Bild
Nästa artikel

Westfalia Columbus 640 E

Provkörd

Westfalia är på gång att lansera sitt modellprogram i Sverige och på Elmia i höst kommer de olika modellerna att visas. Bland de finesser som Columbus 640E kan visa upp är den vattenburna golvvärmen något som ger skön boendekomfort.

Westfalia är ett välkänt fabrikat som är på väg att etablera sig i Sverige. I deras program finns kompaktbilar på flera olika bas­fordon från VW, Mercedes och Ford. Columbus som vi testar är byggd på Fiat Ducato. Westfalia kommer för övrigt även att visas på Elmiamässan i höst. Det första jag lägger märke till när jag tittar på testbilen är den vinröda lackeringen som utstrålar ett sobert och diskret intryck samtidigt som det sticker ut från mängden. Medan jag står och pratar med representanten från Westfalia om denna Columbus 640E kör en kopparfärgad husbil förbi och när vi sedan går genom de 12 000 kvm stora fabrikshallarna dyker fler lackvarianter upp.
– Det är en trend att det kommer fler färger än vitt, säger Götz Rutenkolk som är marknadschef på Westfalia. 

Det blir väldigt tydligt vad han menar när vi senare går förbi rader av färdiga husbilar på fabriksparkeringen där ungefär hälften är lackade i någon kulör.
Columbus inredning går i blankt vitt med inslag av nötbrunt trä. Stolarna är klädda i ljust tyg med mörkare grå inlägg och soffan bakom framstolarna är mer att betrakta som två sammanfogade stolar. När jag för första gången ser bilen sitter inte bordet på plats utan det ligger i sitt förvaringsutrymme ovanför förarhytten och sätts fast på sedvanligt sätt i en skena på väggen. Golvet under bordet rymmer också ett förvaringsfack medan golvet i resten av bilen är lägre.

Takfönstret ger trevligt ljus vid sittgruppen och när det blir mörkt så finns två LED-lampor, dock ej riktbara, som lyser upp vid väggen. Det finns även en lodrät ljusramp i hygien­utrymmets vägg. De två skåpen ovanför bordet är lämpliga för porslinet då det inte finns så många skåp i köksdelen. Köksmodulen rymmer en tvålågig gasolspis samt en rund ho. Det belysta och utdragbara kylskåpet, som enbart går på el, har ovanligt nog öppningen på köksmodulens kortsida och har formen som en ganska djup låda. Även om kylskåpet med sin djupa form är svårutnyttjat är det praktiskt att det kan nås utifrån. Det finns inga överskåp vid spisen och inte heller något högskåp vilket ger ett luftigt intryck men också mindre med förvaringsutrymmen. Bakåt i bilen efter köksmodulen finns ett lägre skåp med två lådor, det enda skåpet i nötbrunt trä samt en keramikhällsliknande skiva. Bredvid detta ett likaledes lågt skåp som rymmer gasolen. Här sitter också styrpanelen för värme och andra funktioner samt ett av de två eluttagen. Det ljusbeiga golvet har vattenburen uppvärmning och det är väldigt skönt även om det redan hunnit bli 20 grader utomhus så här sista dagen i mars i Moseldalen. Dieselvärmaren arbetar tyst förutom när den för en kort stund ska värma upp en helt kall bil. Skillnaden mot gasolvärme är inte märkbar.
Vid taket ovanför sängen sitter tre överskåp längs med bilens passagerarsida och under dessa finns en ljusramp samt separata, icke riktbara lampor.


Sängen går att utnyttja på lite olika sätt. Det är två långbäddar med en modul i mitten vilket gör att bädden är ganska fyrkantig. Tvärdelen som är längst bak går att vika upp så att bakdörren nästan helt och hållet täcks, det enda som då syns är den nakna delen av låsmekanismen vid taket. Sover man ensam i bilen räcker det kvarvarande utrymmet gott men sover man två blir det väl trångt. Vill man ha mer plats skjuts sängen framåt så att tvärdelen kan fällas ner och man får en kunglig bädd vare sig man sover på tvären eller på längden – med modulen mellan långbäddarna på plats. Det enda som kan ställa till problem är gardinerna som då kan få sig en törn av fötter eller kudde. Vill man hellre ha två traditionella långbäddar så fungerar även det utmärkt.

På det exemplar av bilen vi testade fanns en kollision i inredningen som angavs som ett monteringsfel på exemplaret. Mellan sängarna fanns ett förvaringsutrymme på golvet som samtidigt utgjorde ett trappsteg för att på ett enkelt sätt komma upp i de ganska högt placerade sängarna. Samtidigt fanns det förvaringsutrymmen längsvis under sängarna men på grund av podiet gick inte de undre luckorna att öppna. Vad denna inredningsmiss berodde på fick vi aldrig något klart svar på men det är uppenbart att de inte fungerar i kombination. Ovanför sängarna sitter ett takfönster som även det går att öppna samt dubbla gardiner, en mot mygg samt en mörkläggning på samma sätt som på övriga takfönster. Att bakersta delen av sängen kan fällas upp gör att garaget kan få extra höjd, bra om man exempelvis behöver ha cyklar med sig. Däremot blir man tvungen att förvara dessa utomhus om man vill utnyttja långbäddsmöjligheten nattetid. Nu fortsätter vi på bilens förarsida där det sitter två överskåp. Mellan dessa överskåp och hygienutrymmet finns en klädstång för lite längre plagg, något motsvarande inbyggt utrymme finns inte.

Hygienutrymmet har bakom den stora spegeldörren ett handfat framåt samt en toalettstol med en mycket smidig odör-lucka. Duschdraperiet fästs med tryckknappar och duschmunstycket, som även är kranen i handfatet, fästs med en sugpropp i taket. Där finns även ett takfönster och hygienutrymmet ger ett fräscht intryck. Golvet är mycket stabilt och tillverkat i glasfiber. Dörren har spegelglas även på insidan och går att öppna både inåt och utåt men öppnas den inåt slår den dock i toalettstolen. Tanken med att kunna öppna dörren inåt i hygienutrymmet är att öka utrymmet vid spisen då gången är smal som i alla kompaktbilar.

I hörnan hygienutrymme/sittgrupp sitter en snygg lodrät ljusramp som lyser såväl mot sittgruppen som inåt hygienutrymmet. En nackdel med denna designmässigt snygga detalj är att om man behöver utnyttja toaletten när det är mörkt tänder man lyset även vid stolarna. Dessa stolar kan för övrigt vikas ut till en bred enkelsäng. Om du vänder dig om och går ut efter att ha fällt ut det elektriskt styrda trappsteget kan du sätta fast bordet i en skena på köksmodulens utsida. Det gör att du inte behöver ha med dig något separat campingbord utan det räcker med stolarna. Kombinerar du med en markis, som inte är originalutrustning, får du en bra uteplats i och med att skjutdörren är så pass bred. Du når förvaringsutrymmet bak genom de dubbla dörrarna på bakgaveln där du även har remmar för att på ett enklare sätt kunna hantera sängens läge. Dock krävs det att du förberett inne i bilen om du skall fälla ner den bakersta delen då du inte når dit när du står där bak. Luckorna för toatömning och påfyllning av vatten är placerade i anslutning till hygien­utrymmet och lösningen fungerar utmärkt. Gråvattentömningen sker med en spak på vänster­sidan och avloppet sitter centrerat mitt under bilen.

Förarmiljön är välkänd, Westfalia är byggd på Fiat Ducato och vårt testexemplar var utrustad med en 2,3 liters motor på 150 hästkrafter. Kraften räcker väl till och egenskaperna är väl kända från andra bilar byggda på samma chassi. Exemplaret var utrustat med vanlig radio och saknade backkamera samt multimediaskärm. Detta finns dock som tillval. Med tanke på uppdateringen som Fiat Ducato nyligen haft pressvisning på kommer förarmiljön att genomgå förändringar till årsmodell 2015 med bland annat nya stolar och mindre förändringar på instrumentpanelen.

Westfalia Columbus 640E är en trevlig och väl genomtänkt bil vars inredning mer präglas av luftighet än gott om skåputrymmen. Det finns smarta detaljer som den uppfällbara bakre delen av sängen men samtidigt gör det att vissa skåp blir oåtkomliga. Det går heller inte att kombinera uppfällbar bakre sängdel med bäddade sängar vilket gör att det lätt blir rörigt i bilen. Skåpluckorna håller hög finish och det uppvärmda golvet är underbart skönt. 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 7.14.
Westfalia Columbus 640 E

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Fiat Multijet 2,3 l/150 hk
Chassi: Fiat originalchassi
Växellåda: 6-växlad manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP, dubbla airbags.
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt i grundutförande: 2 996 kg
Maxlast i grundutförande: 504 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 5 998/2 050/2 600 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Takhöjd inne: 198 cm
Uppvärmning: 4,8 kW dieselpanna, vattenburen golvvärme
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 197x200 cm Bäddad soffa: 180x110 cm
Årsmodell: 2014
Pris: 685 000 kr

Utrustning i testad bil: Isofix fästen för barnstol i bak­sätet, spegelskåp, 4,8 kW dieselvärmare med 4 konvektorer plus golvvärme, vinterpaket m.m.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.