Nästa artikel
Ny generation Carthago chic c-line
2022

Ny generation Carthago chic c-line

Publicerad 27 juli 2021 (uppdaterad 27 juli 2021)
Till 2022 får vi se en både exteriört och interiört uppdaterad chic c-line som blir lättare och mer komfortabel.
Fler valmöjligheter är en av nyheterna som Carthago lyfter fram när de presenterar sin uppgraderade version av chic c-line unför 2022. Uppgraderna berör både interiör och exteriör.

C-line får anses som Carthagos storsäljare och utgör ryggraden i deras produktion. Det är inte någon modell man gärna gör stora förändringar i utan utvecklingen tar mer tag tag i det de ser med efterfrågan av olika planlösningar och allmän trendförskjutning, det som oftast marknadsförs som en modernisering.

Inredningen beskrivs få en ny inriktning men det nya färgalternativ, utöver de tre tidigare, fortsätter att vara i ljusa färger, skåpstommarna är lackade i matt elfenben medan skåpdörrarna blir blanka i samma kulör. Detta blandas med dekor i akacia. Men det är inte enbart nya färgalternativ som tillkommit, själva arkitekturen har också fått en översyn. Den L-formade sittgruppen ger nu ett luftigare intryck och över förarkabinen kan man förstås fälla ner den stora dubbelsängen.


Även köket har fått sig en översyn, där ser man en ny svängd bänkskiva och nya överskåp vilket ger bättre avställningsyta. Lådorna har blivit bredare och det finns plats för en ugn om man vill välja till det.

Sovrummets nya arkitektur ansluter till kökets mjukare former och utöver fler skåp har en spegel placerats vid sänggavlarna. Taket är ljust, vilket ger en känsla av mer rymd, och väljer man planlösningen med långbäddar finns möjlighet att välja till ett TV-skåp.

Det finns dock flera modellalternativ och väljer man
 chic c-line I superior får man en inredning i yacht-stil vilket ger ett helt annat intryck.

Alla chic c-line-modeller får en ny 63 centimeter bred entrédörr kallad premium two 2.0” XL med dubbla lås, en insida med panel och ett stort fönster.

Chic c-line A-Class finns nu med dubbla bakaxlar på Mercedes och modellalternativen finns till en längd på 8,5 meter och den byggs på AL-KOs låga chassi.

Viktreduceringen ligger runt 20 kilo för de flesta versioner utan att man gjort avkall på stabilitet eller kvalitet. Lättmetallfälgar och litium-jon-batteri bidrar förstås till detta.

De Fiat Ducato-baserade bilarna får den nya Multi-jet 3-motorn på 2,2 liter som uppfyller Euro 6d och Euro VI-E. Den har vidare elektrisk styrservo och fler assistanssystem. Nämnvärt är farthållare samt start-stop funktion som standard. Väljer man Iveco Daily uppfyller den Euro VI-E och där finns möjlighet till en rad tillval. Där kan nämnas den elektriskt kontrollerade luftfjädringen med variabel dämpning och det nya röststyrningssystemet.

Vill man snofsa till det lite grand kan man även välja till en annan grill.

 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.