200 kronor, vilket känns som ett självklart tillbehör för att skydda väggarna av trälaminat.

 

Det unika med Artic 560E är den tvärställda dubbelbädden längst fram i vagnens färdriktning – en smart planlösning eftersom fronten lutar kraftigt på Solifers vagnar. Med sittgruppen fram, som annars är vanligt, blir huvudutrymmet begränsat för dem som sitter närmast framrutan.

Värmepannan är en Alde 3010 med elpatron. Den sitter under sängens huvudända vilket gör att den hörs tydligt när den startar – en nackdel för lättstörda. Sängen är för övrigt i hårdaste laget och skulle må bra av en tjockare bäddmadrass (tillval). Tyvärr finns varken kontaktuttag eller plats för tv i sovdelen.

Vi klagar på att duschdraperi, säkerhetskoppling och en mjukare bäddmadrass borde ingå som standard. Vi imponeras dock av vagnens "hall" och det genomtänkta köket.

Dygnen i Artic 560E visar att vagnen klarar en yttertemperatur på minus 29 grader. Inget kalldrag alls kunde upptäckas och vagnen klarar utan bekymmer ett par dygns fricamping i absolut vildmark. Åtminstone med nyladdade batterier och två fulla gasoltuber. &

 

Jimmie Öbom (text) Mikael Lundgren (foto)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.