Bild
Nästa artikel

T@B L 400 TD - Blickfångaren

TESTER

I nummer 9.2015 testade vi den speciella teardropformade husvagnen T@B. Läs hela testen och följ med oss in i den!

Blickfångaren

Under sitt årtionde på europeiska marknaden har T@B blivit väldigt populär även om den inte är en storsäljare i Sverige. Till 2016 har den uppdaterats rejält men vår testade modell finns kvar ett tag till i en välutrustad specialversion.
 
 
Vad är det här för ett rymdskepp? Frågade en herre när jag påbörjat min testrunda med T@B. Innan han fick något svar kastade han upp ytterdörren och utbrast – Den är speciell på insidan också!

De små rymdskyttelformade vagnarna från T@B väcker välförtjänt uppmärksamhet och även barn pekar intresserat från bilarnas baksäten. Till och med poliskåren blev intresserad mitt i den finska midsommartrafiken där vagnen testades. De tyckte inte att det var okej att åka på semesterresa med en vagn som bara finns i deras provkörningsregister. Ett exemplar av tidningen räckte dock som bevis att det handlade om en arbetsresa och ett test.

T@B är den minsta modellserien i Knaus-Tabbertfamiljen. Serien består av fyra olika teardropvagnar. Den minsta heter 320 RS och den lite dyrare heter 320 RS White. Båda väger 750 kilo och är därför besiktningsfria. Innerlängden i vagnarna är bara 312 centimeter. Det finns även en T@B_OffRoad-version med en lastvikt på 417 kilo.
 
Den provkörda modellen L 400 TD är den största i serien och även den dyraste. Vagnens innerlängd är knappt fyra meter och ytterlängden är 25 centimeter längre än i de minsta modellerna (224 cm). Med en höjd på 255 centimeter och teardropform kan man gott vänta sig tidigare nämnda rymdskeppskommentarer. Ufointrycket förstärks av vagnens tre runda och ej öppningsbara fönster, ett på höger sida och två på vänster. Varav ett i hygienutrymmet och det andra i främre hörnet med ett fiffigt förvaringsutrymme runtom.


I bakdelen finns ett takfönster som öppnas elektroniskt och som ger naturligt ljus till bädden och mittdelen av vagnen. T@B är lätt och stabil att dra och den bjuder inte på några obehagliga överraskningar på vägen. Vagnen byggs på ett AL-KO-chassi med friktionsdrag.

Stabiliteten påverkas även av bredare däck (205/65 R15). Designen har även en viss inverkan på bränsleförbrukningen. När jag drar en ”normal” vagn bakom min bil brukar bränsleåtgången stiga ungefär en halvliter/mil. Med T@b-vagnen bakom bilen blir ökningen relativt liten.
 
T@B-köket överraskar för det är nämligen enormt i jämförelse med vagnens storlek. På bredaste stället är köksbänken 70 centimeter bred och 127 centimeter lång. Om man lyfter upp förlängningsdelen får man ytterligare 30 centimeter. Dometic-spisen har tre spislågor på rad vilket ger mer avställningsyta framför köksbänken. Vi tycker att två lågor kunde räcka gott i denna lilla vagn.

Under den runda diskbänken finns ett runt skåp och ett lågt apotekarskåp. Dometic-kylen har ett uttagbart frysfack men här har Tabbert-ingenjörerna gjort en liten miss. Eftersom kylskåpsdörren inte öppnas mer än 90 grader på grund av att sängkanten är i vägen kan man inte ta ut frysfacket utan att ta loss hela kylskåpsdörren först.

Överraskningarna tar inte slut i köket. Även garderoben på vänster sida är relativt stor. Den är 130 centimeter hög vilket gör att man kan hänga in långa kappor. Det finns både klädstång och två relativt stora hyllor. Truma S 3004 är placerad under garderoben.

Vid provkörningstillfället i Finland firade landet den kallaste midsommarhelgen på 33 år. Under natten sjönk temperaturen nästan till noll grader och på dagen fick vi inte njuta av mer än 13 grader. Den luftburna värmepanann från Truma räcker utmärkt till att hålla vagnen varm i sommarkylan, även med inställningen på läge ett.
 
Hygienutrymmet tilltalade våra kvinnliga familjemedlemmar eftersom det finns tre stora speglar. Bakom en skjutbar spegeldörr finns ett av de tre runda fönstren som tidigare nämnts. Annars är det dåligt med förvaringsutrymmen men här finns åtminstone en hållare för toalettrullen. Två långa lysrör bidrar till ett trevligt ljus i vagnen.

Teardropformen är en utmaning för ingenjörerna men de har lyckats väl med planlösningen. Alla utrymmen som kräver höjd, som köket, toaletten och garderoben, är placerade i den högsta delen i mitten. Sovrummet har ett brant sluttande tak.Soffan i framdelen har tillräcklig takhöjd.

T@B var ett trevligt sällskap under helgen men resan stördes positivt av övriga trafikanter som ville titta närmare men det skulle man säkert vänja sig vid med tiden. Vagnen bjuder på tillräckligt med utrymmen för två personer. En tredje bädd kan även bäddas upp vid sittgruppen i fronten.

Med testvagnens utrustningsnivå (till exempel två normalstora gasflaskor) kan man även göra längre resor med sin T@B. Tillverkaren har inte kompromissat på några basegenskaper. Det finns plats till ett par veckors packning samt att toaletten och duschen är tillräckligt stora och det går att laga mat i det kompletta köket.

Många som köper denna vagn gillar den speciella designen och har kanske en matchande dragbil. På kontinenten är det vanligt med specialsydda tält just för denna husvagn vilket ser läckert ut även när den står på campingen.
FAKTA T@B L400 TD (2015)

Chassi: AL-KO AKS 1300 (friktionsdrag, tillval)
Totallängd: 5 710 mm
Karossens längd/bredd/höjd: 4 830/2 240/2 550 mm
Innerlängd: 3 940 mm
A-mått: 7 670/7 450 mm
Totalvikt: 1 200 kg
Tjänstevikt: 1 000 kg
Max last: 200 kg
Däck: 205/65 R15
Bäddmått: bak: 1 350 x
1 980 mm, fram: 700 x 195 mm
Baspris, provkörd vagn:
222 500 kr

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.