Bild
Nästa artikel

Test av Bürstner Nexxo T 728 G

Provkörd

I Bürstners omfattande utbud till 2015 är Nexxo den mest exklusiva halvintegrerade serien och den byggs nu på ett nytt sätt jämfört med tidigare. Testad i nr 8.2014.

Vid Bürstners fabrik i tyska Kehl testar Husbil & Husvagn som första nordiska tidning en Nexxo t 728 G. Den har höga långbäddar med stort garage bak, vinkelkök samt WC och dusch på varsin sida i bilen. För de som föredrar låga långbäddar finns modellen t 729, då med dusch/WC i samma utrymme. Bilen är omdesignad med ny grafisk profil och takets främre del, som tyskarna för övrigt kallar cappuchino, har en mer aerodynamisk look. Dessutom är övergången mellan tak och vägg snyggare och enligt Bürstner även bättre. Bilen känns extra ny eftersom den är baserad på den nylyfta Fiat Ducato men släktskapet med tidigare årsmodeller är tydlig tack vare en egendesignad front som sitter på alla halvintegrerade bilar från Bürstner.

Det finns en ny lucka mitt på bilens vänstra sida som leder till ett utrymme som kallas service unit. Där kan bland annat vatten fyllas och tömmas samt el kopplas in genom ett hål i golvet. Tjuvar eller busfrön kan alltså inte koppla ur kabeln. Utrymmet är placerat under soffan i sittgruppen och vattentanken är specialanpassad så att den inte upptar all plats. Men var är då vattnet kan man fråga sig? Tanken rymmer ju 120 liter? Förklaringen är att vattentanken är specialanpassad. Den fortsätter ut i det grunda dubbelgolv som finns vid sittgruppen. Vad ni än gör så spika inte i golvet är ett råd som passar extra bra just här. Om tanken är svår att rengöra önskar vi att återkomma till när tillfälle ges att testa det. Anledningen till att plats sparats under soffan är nämligen att värmepannan placerats här. Fördelen är enligt Bürstners tekniker att luftburen värme fördelas jämnare med en centralt placerad panna och dessutom undviks störande ljud i sovrummet. För att ge bättre cirkulation i bilen har även luftsspalterna runt sängen förbättrats och överskåpen är nu ventilerade.


ERBJUDANDE: 


Bodelens väggar och tak är nu helt träfria vilket innebär att reglarna är av plast och isoleringen består av fuktbeständigt XPS-skum. Konstruktionen gör även bilen vridstyvare. Många kanske inte visste att Bürstner tidigare byggt sina bilar med träreglar men så är det.

– Vi har inte haft problem med vår väggkonstruktion men nu är träfria väggar ett säljargument så vi börjar med de här serierna, säger utvecklingschefen Andreas Bork. 

Chassit är en annan nyhet. För första gången provkör vi en bil som byggts på Fiats lågbyggda chassi med axelavståndet 4300 mm. Det har funnits ett tag nu men ingen vi vet har byggt på det förut. Tidigare var chassit med 4035 mm det längsta axelavståndet i Fiats utbud. Vad gör 27,5 cm hit eller dit tycker kanske en del men det gör jättemycket. Bilen klarar höga hastigheter utan att slingra eller svaja och överhänget bak blir kortare vilket innebär att det går att lasta mer i garaget, om golvet är byggt för att husera tung last vill säga. Nackdelen är att svängradien blir en meter större i jämförelse med den cirka tre decimeter kortare varianten. Men det är det värt. Entredörrén är nu 70 cm bred vilket gör det enklare att komma in i bilen med exempelvis två fulla matkassar. Dörren finns i två varianter där premiumversionen har fönster och dubbla lås. Inne i bilen finns ett nytt L-kök som bland annat har nya överskåp som är djupare och konkavt formade så att det finns mer plats för huvudet om man behöver titta rakt ner i såskastrullen.

Kylskåpet är en ny variant som finns i alla Bürstners husbilar om planlösningen tillåter det. Volymen är 145 liter och i det finns ett frysfack som rymmer 45 liter. Kylskåpet är högsmalt och tillverkas av Dometic. Under bilens långbäddar finns garderober och sängbottnarna kan resas vilket underlättar hanteringen avsevärt. Sittgruppen utgörs av en rak soffa och en sidosoffa vid entrén. Vi sitter hyfsat bra i soffan men i vanlig ordning är det lite väl rakt i ryggen för långfärder. En femte bältad sittplats kan nu fixas fram på ett ganska enkelt sätt. Sidosoffan kan nämligen omvandlas till en bakåtvänd sittplats. Det är en kompromiss för det är naturligtvis trevligare att åka framåtvänd men då räcker inte benutrymmet. Nu är det frågan om det är aktuellt med fem åkande i just denna modell som har tre sängar? Det kanske är mer aktuellt i en Ixeo med taksäng eller en helintegrerad bil. Matbordet är stort och kan förlängas med en vridbar del. Alla fem runt bordet får då tillräcklig bordsyta. Sammanfattningsvis kan sägas att Nexxo är rejält moderniserad vad gäller det tekniska och estetiska. Vad den kostar och exakt vilken utrustning som ingår i det priset är inte bestämt när denna tidning trycks. Faktarutan nedan hör till den variant av Nexxo med chassit som har totalvikten 4 000 kilo. 

Ursprungligen publicerad i H&H 8.14.
Bürstner Nexxo T 728 G

Basfordon: Fiat Ducato Heavy
Motor: Fiat Multijet 2,3 l/130 hk
Växellåda: Manuell
Chassi: Fiat Ducato Maxi campingchassi
Säkerhetssystem: ABS 
Totalvikt: 4 000 kg (T)
Tjänstevikt: 3 160 kg
Maxlast: 840 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 490/2 300/2 800 mm
Axelavstånd: 4 300 mm
Överhäng bak: Ca 2 242 mm
Takhöjd inne: 1 980 mm
Isoleringsmaterial: XPS-skum
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 50/30/30 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 med elpatron
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 80x200cm + 80x195 cm. I sittgrupp: 110x211 cm
Årsmodell: 2015
Pris från: 759000

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.