Allt om Cabby LB 24

Husbilsmodellen Cabby LB 24 från 2008 var en halvintegrerad husbil med separata långbäddar och badrummet allra längst bak i bilens hela bredd. En planlösning som senare skulle bli den mest sålda på den svenska marknaden och ibland kallas för “Skandinavisk planlösning” på andra marknader där den inte alls fått samma popularitet. Cabby byggde husbilen på Renault Master ihop med bakchassit från AL-KO och den hade på sedvanligt vis från Cabby dugliga vinteregenskaper med god isolering och vattenburen värme. Företaget Cabby startade år 1964 när Tore Nilsson ritade ett förslag på en husvagn som 1967 skulle bli Cabby Husvagnar AB. Den första serietillverkade vagnen var Cabby 400 som konstruktionsmässigt var före sin tid. Det var nämligen så att Tore Nilsson var skeptisk till träreglar och Cabby använde istället polyuretanskum som sprutades in mellan ytter- och innerväggar. Konstruktionen var stark och fukttåligare än många andra. Cabby blev en succé och fabriken i Kristinehamn var på sin tid en av Europas modernaste. År 1976 sålde Cabby 3600 husvagnar vilket blev företagets rekord genom tiderna. Sedan vid krisen 2008 följde rekonstruktion av företaget och det blev svårt att komma på fötter igen. Den definitiva konkursen kom 2016 och sedan dess tillverkas inga Cabby längre. Själva varumärket och reservdelslagret köptes upp av SoliferPolar. Under åren 2003-2009 tillverkades även husbilar hos Cabby. Annars var tillverkaren känd för att vara tidig med många smarta lösningar och de var mycket välutrustade med flera olika säkerhetslösningar från AL-KO som standard.

På Husbil & Husvagn har vi just nu:

Totalt 1 artiklar om Cabby LB 24

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.