Bild
Nästa artikel

Hymer ML-T 580

Provkörd

Hymer är tidigt ute med en halvintegrerad husbil baserad på Mercedes senaste version av Sprinter. Det är med spänning vi tar plats bakom ratten för att se vad den har att erbjuda. Från nummer 6.2014

Med dunder och brak presenterades i januari 2014 Hymers nya halvintegrerade bilar byggda på Mercedes Sprinter. På senare år har den oftast bildat bas åt mer exklusiva helintegrerade modeller men undantag finns som de halvintegrerade Adria Polaris och La Strada Nova. Hymer erbjuder till en början två ML-T modeller. ML-T 560 har tvärställd dubbelsäng men vi testar ML-T-580 som har långbäddar. Namnen till trots är båda 695 cm långa. De är 222 cm breda vilket är samma som den Fiatbaserade Hymer Exsis och de byggs enligt samma lättviktsprincip, vilket främst kännetecknas av att möblerna har en kärna av frigolit. I nr 3/2014 testade vi en Hymer Exsis-T 588 och ML-T 580 har i princip exakt samma planlösning fast med lite andra tekniska lösningar. Känslan av Déjà vu förstärks av att bilarna har likadan inredning. 

Sprinter är dryga decimetern smalare än Fiat Ducato så att bygga en smal bil på chassit är ingen dum idé, sidoöverhänget blir då mindre. För det är på väg som denna bil kommer till sin rätt. Det är så nära en personbil det går att komma i en transportbil, som det faktiskt handlar om. Bakhjulsdriften är en fördel i många fall då husbilar ofta har rejäl tyngd på bakaxeln. Motorn i den bil jag kör är fyrcylindrig och ger 163 hk istället för standardmotorn som ger 129 hk. Största motorn är en sexa på 190 hästar. Bilen jag kör är olastad så den går som ett relativt skott. Dessutom har den en sjustegad automat som växlar njutningsfullt mjukt. Men den njutningen har ett pris av 28 900 kronor i pengar och 48 kilo mer vikt. Chassit är en Sprinter standardram med stel bladfjädrad bakaxel. Det ger en ganska hög tyngdpunkt. Axelavståndet är 3 665 mm vilket ger en snäv vändcirkel men ett långt överhäng. I höga hastigheter är den därför sidvindskänslig och upplevs lite darrig vid omkörningar av lastbilar. På mindre vägar i hastigheter upp till 90 km/h trivs den som fisken i vatten.


I förarhytten finns pilotstolar med dubbla armstöd. Armstöden har inget ”minne” utan måste ställas in igen varje gång det lyfts. Stolarna är ganska hårt stoppade och kan snurras. Det finns fyra mugghållare och många stuvfack. Två 12V kontakter finns och handskfacket kan låsas. Bilen har många avancerade säkerhetssystem (se faktaruta) och av de outnyttjade platserna för knappar på instrumentpanelen att döma finns det mycket som bilen kan extrautrustas med. En del tillval som finns till Sprinter kan däremot inte användas i husbilar av monteringstekniska orsaker. Hymer framhåller ofta att deras bilar tillhör de säkraste husbilar som finns. Bland annat utför de krocktester och all säkerhetsutrustning som finns att tillgå till respektive fordon är standard i Hymers bilar. Därför är det lite förvånande att de säkerhetssystem som finns till Sprinter och som tidigare mest förknippats med personbilar, inte är standard utan finns som ett separat säkerhetspaket vilket kostar 11 700 kr extra.

Bodelen byggs med Hymers egna PUAL-teknik vilket förenklat innebär att väggarnas yttre skikt av aluminium och inre skikt av kryssfaner är sammanfogade med ett isolerande polyuretanskum. På baksidan av faneret fästs ankringspunkter av metall eller plast i vilket möbler och armatur kan fästas. Resultatet är en stabil konstruktion utan köldbryggor som dessutom har stor motståndskraft mot fukt. Den testade bilen är extrautrustad med ett skikt glasfiber på taket vilket ökar motståndskraften mot hagel. På vänster sida finns en lucka där det går att lasta saker direkt in i bodelen, dessa saker hamnar då under matbordet. Under samma lucka finns ett till utrymme med plats för tre bodelsbatterier på rad. Med tanke på att all belysning är av strömbesparande LED-typ klarar man sig nog ett bra tag med tre batterier. Entrén har en elektrisk trappa och ett inre ganska grunt trappsteg. Dörren har ett ganska stort fönster som kan mörkläggas och myggdörr finns också. I köket hittar vi ett tillbehör som garanterat tilltalar de som gillar att laga mat. Spisen är nämligen fyrlågig och en av lågorna är i själva verket en elplatta. Dessutom finns det både separat ugn och grill. Nackdelen är att den är tung och tar upp mycket bänkyta. 

I standardutförande finns det en trelågig gasspis. Bredvid köket finns ett smalt men högt kylskåp från Thetford som rymmer 142 liter. I mittgången finns en taklucka med inbyggd fläkt med luftström som kan riktas in eller ut i bilen. Sovrummet har höga långbäddar vilket ger låg takhöjd i sängarna. I gengäld finns det gott om plats under dem till förvaring i såväl garderober som garage. 

Sittgruppen är uppgraderad till en L-soffa och med den följer ett pelarbord istället för ett vägghängt bord. I ett skåp bakom soffan finns tv:n som enkelt kan dras ned. Nackdelen med denna placering är att den endast kan ses från hyttstolarna. Den kombinerade toaletten och duschen är ett ganska stort utrymme med en bänktoa i ena änden och dusch i andra. Handfatet är av marmorliknande kompositmaterial och det har en avställningsyta.

Garaget är väl tilltaget och hela 120 cm högt. Ett par cyklar samsas utan problem med en större mängd övrig packning. Gasolfacket är placerat bakom en panel på vänster sida i utrymmet och nås lätt för garaget har två dörrar. Utrymmet är belyst och uppvärmt men saknar kontakter vilket är synd för det kan vara bra till el-cyklar eller en kylbox. Det finns en knapp för tömning av gråvattnet så kladdiga händer slipper man i alla fall. För de som söker en säker och bekväm halvintegrerad husbil är detta kanske ett bra alternativ. Komforten är hög men det är även priset, speciellt fullutrustad. Vi tycker det är synd att Hymer inte inkluderar körsäkerhetspaketet som standardutrustning. I framtiden, kanske redan i sommar, tippar vi att det presenteras fler ML-T modeller och kanske får även ML-i se ljuset vilket då skulle vara helintegrerade och smala bilar baserade på Mercedes Sprinter. 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 6.14.

Hymer ML-T 580

Basfordon: Mercedes-Benz Sprinter
Motor: 316 CDI 120 KW/ 163 Hk Euro 6 (T)
Chassi: Sprinter med standardram
Växellåda: Automatisk(T)
Säkerhetssystem: Adaptive ESP, ABS, ASR, EBD, BAS. (Separat faktaruta)
Totalvikt: 4 200 kg
Tjänstevikt: : 3 020 kg
Maxlast: 1 180 kg
Max släpvagnsvikt: 1 680 kg
Längd/bredd/höjd: 6 950/2 220/2 900 mm
Axelavstånd: 3 665 mm
Överhäng bak: Ca 2 260 mm
Takhöjd inne: 198 cm
Isoleringsmaterial: Pu-skum 
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 46/35/35 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH med El-patron på 1 800 W
Bränsletank: 75 l
Bäddmått: Bak: 80x194 cm+ 80x187cm. Eller 194/187x205cm
Årsmodell: 2014
Pris från: 776 000 kr
Pris testad bil: 926 800 kr

Standardutrustning bl.a.: Farthållare, panoramataklucka i förarhytt, aluminiumfälgar 16”, Klimatanläggning i förarhytt, komfortgardiner i förarhytt, myggdörr.

Extrautrustning testad bil: Motor 163 hk 11 700 kr, automatlåda 28 900 kr, totalvikt 4,2 t 3 200 kr, lackering hytt metallic ”Graphitgrau” 13 300 kr, frontspoiler och sidokjolar lackerade i hyttfärg 7 000 kr, tak belagt med glasfiber 8 200 kr, elektrisk golvvärme 7 200 kr, tv och multimediasystem 12 900 kr, spis/ugn Thetford Aspire 8 900 kr, komfort L-sittgrupp 5 900 kr, läder- och tygkombination 18 700 kr, mattor 4 700 kr, löst trägolv i dusch 1 800 kr, stämningsbelysning 5 900 kr, takluckefläkt 5 400 kr, extradynor till sängar 4 700 kr, bäddset med överkast och 2 kuddar 2 400 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.