Bild
Nästa artikel

Knaus Sky Ti 700 MEB

Provkörd

Scandinavian Selection kallas de Knaus som säljs i Sverige. Det kanske låter som en kaffesort med det är i själva verket en rad med tillbehör som har valts ut särskilt till de svenska kunderna. Detta gör att priset drar iväg en aning. Frågan är om det är prisvärt? Artikeln från nummer 11.2014.

Knaus utbud 2015 innefattar allt från kompaktbilar till helintegrerade modeller. Sky Ti är en serie halvintegrerade bilar utan taksäng och dubbelgolv vilket gör att höjden med råge håller sig under tre meter. Vi tar en pinfärsk bil på tur i trakterna runt Gävle där bilen står hos Husvagnscenter i Valbo. Planlösningen är en av de populäraste just nu med låga långbäddar och hygienutrymmet längst bak.

Körningen är det inte så mycket att orda om, bilen rullar på fint utan överraskningar. Helt tyst är det inte utan det knirrar och knarrar lite grann. Fiats motor med 130 hk gör jobbet, men de 16 400 kronor som den 148 hk trimmade varianten kostar, skulle vara väl investerade pengar. Bodelen står på Fiats lågbyggda campingchassi och har 16 tums aluminiumfälgar som tillval. Något som förvånar oss lite är att det under bilen finns bitar av plywood som utsätts för både väta och salt. De fungerar som distansklossar mellan bodel och chassi och ska för­modligen se till att golvet inte sviktar. Av snittytan på kloss­arna att döma rör det sig om marinplywood och det ska ju tåla fukt, men rent spontant ser materialet malplacerat ut. Bilen är uppvägd till 3 850 kilo vilket är ett måste för att den ska kunna användas rent praktiskt. Lastkapaciteten med den utrustning som ingår är enligt Knaus 693 kilo. Om bil­en istället hade haft totalvikten 3 500 kilo skulle lastvikten endast vara 343 kilo.

Väggarna har aluminium som ytterskikt medan tak och undergolv är av glasfiberarmerad plast. På den testade modellen består isoleringen av frigolit och reglarna av trä men som tillval finns en träfri väggkonstruktion för 20 000 kronor. Det skulle kanske vara något att inkludera i det skandinaviska paketet?
Till det yttre ser bilen helt ny ut i 2015 års utförande tack vare den nyligen uppdaterade Fiat Ducato. Bilen är extrautrustad med ett stylingpaket som bland annat innehåller mörklackad förarhytt, blanksvart grill samt svarta ramar runt strålkastarna. Det gör att bilen nästan ser lite aggressiv ut men vår bil har ännu ingen registreringsskylt vilket förstärker intrycket. En bit bakom förardörren finns något som Knaus kallar Service Box. Där kan bland annat vatten fyllas och tömmas samt el kopplas in genom ett hål i golvet. Utrymmet är placerat under soffan och vattentanken är specialanpassad så att den inte upptar all plats under soffan för bredvid finns värmepannan, som i denna bil är från Alde. Några som gjort på samma sätt som Knaus är Bürstner som kallar lösningen för Service Unit. Att Bürstner har värvat Knaus förre VD Giovanni Marconi har kanske en del med det att göra.


Det här med att ha värmepannan långt fram är en bra lösning för då hamnar det varmaste vattnet, eller luften om det är luftburen värme, i bilens främre del där den som bäst behövs. Förarhytten är nämligen dåligt isolerad i halvintegrerade bilar och de helintegrerade har stora fönster som kan generera kallras. För att råda bot på detta finns det i denna bil en extra booster under förarstolen och den ger det vattenburna värmesystemet en lite extra skjuts.
I förarhytten är det mesta bekant sedan tidigare förutom en ny modul för flaskor eller muggar under instrumentbrädan. Det stora förvaringsfacket är borta till förmån för den nya varianten. Ska vi vara lite gnälliga kan vi säga att vi saknar den förvaringsmöjligheten. Å andra sidan finns nu det som många har saknat i Ducatohytten nämligen fler flask- eller mugghållare, måhända lite lågt placerade. I nästa generation av Fiat Ducato vill vi se en bättre lösning på detta.

Bakom förarhytten finns en rak soffa som även utgör de bakre färdplatserna. Direkt innanför bodelsdörren finns ytterligare en sittplats i vars ryggstöd tv:n finns och kan dras upp vid tittbehov. Matbordet är vägghängt och har en förlängningsskiva så att alla kan nå. Vi sitter bekvämt men lite väl rakt i ryggen i soffan. Vid sittgruppen finns ett tekniskt dubbelgolv som först och främst hyser diverse teknik men även ett grunt förvaringsutrymme under en av luckorna. Köket är en trevlig bekantskap. Ett avlångt fönster ger ljus och utsikt. Den avlånga spisens tre lågor ligger på rad under fönstret vilket ger gott om arbetsyta framför. Diskhon är rund och ganska liten men det ger avställningsyta runt den istället. En annan yta som kan komma väl till pass finns mellan sittgruppen och köket. Under diskhon finns ett skåp med två rejält tilltagna trådbackar som kan dras ut vilket ger bra överblick. Bilens hall har plats för skor och till vår stora glädje finns det några klädkrokar direkt innanför dörren. Intill finns kylskåpet och bredvid det bilens enda höga garderob. Efter det följer de låga långbäddarna som har olika längd (se faktaruta) Sängarna kan resas och under finns det gott om plats, på den högra sidan av bilen finns även en utvändig lucka till detta utrymme. Mellan sängarna och köket kan en tunn jalusi av pappers­liknande tyg dras för. Den går inte hela vägen ner till golvet mellan sängarna så helt privat känns det inte vilket är vanligt i bilar med denna planlösning. Längst bak i bilen finns det tvärställda badrummet som är riktigt rymligt och erbjuder mycket avställningsytor. Förvaring finns det gott om runt handfatet.

Denna bil är i grundutförande rätt standardbetonad men tack vare den omfattande utrustning som ingår i Scandinavian Selection känns den ändå ganska komplett. Är den då prisvärd? Ja. Konkurrensen är dock stenhård. Det går att hitta både billigare och dyrare modeller från andra tillverk­are med samma, eller väldigt snarlik, utrustningsnivå. Om den träfria väggkonstruktionen som tidigare nämnts ingick skulle den verkligen konkurrera på allvar. 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 11.14.
Knaus Sky Ti 700 MEB

Basfordon: Fiat Ducato Light
Motor: Fiat Multijet II 2,3 l/130 hk
Chassi: Fiat Ducato camping­chassi
Växellåda: 6 växlad manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP inkl ASR och Hill Holder
Totalvikt: 3 850 kg
Tjänstevikt: 2 980 kg (3 157 kg med tillbehör)
Maxlast: 870 kg (693 kg med tillbehör)
Max släpvagnsvikt: 1 900 kg
Längd/bredd/höjd: 7 470/2 320/ 2 750 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: Cirka 2 960 mm
Takhöjd inne: 200 cm
Isoleringsmaterial: EPS
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 40/33/33 mm
Uppvärmning: Alde vattenburen värme, elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 76x200 cm
+76x188 cm. Sittgrupp: 50/
123x212 cm.
Årsmodell: 2015
Pris från: 739 000 kr
Pris testad bil: 750 800 kr
Scandinavian Selection innehåller bl.a: Vattenburen värme från Alde med värmeväxlare till motorn, extra värmepaket under förarstol, elektrisk golvvärme, förberedelse för backkamera, tv-hållare, markis, kylskåp 190 l, öppningsbart fönster i förarhytt, totalviktshöjning till 3 850 kg, farthållare, AC, airbag på passagerarsidan, myggdörr, diverse textilier med mera.
Extrautrustning testad bil: Stylingpaket: Mörklackerad förarhytt, alufälgar 16-tum, spoiler med aluminiumlook, svart ram runt strålkastare, blanksvart kylargrill, LED-halvljus. 11 700 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.