Nästa artikel
Dessa husbilar berörs av återkallelsen
NYHETER

Dessa husbilar berörs av återkallelsen

Publicerad 16 februari 2018 (uppdaterad 20 februari 2018)
Även ungefär 15 000 svenska husbilsägare berörs av den återkallelse som Fiat gör för Ducato. Initialt sker dock inget utskick till berörda ägare utan Fiat Professional uppmanar ägarna att själva kontrollera detta.
Vi pratade med Bengt Appelqvist på Fiat Professional om hur återkallelsen av Fiat Ducato påverkar svenska husbilsägare. Då Fiat levererar husbilschassit till en bobilstillverkare uppkommer några speciella förhållanden då Fiat inte levererat husbilen till Sverige utan till exempelvis Tyskland där bodelen byggts.

Det innebär att det är svårt för Fiat att ange hur många sverigeregistrerade bilar som berörs men det torde vara cirka 15 000 fordon. Totalt berörs dock 200 000 bilar men det gäller alla Ducato som lämnat fabriken oavsett till vilket land de exporterats och nu återfinns i. Fiat har skickat information till sina kunder, det vill säga bodelstillverkarna (exempelvis Adria), som i sin tur kontaktar respektive lands importörer. Dessa kontrollerar därefter vem som köpt husbilen och när viss tid gått kommer Fiat att skicka ut en påminnelse till de som inte på egen hand har tagit bilen till verkstaden och åtgärdat felet.

Det svenska bilregistret innehåller inte uppgifter som gör att de berörda bilarna kan identifieras får vi till svar av Transportstyrelsen. Eftersom det fabrikat bilen åsätts är bodelstillverkarens vet helt enkelt inte bilregistret vilka husbilar som byggts på ett visst chassi och har en viss typ av motor, som exempelvis Fiat Ducato. De kan se vilken klassificering motorn har, exempelvis euro6, drivmedel, cylindervolym och effekt men inte fabrikat. I lagteknisk mening räknas nämligen motorn som en "reservdel" som kan bytas ut utan att fordonet ska registreringsbesiktigas. Detta trots alla lagkrav om avgasrening. Basfordonets CoC-referens finns heller inte sparad i bilregistret.

När en husbil säljs uppmanas ägaren att registrera sig på Fiat Professionals hemsida, fiatcamper.com, där man själv kan kontrollera om ens fordon är berört. De som inte registrerat sin husbil vid köpet kan göra det i efterhand och där kommer alla tekniska åtgärder som Fiat bedömer berör fordonet att visas. För den kontrollen behöver du chassinumret som finns angivet på registreringsbeviset. När fordonet lämnas in på en verkstad som är ansluten till Fiat Professional kontrolleras det mot databasen men registreras inte, det måste ägaren själv göra. Felet åtgärdas kostnadsfritt oavsett vilket land husbilen ursprungligen sålts i men är inte husbilen såld genom den svenska officiella importören kan ägaren inte räkna med att bli nådd via brev.

Det är anslutningen till Intercoolern som kan läcka vilket gör att motorn tappar laddtryck och därmed effekt. Fiat bedömer att motorfelslampan kommer att tändas men felet är inte kritiskt och ger inga följdfel. Observera dock att om motorfelslampan tänds måste det inte vara detta fel som är orsaken till det! Felet berör samtliga motoralternativ för fordon som tillverkats efter 9 januari 2015 och har euro6 motorer. Från och med februari 2018 är felet åtgärdat från fabrik men notera att detta gäller basfordonet, chassit ska bli till en husbil varför husbilar levererade långt in på 2018 kan komma att behöva åtgärdas. Något stoppdatum för återkallelsens giltighet är inte satt så står din husbil uppställd och avställd är det ingen omedelbar brådska, tänk dock på att det kan vara klokt att kontrollera problemet innan du gör en längre semesterresa då det plötsligt och kraftigt påverkar motorns prestanda.

Felet är okomplicerat att åtgärda och tar normalt 12 minuter i arbetstid. Reparationen är kostnadsfri men ägaren förväntas själv ordna så bilen kommer till verkstaden.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.