Bild
Nästa artikel

Rimor Sweden Limited Edition

PROVKÖRNING

Att specialbygga bilar för den svenska marknaden verkar bli allt populärare. Rimor lanserade denna modell för ett par år sedan och den är en riktig storsäljare. Från nummer 5.2014

Rimor tillverkas utanför staden Poggiobonsi i Italien och representeras i Sverige av Lindströms i Bålsta. Det har varit ett lyckat samarbete som 2012 resulterade i en bil speciellt framtagen för Sverige. – Vi ville erbjuda en bil som har det mesta våra kunder vill ha och dessutom till ett bra pris, säger företagets VD John Lindström. Sweden limited Edition heter modellen som har långbäddar och är byggd på Renault Master. I förarhytten skiljer det sig en hel del från en Fiat Ducato som väl kan anses vara normen för en husbil i Sverige. Sittkomforten är okej men det finns bara armstöd på insidan av stolarna. Jag som är 170 cm lång får dra fram stolen ganska långt för att ha kontroll över pedalerna. Själva växelspaken sitter i en utbuktning i den branta instrumentpanelen vilket gör att stolen måste dras tillbaka vid passage bakåt i bilen. På plussidan finns två mugghållare och en 12 V kontakt placerad nära framrutan vid förarplatsen vilket är perfekt för en navigator. Under huven sitter en turbodiesel med 125 hk som ger ett piggt intryck i den olastade bil jag kör. Bilens totalvikt är 3 500 kilo vilket gör att alla med B-behörighet kan köra bilen. Samtidigt begränsas lastvikten till 425 kilo vilket kan vara i minsta laget om bilens fem bältade platser används och de resande har mycket packning. Med två resande är problemet mindre.

Bodelens entré har en invändig trappa med två steg och en ledstång som stöd. Till ytterkläder finns en krok och för vantar och småplock flera småfack. 
Inne i bilen möts vi av en trädekor som är framtagen för just denna specialmodell. Plastmattan är mönstrad med finstavig träimitation som bryts av vita ytor i skåpluckor, bänkskivor samt klädseln i sittgruppen. Bodelen värms upp av en dieselpanna vilket gör att det går att ligga ute länge för de som vill göra det under exempelvis höst eller vår. Eftersom bränslet tas från bilens bränsletank behöver man inte oroa sig för att gasolen ska ta slut. Kylskåp och spis är dock gasoldrivna och ett standardstort gasolfack finns i bilen. Två P-11 flaskor ryms och förmodligen räcker en flaska större delen av en normal säsong. Bilens vattentankar är isolerade och även stödben är standard.

Köket är L-format och har en uppfällbar extra arbetsyta som fälls ut i bilens mittgång. Spisen är placerad i köksbänkens hörn vilket gör att det finns en permanent fungerande arbetsyta intill. Ytan är inte jättestor, men den är bra placerad. Sittgruppen rymmer fem personer med de två hyttstolarna medräknade. Lika många kan sova i bilen om sittgruppen bäddas och två sover i taksängen ovanför sittgruppen. Den är elmanövrerad och motorn är snabb. Mellan bilens främre och bakre del finns en dörr med en rundad och frostad glasruta som för tankarna till en tågkupé av äldre snitt. Den avgränsar de båda ytorna på ett snyggt sätt. I de bakre regionerna finns toalett, dusch och sängar.

Sänglösningen med långbäddar är tveklöst en av de populäraste i Sverige så att just en sådan fick bli svenskmodellen är ingen överraskning. Mellan sängarna längst bak finns en garderob med klädstång. Under sängarna finns förvaring. I sängarnas främre delar finns skåp och längst bak ett stort garage med dörrar på bilens bägge sidor och dessutom en lucka in till bodelen mellan sängarna. I garaget finns det fyra fasta lastöglor, belysning och ett värmeutblås som gör utrymmet varmare under kalla dagar. Försäljningsmässigt är satsningen en succé. Lindstöms säger att de sålt mer än 50 stycken förra året vilket enligt dem gör denna bil till den enskilt mest sålda modellen baserad på Renault Master. En förklaring till det är förmodligen bilens förhållandevis låga pris. 495 000 kronor för en helt ny bil var väldigt konkurrenskraftigt 2013. I år är grundpriset 505 000 kronor och det tillbehör som finns att tillgå är en markis för 10 000 kronor. Rimor Sweden limited Edition är helt enkelt mycket bil för pengarna. Naturligtvis saknas mycket av den lyx och finish som finns i dyrare modeller. Men den ger ett robust intryck och det som behövs finns med. En bil utan kruseduller helt enkelt. Kanske är det många förstagångsköpare som slagit till på denna bil och förmodligen blir det fler. 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 5.14.

Rimor Sweden Limited Edition

Basfordon: Renault Master
Motor: 2,3 l / 125 hk
Växellåda: 6-växlad manuell
Chassi: Renault Master
Säkerhetssystem: ABS
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 075 kg
Maxlast: 425 kg
Längd/bredd/höjd: 7 414/2 340/2 950 mm
Axelavstånd: 4 006 mm
Överhäng bak: ca 2 500 mm
Takhöjd inne: 199 cm(dusch 185 cm)
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 44/30/30 mm
Uppvärmning: Webasto Air top 3500 dieselvärmare.
Bränsletank: 80 l
Bäddmått: Bak: 2 st 80x200 cm /150x220 cm. 
Taksäng: 123x206 cm. 
Dinette-säng: 105x220 cm 
Årsmodell: 2014
Pris från: 505 000 kr
Pris testad bil: 515 000 kr

Standardutrustning bl.a: AC i bildel, Radio/mp3, Farthållare, 230 V golvvärme, isolerade tankar, myggnätsdörr, köksfläkt, stödben.

Extrautrustning testad bil: Markis 10 000 kr.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!