Bild
Nästa artikel
Redaktionsbloggen

Ett öppnare Frankrike

18 maj 2020
Efter 54 dagars hårda utegångsrestriktioner börjar det lätta i Frankrike och vårt team på plats har varit ute och vädrat husbilen. Och konstaterar att de nya reglerna är som gjorda för husbilsåkare.

Tyska Dethleffs säljer massor av husvagnar i andra länder och till 2019 har de inspirerats av den svenska marknaden. De satsar därför hårt på nya Generation Scandinavia. En serie bestående av tre vagnar. Korta familjevagnen 545 QMK och tvåaxlade bjässen 695 BQT med kök i fronten är en lyxvagn för par.

Den vi tittar på heter 655 RFK och den har ett helt eget rum för barnen i vagnens akter. Jag kliver in genom den 70 cm breda entrén och direkt till höger fångas jag av Aldepanelen med lägen i displayen. Mycket i denna vagn är byggt efter önskemål från handlare i ­Norden. Så även den vattenburna värmen. Däremot finns ingen ­instegsgarderob men väl tygfickor för vantarna, ett skoskåp samt krokar för jackor.

De smarta överskåpen smalnar av nedtill vilket ger mer rymdkänsla utan att inkräkta på förvaringen. Skåpluckornas ljusa men ändå varma färg harmonierar bra med de antracit-gråa överdragen i soffan. 

Förutom det synliga så har vagnen vad Dethleffs kallar ”Airplus”. Alltså ventilation runt skåp och möbler för bättre vinteregenskaper.

En neutral exteriör som knappast höjer några ögonbryn.

Det mesta är bekant för den som kört en husbil baserad på Fiat Ducato. Trädekor var ett tillval som fanns 2012.

Mellan 2007 och 2014 hade Fiat Ducato höga strålkastare.

Det mesta är bekant för den som kört en husbil baserad på Fiat Ducato. Trädekor var ett tillval som fanns 2012.

Mellan 2007 och 2014 hade Fiat Ducato höga strålkastare.

Jag tittar på nya Maxia 660 WQM på en mässa, men har också sett den i Sverige. Det första som kan sägas är att denna vagn troligen kommer att väcka berättigad uppmärksamhet när den rullar in på landets campingar. Hobby är ett populärt fabrikat och märkets nya dubbelaxlade top-of-the-line skapar nog en hel del habegär.

Det stora svarta glaspartiet som smeker hela fronten och fortsätter upp mot taket gör att vagnen ser ut som en cool hjälm med tonat visir. Den integrerade gasolkofferten ser just väldigt inbyggd ut och rangerhandtagen ser nästan ut att vara "urgröpta" ur karossen.
Annars är vagnen mer diskret än den gamla modellen Premium som fanns förr med sina svarta fält och tvålkopps­liknande kropp.

Det som Thomas och Mita värdesätter mest med husbilen är just mobiliteten och friheten. Dessutom är det en billigare boendeform jämfört med hus.

– Den enda nackdelen är väl egentligen att vi har mindre förvaringsutrymmen här, särskilt för kläder. I övrigt har vi inte behövt avstå från någonting. Vi har ungefär samma levnadsstandard som tidigare med den skillnaden att vi pensionssparar 10 000 kronor varje månad numera. Det hade vi inte utrymme för tidigare, berättar Thomas.

 

Planen som de två nyss fyllda 50-åringarna har smitt, är att gå i pension några år tidigare än genomsnittet. Sedan vill de ägna sig fullt ut åt det mobila husbilslevernet. Resorna kommer i huvudsak att gå söderut, försäkrar Mita.

– Vi ser särskilt fram emot att resa till varmare breddgrader under vintrarna. Vem vet, vi kanske hittar något drömlikt ställe där vi slår oss till ro ett tag?

Faktum är att insidan på denna plåtis känns både ljus och rymlig. Det lägre placerade kylskåpet ger som sagt en bra arbetsyta som är några centimeter högre upp än resten av köksbänken. Denna yta var uppskattad under vår resa och vi använde den platsen flitigt när det skulle hackas grönsaker. Den traditionella fällskivan på sidan om köksbänken finns kvar och den är bra som avlastningsyta. I Malibu är den dessutom väldigt stabil och hamnar i uppfällt läge i samma höjd som resten av köksbänken.

Plus: 
• Gedigna snickerier.
• Ombonat med tygklädda väggar och tak. Bra ljudmiljö.
• Två ”sovrum” och stor dusch i en kompakt plåtis!

Minus:
• En tung plåtis där 3,5 tons totalvikt inte är tillräcklig.
• Riktiga ramfönster bör sitta på en plåtis i premium­-klassen!

Ångloket tuffar fram genom flera länder, på bilden ser vi ­Hollands blommande landskap.

Europa Park är kul för barnfamiljer, men även för vuxna familjer!

Orkestrar, scenuppträdanden och andra typer av shower finns överallt.

Parkens egen maskot ställer gärna upp på bild. Här med ansiktsmålad besökare.

Europa Park är kul för barnfamiljer, men även för vuxna familjer!

Orkestrar, scenuppträdanden och andra typer av shower finns överallt.

Parkens egen maskot ställer gärna upp på bild. Här med ansiktsmålad besökare.

I Hönö Klåva finns ett stort utbud av mat och shopping.

En bit ifrån Hönö Klåva ligger Fotö och där finns en lite mindre ställplats som ligger fint i gästhamnen, klippor runt hörnet!

Bättre än så här blir det ­knappast, varmt och skönt!

En bit ifrån Hönö Klåva ligger Fotö och där finns en lite mindre ställplats som ligger fint i gästhamnen, klippor runt hörnet!

Bättre än så här blir det ­knappast, varmt och skönt!

1. Blaxsta Vingård

Flen, Södermanland. På härliga Blaxsta Vingård har Göran Amnegård lyckats bygga upp en liten romantisk vingård med söderläge utmed sjön Långhalsen i Södermanlands hjärta. Kombinera ett vingårdsbesök med vinprovning, god mat och utsökta viner i glaset. 

www.blaxstawine.se 

Ställplats: Flens Golfklubb. www.flensgolfklubb.se

Välj din aktivitet!

Festival I mitten av juli arrangeras Herlaugsdagarna med tillställningar och aktiviteter som havsfisketävling, hamnfest och cabaret. De två friluftsspelen Kong Herlaug och Kaparmarschen sätts upp vilka skildrar dramatiska händelser i Lekas historia.    

Missa inte Leka Steincenter vid campingen. Mineraler, slipade stenar, smycken. Lunch eller fika på Leka brygges terrass. Strövtåg i Skeinessets gamla kulturlandskap. Utflykt med snabbgående hurtigbåt (sjöbuss) till Rörvik.

Geologiskt nationalmonument Genom omvälvande händelser i jordens urtid är delar av Leka så speciellta att ön utsetts till geologiskt nationalmonument. För miljoner år sedan kolliderade nordamerikanska kontinentalplattan med den eurasiska och havsbotten trycktes upp med magma från jordens inre. Delar av den amerikanska bröts loss, vilket idag syns som Lekas rostgula serpentinberg. Då bergarten är fattig på näringsämnen växer det lite vilket ger en för norden främmande landskapbild och känsla av bergigt ökenlandskap. På Leka finns även andra intressanta mineral.

www.leka-camp.no www.visitleka.no www.lekabrygge.no
www.ut.no (vandring) www.tts.no (färja)
www.fosennamnsos.no
(hurtigbåt/sjöbuss)

»På grund av popuptaket finns ingen ventilation eller fönster i taket.«

Nu är de hemma igen. När Husbil & Husvagn pratar med dem bor de fortfarande tillsammans i Sofias studentlägenhet på 23 kvadratmeter i Solna. Efter sommaren i frihet känns det mer instängt än någonsin.

– Ytan i bilen känns större än den i vår lägenhet. Men det är också för att vi vet att när vi öppnar skjutdörren har vi världens största trädgård utanför och så är vi mycket ute. Fast vi sovit där i 100 nätter är det fortfarande lika mysigt, säger Anton.

Resa & bo i Polen

Ta dig dit: Det går fyra båtlinjer från Sverige till Polen. Dels från Nynäshamn och Karlskrona till Gdansk och från Trelleborg och Ystad till Świnoujście. 

Vägar: Det är enkelt att köra i Polen och vägarna är bra. Den som aldrig kört husbil utomlands kan säkert tycka att omkörningarna och hastigheten är i våghalsigaste laget, men polackerna kör bra med östeuropeiska mått mätt. 

Bo: Du hittar samtliga polska campingplatser genom Polska Federacja Campingu i Caravaningu www.pfcc.eu 

Vi bodde på campingarna: 

  • Poznań Malta i Poznań
    GPS: N52°24´12” E16°59´02” 
  • Camper Park Beach i Międzyzdroje
    GPS: N53°56´14” E14°27´30”
  • Camping Morski (nr 21 Marine) i Łeba
    GPS: N54°45´42” E17°32´18”
  • Camping Metropolis i Sopot
    GPS: N54°27´39” E18°33´17”

Se upp för fällorna! 

Du måste betala för motorvägen i app: Från och med den 1 oktober 2021 måste alla som åker i ett fordon med en totalvikt över 3,5 ton registrera sig i e-Tollsystemet som är ett digitalt verktyg som positionerar ditt fordon. Även lätta fordon kan använda sig av appen eller fortsätta att betala som vanligt i betalstationer. Om du planerar att åka längs A2:an mellan Konin-Stryków eller A4:an mellan Wrocław-Sośnica måste du använda dig av e-Tollappen då man stängt alla manuella betalstationer. Du laddar hem appen via www.etoll.gov.pl

Fricamping är inte tillåtet: Det råder ett generellt förbud mot fricamping i Polen så länge du inte har markägarens tillstånd. Något som kan vara bra att veta eftersom många trots detta fricampar, särskilt på parkeringsplatser vid nationalparker, runt naturområden och nära vackra sjöar.

"Många susar iväg till ­stranden i Veraplaya på sina snabba elcyklar."