Bild
Nästa artikel

LMC Explorer I 595 Sport Line

TESTER

Explorer I 595 Sport Line uppges vara ett billigare alternativ från LMC. Riktigt så är det kanske inte med alla tillbehör som vår testbil fått. Här är en kort, smidig och mångsidig husbil som vi testade i nr 6.2014.

Till 2014 presenterar LMC begreppet Sport Line som är ett billigare alternativ av integrerade och halvintegrerade bilar. LMC:s lyxigare integrerade modellserie heter nu Comfort Line, men det finns ingen sådan variant av den Explorer I 595 Sport Line vi nu testar. Long Life Technology förkortas LLT och det är namnet på LMC:s konstruktionsmetod. Taket och golvet är av glasfiber och karossens ram består av polyuretan. Isoleringen är av fuktighetsbeständig XPS-skum. Detta har bidragit till två betydande fördelar: högre maximal lastvikt tack vare en lätt konstruktion samt en täthetsgaranti på 12 år om alla fukttester genomförs enligt protokoll. 

Den provkörda bilen är utrustad med vattenburen värme inklusive golvvärme. Det senare ger golvvärme även utan el-stolpe vilket tilltalar fricampare.
Trots att LMC talar om Sport Line-serien som en billig serie så kostar bilen med alla tillval närmare 800 000 kronor, vilket är ganska mycket för en integrerad modell på drygt sex meter. Vid provkörningen visade den korta karossen genast flera fördelar. Eftersom hjulbasen är under 3,5 meter, vänder den flinkt. Överhänget är relativt kort vilket även bjuder till en stadig färd. Sikten i förardelen är utmärkt åt alla håll och speglarna är okej. Det finns en del döda vinklar, men inte lika mycket som i många andra helintegrerade bilar. Ofta är problemet höga och stora speglar och breda A-stolpar. I förardelen fastnar blicken på de nya solskydden. De är steglöst neddragbara ur underdelen av den främre sängen. De skulle dock kunna vara lite bredare. Vid färd är bilen relativt tyst och det har vi även märkt med andra bilar som är byggda med LLT-tekniken. Det förekommer inget onödigt skrammel. Insteget till bodelen är något högt (39 cm), men det hjälper att trappan är relativt djup och att det därifrån bara är 16 cm upp till bodelsgolvet. Garderob finns till vänster om ingången och bredvid passagerarplatsen finns ett utrymme där man kan förvara skor. Bodelens kontrollpanel är placerad på en bekant plats ovanför dörren och på undersidan finns ingångar för tv-kablar. Planlösningen domineras av att allt nödvändigt har placerats på drygt tio kvadratmeter. Det är ganska fantastiskt att det faktiskt finns plats för fyra personer att resa och sova, även om två nog trivs allra bäst. I en sexmetersbil kan inte alla utrymmen breda ut sig och i denna bil får hygienutrymmet stå tillbaka en aning. Duschen är ändå tillräckligt djup och det finns en tvådelad stadig duschvägg. I toalettdelen finns ett högt skåp och under tvättfatet ett mindre skåp med jalusidörr. Förvaringsutrymmena är dock ganska begränsade. Toalettstolen är en vridbar sådan från Dometic men vridutrymmet runtom är inte stort. 


Köksbänken är ungefär en meter lång och hjulhuset stjäl lite utrymme i underskåpen men det finns ändå tre lådor. Överskåp finns det två av. Kyl-frys-kombinationen med ytterligare ett par skåp är placerade mittemot köksbänken. Allt som allt är köket ganska rymligt för en så liten bil. Sittgruppens soffa känns trevlig men överskåpen inkräktar på en del utrymme. Är den som sitter där över 180 cm riskerar denne att slå i huvudet. För övrigt finns ingen sidosoffa vid entrén då det är en liten bil. Bordet är drygt 50 cm djupt och det finns en förlängningsdel som gör bordet 135 cm långt, vilket innebär att alla kring bordet kan nå sin tallrik. Förlängningsdelen kan även vridas steglöst, vilket är utmärkt.

Sport Line är inte utrustad med indirekt belysning, men det finns en del LED-teknik vilket dock endast kommer med tillvalspaketet Avantgarde. Det känns ändå konstigt att denna elbesparande funktion inte är standard i alla modeller. Förvaring är en bristvara om mycket ska med. Överskåpen är relativt stora, men det finns inte särskilt många: fyra runt sängen och två ovanför soffan. Bilens största förvaringsutrymme är bara en meter brett, 69 cm högt och 127 cm djupt. Utrymmet nås även inifrån om sängen reses. Det sträcker sig för all del hela vägen till andra sidan bilen, men då i en smalare form som sträcker sig under toaletten och passar för hopfällda bord och stolar. LMC Explorer I 595 passar bra för två personer. Då finns det en tillräckligt bred säng för båda och hyfsat med plats för bagage. Och framför allt finns den främre sängen där för gäster. I jämförelse med taksängar i halvintegrerade bilar är denna lösning mycket smidigare eftersom sittgruppen inte behöver blockeras. Bilen funkar faktiskt även för familjer men I 595 kan nog bäst beskrivas som ett bredare och rymligare alternativ till en kompaktbil (plåtis). 

Publicerades ursprungligen i Husbil&Husvagn nr 6.2014. 
LMC Explorer I 595 Sport Line

Basfordon: Fiat Ducato Light
Motor: Fiat Multijet 2,3 l/148 hk(T)
Chassi: Al-Ko AMC lågbyggt lättviktschassi.
Växellåda: 6 växlad manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP EBD.
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 750 kg
Maxlast: 750 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 5 990/2 320/2 700 mm
Axelavstånd: 3 450 mm
Överhäng bak: Ca 1 500 mm
Takhöjd inne: 198 cm
Isoleringsmaterial: XPS-skum
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 40/30/30 mm
Uppvärmning: Alde vattenburen värme och golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 123-90x193 cm. främre säng: 143x195 cm.
Årsmodell: 2014
Grundpris: 629 000 kr
Pris testad bil: 778 830 kr

Extrautrustning testad bil: 148 hk motor 28 000 kr, chassipaket 28 800 kr,  avantgarde paket 32 000 kr, 90 l bränsletank 630 kr, Kylskåp 141 l 8 600 kr, vinterpaket Alde 43 000 kr,  vattenburen golvvärme 8800 .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.