Vintercampa med en fiat ducato från 90 ?

3 inlägg 0 nya
markus.w.olsson
Vintercampa med en fiat ducato från 90 ?

Hej!

Jag och min sambo ska prova på att vintercampa nu för första gången. VI har en Fiat Ducato från 90 som är i väldigt fint skick. Jag tänkte berätta hur vi har tänkt göra och se om det finns någon som kan ge lite synpunkter på det hela? om vi har tänkt rätt eller fel.

Vi ska stå på en camping och ha tillgång till elstolpe alltid. På taket tänkte vi lägga frigolitskivor för att förhindra värme från att smita ut allt för snabbt. Över frigolitskivorna ska vi lägga en tjock pressening för att förhindra fukt från att komma in. Presseningen ska sträcka sig ner över hela huven. I bilen ska vi lägga ett lager med liggunderlag på golvet för att isolera underifrån. Hytten tänkte vi stänga av helt med en skiva från taket till golvet samt en filt av något slag utanpå skivan. Till fönsterna i hytten har vi en isolermatta på insidan. Vad gäller fönsterna i bodelen tänkte vi ha tjockt militärtyg som gardiner, uppe i alkoven tänkte vi sätta igen fönsterna helt med liggunderlag för att isolera mer. Vad gäller värmen funderar vi på ett element, en 1200w värmefläkt samt en värmefilt till sovalkoven.

Tror ní detta kommer fungera?

Sen är det som så att vi har 2 st bilbatterier till bodelen, det ena har slutat fungera men strömmen fungerar sålänge man har en elstolpe ikopplad. Behöver jag byta ut det batteriet eller fungerar det att bara ha elsladden ikopplad så att elen kan gå igenom batteriet för att man ska kunna driva element, fläckt mm. ?

Vi är riktiga nybörjare på detta så alla tips välkomnas :)

Hälsningar

Markus & Sandra

Jimmie Öbom

Hej Markus och Sandra!
Jag vill nämna en viktig sak och det är att se till att inte sätta igen ventilationen i ert fordon. Det sitter viktiga ventiler i väggar, tak och ibland även under golv som inte bara har med er egen lufttillgång att göra utan även krävs till fordonets apparatur. Särskilt gasoldriven sådan. Att "försluta" ett fritidsfordon för mycket, i jakten på värme, kan vara direkt livsfarligt om det görs felaktigt.
Ett nytt/fungerande batteri kan också vara lämpligt ifall det blir strömavbrott av någon anledning. Annars är det som ni antyder just förarhytten, fönster, dörrar och luckor som är de stora värmetjuvarna i många fritidsfordon. Det finns även isolerande täcken som spänns fast över hytten och de som även täcker framdörrarna har jag positiv erfarenhet av.
Lycka till och hoppas ni får till en bra lösning!
Mvh Jimmie Öbom, Husbil & Husvagn

Leif Rehnvall

Har en tid bott i husvagn vintertid på fast campingplats. Jag gjorde så här för att få luft in under vagnen. Lade presenning på marken under för att slippa fukt underifrån. Grävde ner en 10 cm grov grön slang, drog elledningen i den Såg till att snö och regn inte rann ner i röret! Så satte jag styrolit runt hela vagnen. Satte en värmefläkt under som var termostatstyrd (ca 17.-18 grader) för säkerhets skull hade jag fjärrstyrning på uttaget. Givetvis hade jag gjort lucka så att jag kunde komma in och kontrollera anordningen. Temperaturen på golvet var behagligt även vid -25. Diametern på röret var satt med tanke på det hål som fanns i anslutning till gasolkaminen, om jag skulle ha behov av att köra den! Ca 7-8 m lång slang. Genom självdraget i husvagnen så fördes frisk luft, uppvärmd av den värme som alstrades av kabeln in under vagnen, som sen värmdes av värmefläkten!
[img=8932]

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.