Nästa artikel
Niesmann+Bischoff Flair 920 LF
Provkörd

Niesmann+Bischoff Flair 920 LF

Publicerad 8 juli 2015 (uppdaterad 21 april 2017)
Till 2015 får Flair samma läckra design som det mindre syskonet Arto. Flair är en stor husbil byggd på Iveco Daily men med en design som får den att se smäckrare ut än vanligt i linerklassen.
Niesmann+Bischoff har två husbilsserier i sitt sortiment. Mindre Arto byggs på Fiat Ducato medan större Flair, som vi testar här, byggs på lastbilschassit Iveco Daily. Förra året uppdaterades den mindre Artoserien vilket väckte mycket uppmärksamhet. Många frågade sig när det större syskonet skulle få samma läckra design. Flair såg rentav flera år äldre ut än sitt syskon förra året men nu blir det ändring på det. Första gången jag ser nya Flair står jag uppe på en balkong och blickar nedåt mot både Arto och Flairs front. Jag får faktiskt anstränga mig för att se vilken som är vilken. Det måste vara ett gott betyg till stora Flair vars frontparti är avsevärt högre än Arto.

Fronten är som sagt högre på Flair och kylaren större då den stora Ivecomotorn behöver mer kylning. Framlyktor och andra detaljer är identiska på de båda serierna. När jag betraktar Flair och Arto från sidan är det lättare att se skillnad. Flair kan endast fås med två hjulaxlar till skillnad från det treaxlade lillasyskonet. Iveco Daily är till skillnad från Fiat Ducato bakhjulsdriven och Flair har tvillingmonterade bakhjul. Det ska poängteras att även om jag här jämför de båda serierna är målgrupperna helt olika. Flair är avsevärt mer lastbilslik att köra och motorn hörs mer men båda har det gemensamt att de är mycket väl ljudisolerade. Den modell som jag testar denna dag heter Flair 920 LF vilket betyder att den är 9,2 meter lång och har en drottningsäng bak och vanlig soffa fram. Totalvikten är 7,2 ton och lastvikten stadiga 1 300 kilo. Sittande bakom ratten känns den trots sin storlek förhållandevis smidig tack vare god sikt och stadig gång. Det tunga lastbilschassit är vridstyvt redan original och har fått än mer stadga till 2015 tack vare tjockare dubbelgolv med 50 mm yttergolv och 42 mm innergolv. Det ger tystare färd även om Arto med Fiatmotorn är ännu tystare. Möblerna skramlar dock inte det minsta i någon av Niesmanns modeller. Förutom golvet är väggarna värda att omnämnas. De är liksom tidigare av sandwichelement aluminium/styrofoam/aluminium vilket gör dem både vridstyva och välisolerade. I varken Flair eller Arto finns heller några träreglar i karossen.

Testbilen skiljer sig på några detaljer jämfört med de produktionsbilar som kommer att lämna fabriken senare i vinter. Den viktigaste skillnaden är den nya automatlådan från ZF med momentomvandlare som släpps i vinter. Det är en åttastegad låda som de flesta köpare förväntas välja och därför startar inte produktionen av Flair förrän Iveco är klar med den nya växellådan. En viktig förändring till 2015 är att lastluckorna flyttats ned från väggen och istället liknar turistbussarnas lösning. Luckorna är topphängda, isolerade och hanteras enkelt med enhandsgrepp samt gasdämpare. Centrallåset är föredömligt och låser samtliga dörrar och luckor.

Det dubbla golvet ger gott om lastutrymme även om några utrymmen upptas av spännande extrautrustning i den testade bilen. Invid entrédörren finns ett lastutrymme men i testexemplaret upptar Trumas luftkonditionering det utrymmet. På andra sidan entrédörren finns ytterligare två luckor varav den främre rymmer två gasolflaskor. Det nya gasolutrymmet sitter lågt och är lättlastat, dessutom rymmer det Tysklands nya 14-kilosflaskor. Men inte nog med det. Denna bil har gasol så det räcker en hel sommar tack vare en fast monterad gasoltank på bilens vänstra sida. Den extra gasoltanken rymmer 120 liter (50 kg). Ett annat vettigt tillval i testbilen är en fast fekalietank istället för kassettoalett. Med andra ord är testekipaget bra för den som vill klara sig lite längre utan att behöva tömma eller fylla. Vill man istället ha mer lastmöjligheter kan dessa tillbehör självklart väljas bort. Skulle man ångra sig senare går det bra att eftermontera både fekalietanken och gasoltanken. Däremot är det svårare att eftermontera den 170-liters dieseltank som testbilen också är utrustad med. Standard är dock en rejäl 370-liters färskvattentank vilket gör att den lyxiga duschen med ”tropiskt regn” kan användas fullt ut. Likaså det rymliga garaget längst bak där en moped kan transporteras. En annan sak som gör testbilen till fricamparens dröm är att det på taket sitter tre rejäla solpaneler förutom en parabolantenn och flera takluckor. Det är för övrigt av glas­fiber och klarar hagel men också att gå på. Vårt testexemplar är som sagt fullsmockat med tillbehör. Självklart finns en markis och under bilen sitter hydrauliska stödben från J&P Hydraulics. Ett ypperligt tillbehör när allt ska ställas i våg innan nattlägret.

När testbilen ska backas på rätt plats har den precis som mindre syskonet Arto en snyggt integrerad backkamera i emblemet på bakstammen. Det är detaljerna som gör det och att bygga in backkameran på det viset gör också att den hålls renare än en kamera som sitter helt öppet. Sikten i backspeglarna och genom rutorna är mycket bra och nya Ivecoinstrumenten ger mer bilkänsla än lastbilskänsla. Niesmann har också lagt ned möda på att få till en snygg integrering mellan bodel och bildel. Läderliknande material höjer intrycket och det finns gott om förvaring, samt drickahållare i förar- och passagerarmiljön. Stolarna av märket SKA har integrerade bälten vilka kan höjas och sänkas. Stolarna är dessutom något smalare upptill mot tidigare vilket ger bättre sikt för baksätespassagerare.

När stolarna vänts runt känns innermiljön igen. För två år sedan lade Nies­mann+Bischoff ner rejält med energi på inredningen och den håller i högsta grad än i dag. För den som ändå vill variera sig finns hundratals val av tyger, kuddar och dekorationer att välja bland. Golvet är helt plant genom hela bilen och matbordets finurliga konstruktion där det dras isär och vips dyker förlängningsskivan upp i mitten gillas. Vid entrédörren sitter en tv som till i år blivit 24 tum mot tidigare 22 tum. Intill den sitter nya manöverpanelen samt andra reglage för solpanel och värmeväxlare. Köket är sig likt sedan tidigare förutom djupare utdragslådor tack vare att gasolutrymme flyttats. Sopsorteringshinkar, besticklåda, trelågig spis samt utdragbar hylla för kaffebryggare ingår i köksmiljön. Någon köksfläkt finns inte men däremot en effektiv och elektrisk takventil ovanför kockens huvud som snabbt byter ut luften i hela bilen. Många föredrar denna framför en traditionell köksfläkt tack vare dess effektivitet. Ett steg längre bak kommer det imponerande badrummet. Dusch med tropiskt regn och rejäl kabin med gott om utrymme samt handfat med bra förvaring under och över. Badrumsspegeln var tidigare tudelad men till i år består den av en stor spegel vilket gör att den som speglar sig slipper se sig dubbelt. Toalettdörren kan användas för att stänga av mittgången mot köket och en skjutdörr stänger av mot sängen längst bak. Toaletten i testbilen är en stadig spoltoa från Jabsco av porslin vilken känns lika gedigen som den hemmavid. Mittemot toalettstolen finns en vattenvärmd handdukstork samt tre skåp varav ett döljer toalettborsten. Snyggt!

Testet avslutas med ett graciöst skutt upp i den enorma drottningsängen vars madrass mäter 200x150 cm. Att sängen är bekväm behöver knappt nämnas men den tjocka madrassen vilar i alla fall på dämpare från Froli. Från bäddplats kan bilens andra tv-apparat beskådas och jag noterar en skillnad i ljudsystemet där högtalarna fått en snyggare design mot förr.  Att återlämna testbilen till Niesmann+Bischoff känns trist och jag får verkligen anstränga mig för att hitta något att anmärka på vad gäller denna bil. Inte oväntat får det bli priset. 
– Jag har inte råd och det är väldigt störande.
Bäst är kvalitetsintrycket, ljudisoleringen och den moderna designen, numera både invändigt och utvändigt. 

Ursprungligen publicerad i H&H 8.14.

Queen. Sängen är stor nog till både en kung och en drottning.

Resenär. Golvet är plant hela vägen från sängen fram till gaspedalen. Serviceluckor i både golv och längs bilens sidor underlättar.

Hemlikt. Spoltoaletten liknar den i mångas hem.

Niesmann+Bischoff Flair 920 LF
Basfordon: Iveco Daily 70 C17 Euro 5+
Motor: 4-cyl TD, Common Rail Direct, 3 l/170 hk (250 hk tillval)
Växellåda: Automat ZF 8HP (T)
Chassi: Iveco med förstärkt golv av Niesmann
Säkerhetssystem: ABS, ASR, Hillholder 
Totalvikt: 7 200 kg
Tjänstevikt: 5 985 kg
Maxlast: 1 215 kg
Max släpvagnsvikt: 3 500 kg
Axelavstånd: 5 100 mm
Längd/bredd/höjd: 9 270/2 395/3 290 mm
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 50+42/42/42 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3020 vattenburen värme med uppvärmt dubbelgolv, värmeväxlare (T)
Bränsletank: 90 L (170 L)
Bäddmått: Bak: 200x150 cm. Fällsäng fram: 195x140 cm.
Årsmodell: 2015
Pris från: 1 839 000 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.