
Provkörd: Carthago Liner-For-two 53 L är en riktig lyxyacht
Vi har tittat närmare på Carthagos top-of-the-line som är byggd på bakhjulsdrivna Iveco. Den får beröm för flera viktiga egenskaper.
De ”omvända” planlösningarna med en stor loungesittgrupp i aktern och sovavdelning framtill har blivit allt mer populära hos premiumtillverkare som Frankia och Hymer.
Och till 2019 kommer även Carthago med sin nya modellserie Liner-For-Two.
Liner-For-Two visades i prototypstadiet i början av året men nu kommer den färdiga Liner-For-Two i två olika längder men nästan samma planlösning. Dels den kortare på 7,8 meter (Liner-For-Two 53) och dels den längre på 8,5 meter (Liner-For-Two 53 L). Den kortare 53:an byggs på Fiat Ducato med AL-KO lågramschassi eller som tillval på Iveco Daily.
Den längre byggs på ett treaxlat AL-KO eller som tillval på Iveco Daily med tvillinghjul bak. Den enda skillnaden i planlösningen är att L-varianten har en stor avlastningsyta allra längst bak, bakom soffryggen.


Vi har tittat närmare på den största bilen i serien, Liner-For-Two 53 L byggd på Iveco Daily 53 C. Detta är även Carthagos allra största modell i nuläget eftersom HighLiner utgår 2019.
De flesta kommer troligen köpa Liner-For-Two byggd på Fiat/AL-KO men betalar man en slant extra så erbjuds ett stadigt Iveco Daily-chassi med bakhjulsdrift och tvillingmonterade bakhjul. Dragvikten blir då 3500 kilo mot Fiats 1800 kilo och lastvikten – 2,1 ton!
Fördelen med det bakhjulsdrivna Iveco-chassit är, förutom bättre lastförmåga, även bättre dragbilsegenskaper och god bärighet på mjukt underlag tack vare tvillinghjulen. Med andra ord ett bra boende för dig som ”släpar” en racingbil eller häst bakom husbilen.
Under pressvisningen så fanns alla varianter att skåda intill varandra och det är först svårt att se skillnad på dem, men bilarna på Iveco är högre än Fiat-varianterna och utrymmet i dubbelgolvet skiljer också någon centimeter. Det är cirka 30–50 cm nyttjandeutrymme från ”golv till golv” beroende på var i bilen man mäter.
Jag börjar med att öppna alla luckor på utsidan och imponeras direkt av förvaringen i golvet där det är lätt att lasta långa och skrymmande föremål. Luckor finns på båda sidorna om bilen.
Så även till garaget som enkelt rymmer både cykel och scooter, där finns också en utedusch för att spola av cykelhjul, djur och människor. Jag saknar bara lastöglor (ska dock finnas enligt faktabladet) och det hade varit fint med fack eller relingar för garagets småprylar.
Jag fortsätter runt bilen och till skillnad från många andra lyxliners finns det förardörr på denna och det är skönt när man ska tanka.
Jag kliver dock in genom ”huvudentrén” där det är ett par yttre steg och ett inre för att komma upp. Direkt innanför dörren ser jag ännu en lucka i golvet där jag genast dyker ner och finner en rejäl potatiskällare.



Entrén går direkt in i köksavdelningen och det andra jag lägger märke till är den läckra barliknande avgränsningen mellan kök och sittgrupp.
Denna avgränsning döljer även en smart utdragsförvaring och på sidan sitter en klassisk bilstereo. (Men visst ser sådana lite omoderna ut i dag?).
Kylskåpet rymmer 130 liter plus den separata frysdelen på 30 liter, som i sin tur toppas av en gasolugn.
Ett steg längre bak breder bilens stolthet ut sig i form av ”C-lounge” som Carthago själva uttrycker det. Sitsen närmast köket har en knapp på ryggstödet som styr elmotorerna som skjuter ut en halvliggande schäslong. På platsen saknar jag bara vindruvor och lite tjänstefolk. Nåja. Men det lär nog bli en plats att kivas om när tv:n på 40 tum hissas ur bänken mittemot.
På bakväggen missar ingen de båda vitrinskåpen med glasdörrar för öppen beskådan och under dessa finns en stor yta med fack för laddning av datorer och surfplattor. Denna yta saknas helt i den kortare versionen av Liner-For-Two.
Jag tar några steg längre bak… förlåt… fram i bilen och där väntar ett rymligt badrum där mittgången kan stängas av åt båda hållen.
Duschkabinen är cylindrisk och har vacker bakgrundsbelysning och inom räckhåll finns en rymlig garderob. Förvaring är inget det lär vara brist på i denna bil och detta gäller även kläder och toalettartiklar.



Längst fram finns inte oväntat förarutrymmet, dock ett trappsteg längre ned. Förarmiljön i Iveco är trevlig och ratten i träimitation ger extra lyxkänsla.
De breda stolarna har mjuk stoppning och rejäla armstöd. Bilen är luftfjädrad så det lär inte vara något fel på komforten, även om jag inte provkör.
När det blir sovdags är det bara att stänga för gardinerna i hytten och fälla framsätena.
Därefter sänks den rymliga bädden ned med en knapptryckning. Det som sänks ned är två rymliga långbäddar som vilar på lådhurtsar under. Det känns mycket stadigt och tack vare skjutväggar hindras insyn från förarhytten.Vid sängens fotända finns förutom en vägghängd 24-tums tv även två smala fönster som släpper in ljus.
Ska man anmärka på något i den här typen av planlösning är det att det blir lite sämre utsikt. Både från sittgrupp och sovrum. Annars är det en smart lösning som ger härliga ytor och något som många kallar myskänsla.
Kanske är Liner-For-Two en lämplig kandidat för den som vill bo heltid i husbil – inte bara tack vare lyxkänslan utan även tack vare en enastående förvaring och lastvikt.





Läs mer om:
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
RegistreraDet här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
Läs mer